frågor till er uppfödare
hej jag har lite frågor till er som föder upp kaniner :)
- låter ni era kaniner vara ute varje dag? rashage, sele osv?
- Finns det någon dag då era kaniner får vara inne i buren hela dagen?
- Har ni koll på kaninerna hela tiden då de är i rasthage? Eller låter ni de vara ute i hagen och hämtar de efter ett tag?
- hur länge är de i rasthagar/ute?
1. ja, när vädret tillåter i rasthage
2. ja, då de är dåligt väder och då de hellre ligger och sover i buren än är ute skuttar ;)
3. nepp, de är ute själva
4. flera timmar om dagen
- Ja, varje dag. Dom bor i en Hage så dom får röra på sej väldigt mkt när dom vill oxå, men är alltid ute i en annan Hage varje dag på ca 17 kompostgaller oxå. Sele är dom ute i plusminus 6 gånger i veckan. Undantag för båda sakerna ifall det regnar mkt. :P
- När det regnar mkt ;)
- Har ni koll på kaninerna hela tiden då de är i rasthage? Eller låter ni de vara ute i hagen och hämtar de efter ett tag?
- Är alltid ute när dom är ute i hagen, eller så är någon annan i familjen det, lämnar dom aldrig ensamma.
- hur länge är de i rasthagar/ute?
- I den stora hagen är dom ute mellan 3-6 timmar per dag. :)
♥
1. låter ni era kaniner vara ute varje dag? rashage, sele osv? - Ja.
2. Finns det någon dag då era kaniner får vara inne i buren hela dagen? - Nej, våra kaniner bor inomhus och vid dåligt väderlag så får dom vara inne och springa inomhus.
3. Har ni koll på kaninerna hela tiden då de är i rasthage? Eller låter ni de vara ute i hagen och hämtar de efter ett tag? - När kaninerna är utomhus i rasthagen så håller vi koll på kaninerna, är kaninerna ute - är jag ute helt enkelt.
4.hur länge är de i rasthagar/ute? Beror helt på, men allt från 45 minuter till flera timmar.
1. låter ni era kaniner vara ute varje dag? rashage, sele osv?
Ja, det känns självklart att de ska få det… De lever minst (vågar faktiskt mig på att säga minst) ett lika bra liv som en kanin som ägs av en person med bara en kanin. Daglig utevistelse är lika självklar som vatten i skålen.
**
2. Finns det någon dag då era kaniner får vara inne i buren hela dagen?**
Ja, när det blåser/regnar för mycket och är alldeles för dåligt väder.
**
3. Har ni koll på kaninerna hela tiden då de är i rasthage? Eller låter ni de vara ute i hagen och hämtar de efter ett tag?**
Håller koll. Deras hagar ligger vid kaninburarna så jag ser de när jag går och pysslar vid burarna.
**
4. Hur länge är de i rasthagar/ute?**
Oftast från morgon till kväll, ca 09.30 eller 10.00 - 20.00 på kvällen. Är jag inte hemma så blir det dock minst ca 3 timmar när jag sedan kommit hem.
Måste avsluta med att fråga dig. Hur gör du? Och varför undrade du? ^^,
#4 - Jag är mest nyfiken :P men jag kanske ska föda upp kaniner också i framtiden så jag undrade lite… Asså mest undrade jag över om ni sitter och "Vaktar" kaninerna när de är i hagarna att de ska vara ute varje dag är ju en självklarhet :D men sitter du ute då från 10.00 till 20.00 ???
sen en till fråga till alla, hur är era hagar byggda?
Till #1 sstorm rymmer aldrig dina kaniner? Och de är väl inte ute när du inte är hemma, eller?
Har man rymnings säkra hagar kanske man kan släppa ut kaninerna men sitta inne.
#5 Aha, då förstår jag. =)
Nej jag sitter ju inte ute och stirrar på burarna hela tiden. =)
Jag har mitt rums fönster så jag kan spana ut över hagarna. Sedan är vi ute mycket om dagarna (bor på landet på en liten gård) så det finns alltid folk som håller koll på de.
#6 hur är hagen byggd då?

låter ni era kaniner vara ute varje dag? rashage, sele osv? Om vädret tillåter så får dom det.
Finns det någon dag då era kaniner får vara inne i buren hela dagen? Ja om det är vädigt dåligt väder, mina är då hellre i sina burar.
Har ni koll på kaninerna hela tiden då de är i rasthage? Eller låter ni de vara ute i hagen och hämtar de efter ett tag? Dom är ute själv dock kollar jag till dom någon gång då och då.
hur länge är de i rasthagar/ute? Beror på, det kan variera från 1 timme til flera.
Mvh Fatima
Medarbetare på Lejonkaniner.ifokus http://nastansjonskaniner.webs.com
#7 Hagarna är lite olika, men alla utom en är inklädda kompostgaller med nät över. tre burars kortsidor är även byggd fast, ner i marken, med galvat fyrkantsnät.
Den sista som inte är likadan är en stor svetsad bur med galler både till väggar, golv och tak.
- Låter ni era kaniner vara ute varje dag? rashage, sele osv?
Mina kaniner är ute varje dag i hagen mellan 15:00 till 20:00. Sen brukar jag springa med typ två kaniner varje dag så dom håller konditionen uppe och bygger muskler.
Om det är riktigt dåligt väder eller om jag är borta. Försöker dock undvika det dom blir så rastlösa när dom inte får komma ut :(
Jag har ingen koll alls på dem låter dem vara ute men vi har inga rovdjur och alla hagar är rymmningsäkra:) Plus att dom har ett hus att gömma sig i om det skulle vara så.
- Hur länge är de i rasthagar/ute?
Minst 5h om dagen :) Och när jag springer med dem är vi kanske ute och springer i 20 min.
**Låter ni era kaniner vara ute varje dag? rashage, sele osv?
**Ja, sålänge vädret tillåter.Finns det någon dag då era kaniner får vara inne i buren hela dagen? Ja, om det är väldigt dåligt väder eller så.
**Har ni koll på kaninerna hela tiden då de är i rasthage? Eller låter ni de vara ute i hagen och hämtar de efter ett tag?
**Jag är oftast ute när mina kaniner är ute, men kan lämna dem en stund när jag ska äta eller liknande. Annars är det nästan alltid någon i min familj som är ute.Hur länge är de i rasthagar/ute? Beror på vädret, nu på sommaren blir det flera timmar, från 10-11 till 20-21 ungefär.
**1. Låter ni era kaniner vara ute varje dag? rashage, sele osv?
**Ja, så länge det är ok väder, och så länge jag är hemma osv. Hagen får dom komma ut i nästan varje dag och sele någon gång då och då, oftast vid hoppträning.
**2. Finns det någon dag då era kaniner får vara inne i buren hela dagen?
**Ja, om det inte är så bra väder, jag inte är hemma på hela dagen, eller jag är sjuk eller nått sånt. Men försöker som sagt se till att dom får komma ut så mycket som möjligt.
**3. Har ni koll på kaninerna hela tiden då de är i rasthage? Eller låter ni de vara ute i hagen och hämtar de efter ett tag?
**Brukar oftast vara ute när jag har kaninerna ute, eller om jag är inne ser jag dom från fönstret, och hunden passar dom också när hon är ute. (Har några burar med tak och nät i botten som dom kan få vara ute i även när jag inte passar).
**4. Hur länge är de i rasthagar/ute?
**Det är väldigt olika! Det kan vara från en halvtimme till i stort sett hela dagen, det beror helt på :)
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
1.låter ni era kaniner vara ute varje dag? rashage, sele osv?
Alla kommer inte ut varje dag. Dock försöker jag ha dom ute i hagarna så ofta som möjligt.
2. Finns det någon dag då era kaniner får vara inne i buren hela dagen?
Ja.
3. Har ni koll på kaninerna hela tiden då de är i rasthage? Eller låter ni de vara ute i hagen och hämtar de efter ett tag?
Dom får oftast vara i hagen ca 4 timmar, och under den tiden tittar jag till dom någon enstaka gång.
4. hur länge är de i rasthagar/ute?
Ca 4 timmar
Är inte uppfödare men om man inte vill ha kaninerna utan uppsikt i hagarna kan man ju fixa säkrare hagar. Men golv och tak. Själv har jag en med golv och tak i nät. Sedan nästan halva i regnskydd och lite vindskydd så att dom inte blir superblöta om det kommer någon liten regnskur. :)
Sen om man vill att dom verkligen ska få sträcka på benen kan man ju ha några stora i kompostgaller som man övervakar dom i :) Bra att ha dom i när man städar burar och klipper klor, solar eller sitter med dom i hagen :)
Emma
#5 nej, mina kaniner rymmer inte för jag har lite säkrare hagar ;)
Japp, varje dag när det inte regnar ;) - **Finns det någon dag då era kaniner får vara inne i buren hela dagen?
**Ja, om det regnar eller om jag är på utställning, fast om syrran är hemma tar hon ut dom då. - **Har ni koll på kaninerna hela tiden då de är i rasthage? Eller låter ni de vara ute i hagen och hämtar de efter ett tag?
**Jag behöver inte hålla koll hela tiden, utan släpper ut dem och sen kollar jag till dem kanske en gång i timmen. - **hur länge är de i rasthagar/ute?
**Flera timmar. Vi brukar göra så att det blir minst en timme var, men oftast kanske 2-4 timmar var. Som har vatten och sånt i hagen då så dom inte blir törstiga :)
Kram Johanna
Medarbetare på hermelinkanin och julen.
Besök gärna min hemsida, vinterstigens kaniner
Nu vill jag ju inte direkt kalla mig "uppfödare" ännu, men det kommer att bli så om allt går som det är tänkt. Har för tillfället tre kaniner och fler på ingång.
1. låter ni era kaniner vara ute varje dag? rashage, sele osv?
Nej, om jag är borta någon dag och min sambo tar hand om kaninerna så är de inte alltid ute. Inte heller i ösregn eller när det blåser, men annars ja.
2. Finns det någon dag då era kaniner får vara inne i buren hela dagen?
Ja, när de inte är ute som jag förklarade ovan.
3. Har ni koll på kaninerna hela tiden då de är i rasthage? Eller låter ni de vara ute i hagen och hämtar de efter ett tag?
Håller alltid koll, bor i lägenhet så jag kan ju inte lämna dem ute på den gården själva.
4. hur länge är de i rasthagar/ute?
Någon timme, ibland mindre ibland mer.
Låter ni era kaniner vara ut varje dag? rashage, sele osv? Dom är ute så ofta jag hinner och har tid, men nästan varje dag.
Finns det någon dag då era kaniner får vara inne i buren hela dagen?
Ja, gud ja! Vid regn eller om jag har mycket att göra!
Har ni koll på kaninerna hela tiden då de är i rasthage? Eller låter ni de vara ute i hagen och hämtar de efter ett tag?
Dom är ute själva kollar till dom någon gång. Men annars är dom ute själv.
hur länge är de i rasthagar/ute?
Beror på vilken kanin det är. Dom som inte rymmer får vara ute runt 5-10 timmar! Dom andra kanske en timma.
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se