Kanin iFokus

Kanin

Etikett: kaninhoppning-och-selar
Läst 786 ggr
jojjolojj
0

lyfta upp kaninen med sele

Har ett problem med kaninen när de gäller sele. Såfort hon har sele på sig och man är ute och går så är hon jätteskygg. hon är rädd för den som går bakom och det är nästintill omöjligt att lyfta upp henne. Man måste först sätta sig ner, korta in bandet och sen försöka få upp henne för hon sänker ryggen och drar iväg och får panik. hon kan slå över och göra volter och allt, det är jättehemskt. När man går efter henne kan hon också stampa hårt i marken och sen försöka springa ifrån. Att vara ute och gå i 5 minuter kan göra henne helt slut och hon ligger sen helt utslagen i buren.

Såhär har det alltid vart. Även fast jag tog det lugnt med inträningen och hon har inga problem med att just Ha den på sig. men att någon är ute och går med henne gör henne helt crazy och har ingen utebur till henne så att få ha henne ute på gräset någon gång i veckan behöver hon nästan, men vill ju inte ha det på de här viset.

Vet inte om det ligger i generna eller något för hennes föräldrar är likadana och hon är en korsning mellan hermelin och vädur. Är en rätt 'aggresiv' kanin ändå, gnäller och hugger en när man tar in armen i buren men det har blivit bättre. Hon är 14 månader och de kanske är för att hon är inne i 'tonåren' ?

Vet inte om det har någon betydelse men ingen som har något tips? ?

Valkyrie
0

George brukar också vara så ibland, han vill liksom bara rusa ifrån selen och verkar orolig och rädd.
Jag kan typ inte ha kaninerna ute vid burarna för då får de denna slags panik men när jag har de på en annan plats av tomten är de kolungna, helt andra kaniner.
Ett tips? är ju också att kolla så verkligen selen inte är lös, då kommer de lätt ur den och håll koll hela tiden =)

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

jojjolojj
0

Jaa, tack :)

[Alexandrae]
0

Så är min kanin med :/ Har dock blivit bättre.

jojjolojj
0

#3 :/   vad bra :)