Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 1051 ggr
Moas97
0

Vill starta kaninuppf.

Hej alla kaninägare. :]  Hoppas era kaniner mår bra. Det gör i alla fall min! Men jag vill inte bara ha en kanin, utan jag vill ha en hel kaninuppf. Tyvär är kaninen som vi har hemma, för gammal för att paras så därför kan jag inte starta en kaninuppföddning utan måste förstås köpa en kanin då! För visst är en 2 årig kanin för gammal för PARNING? Eller är det bara jag som fått för mig det?;o

I alla fall vill jag nu höra från er andra hur ni började med er kaninuppf. Och om ni har några tips? och så!
Självklart ska jag inte starta en precis nu , utan vänta ett år för ska lära mig MYCKET om dem först..
/Moas97

/Moas97 :)

Zvintos
0

Det bästa man kan göra är att besöka en duktig uppfödare i närheten.
Då kan man passa på att fråga allt man funderar över och kanske få hjälpa till lite.
Samt såklart läsa allt man kommer över och vara källkritisk.

Moas97
0

#1: Okej, tack för tipset! Men finns inga uppföddare i närheten av byn jag bor i.. ;s Och vill ju inte åka till någon okänd heller. oO
/Moas97

/Moas97 :)

niklin
0

Mina råd för den som vill starta egen seriös kaninuppfödning:

1. Gå med i SKAF

2. Bestäm Vilken ras? och färg du vill börja med. Läs på, snacka med folk, besök utställningar, m.m…

3. Gör i ordning kaningården hemma med ordentliga burar och utrymmen så att det passar den storlek på uppfödning du tänkt dig. Planera in tillräckligt med burar (fack) så att du kan hålla dina avelsdjur och även ungdjur osv.

4. Sätt upp mål med din Avel som är realistiska och genomtänkta.

5. Sök efter lämpliga avelsdjur att starta med. Att köpa kaninungar är inte mitt första råd, det är alltid en osäkerhetsfaktor att ungarna inte blir vad man hoppas när de blir vuxna. köp istället vuxna, utställda kaniner så du vet vad du får. Håll de inköpta kaninerna under uppsikt en tid innan du sätter igång och avlar på dem så att du vet att de är friska och kommit tillrätta ordentligt i din kaningård.

6. Skaffa uppfödarnummer från SKAF.

7. Fixa hemsida osv och sätt igång.

[BonnieL]
0

Jag tycker att #3 gav dig väldigt bra råd.

[sstorm]
0

#3 mycket bra råd niklas!!

mina personliga råd är att, ta ett steg i taget, ha inte brottom att börja din uppfödning för du kommer ångra de senare när du upptäcker att de kanske inte var så bra :)

Lär dig mycket om kaninavel är kanske ett bra tips? med, vilka färger som är dominant, recessivt osv. De är mycket intressant att lära sig om de och mycket användbart! :)

Rexkanin
0

Jag vill också starta uppfödning, men mina föräldrar håller väl kanske inte riktigt med… Jag har en rex hane och ska i juli få hem min rex hona :) Kanske kan ta en kull på henne….?

//Johanna - Medarbetare på Rexkanin.iFokus

GUDÖ'S KANINER - gudoskaniner.weebly.com