Nu lutar det efter att köpa kanin till dottern.
Min snart 5åriga dotter tjatar och tjatar på egen kanin och det har hon gjort nästan sen hennes förra gick bort för 1 år sedan.
Det har varit tvärt nej från allergiska sambon men nu har vi kompromissat lite. Vi bor i radhus och har tomt och stort förråd. Så istället för att ha kaninen boendes inne så tänkte jag att vi kunde inreda en stor del av vårt förråd. Sen ska vi bygga stor Hage ute på tomten.
Då vi bara haft omplaceringar tidigare så har vi alltså inte köpt någon kaninunge tidigare. Så lite funderingar har jag. Vore tacksam om någon kunde komma med lite tips? och råd.
1. Var köper man kanin med stamtavla? Vad ska man få med sig vid köpet? Har ju hund och vet vad som gäller där, men ska kaninen vara vaccinerad? Dolda fel försäkrad eller liknande?
2. Är det överhuvudtaget lämpligt att bara ha en kanin eller bör man ha två? Måste man i så fall ha två kaniner eller fungerar det med en kanin och ett marsvin tex?
3. Vilken ras? rekommenderas? Finns det någon/några raser som är mer lätthanterliga, vänliga rent generellt? Min dotter är väldigt duktig i sin hantering med djur men vi vill ju att det ska bli rätt från början.
4. Hur många veckor ska kaninungen vara minst vid leverans? Fördel, nackdelar med att hämta senare.
Ja, det vara bara lite av dagens tankar. Hur hittar man till kaninklubbar om det finns såna. Är det någon ras som lämpar sig bättre/sämre om dottern får upp intresse för Kaninhoppning?
1, Hos uppfödare, oftast får man härstamningsbevis, köparavtal och övergångsfoder. Vaccinerad om du bor långt ner i skåne då det är mer kaninpest här.
2, Det funkar att ha en kanin, man bör inte ha de tillsammans med ett marsvin.
3, Dv.vädur är ju lugnast.
4, 8 veckor men om hon är liten kanske det är bättre och köpa en äldre kanin som är något år iallafall.
**1. Var köper man kanin med stamtavla? Vad ska man få med sig vid köpet? Har ju hund och vet vad som gäller där, men ska kaninen vara vaccinerad? Dolda fel försäkrad eller liknande?
**- Kaniner med stamtavla köper man hos uppfödare, bor man i skåne eller långt ner i sverige kan det vara bra att vaccinera, annars så är det ingen "mening" om kaninen inte ska träffa andra kaniner.
**2. Är det överhuvudtaget lämpligt att bara ha en kanin eller bör man ha två? Måste man i så fall ha två kaniner eller fungerar det med en kanin och ett marsvin tex?
**-Kaniner är kolonidjur och det betyder att dom lever en och en i varsin håla, men att dom bor nära varandra endå, rekomenderar inte 2 kaniner om du inte har stor bur. Marsvin måste leva 2 och 2. Och kaniner har en "smitta?" som marsvinen blir sjuka av.
**3. Vilken ras? rekommenderas? Finns det någon/några raser som är mer lätthanterliga, vänliga rent generellt? Min dotter är väldigt duktig i sin hantering med djur men vi vill ju att det ska bli rätt från början.
**- Rekomederar en dvärgras eftersom din dotter bara är 5 år och ska orka bära den. Jag själv gillar lejonhuvade kaniner mäst, dom är väldigt snälla och nyfikna, något mer fart i en en dvärgvädur som oftast rekomenderas som barnkanin/nybörjarkanin,
4. Hur många veckor ska kaninungen vara minst vid leverans? Fördel, nackdelar med att hämta senare. - en kanin brukar vara leveransklar vid 8 veckor. en bra ålder att ta kaninungen från mamman, är ungen svagare kan man låta den gå kvar ett tag, annars brukar det bara vara jobbigt för mamman, kaniner får som tidigast flytta från mamman när dom är 6 veckor, men det är förtidigt enligt mej.
**Ja, det vara bara lite av dagens tankar. Hur hittar man till kaninklubbar om det finns såna. Är det någon ras som lämpar sig bättre/sämre om dottern får upp intresse för Kaninhoppning?
**-alla kaniner kan lära sej hoppa, vissa är blri bättre en andra. www.skhrf.com är förbundet för Kaninhoppning, finns även ett annat som hör mer till "utställningsförbundet" www.skaf.info
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus
1. Hos en uppfödare, kolla på kanin-net.nu under "säljes" där annonserar det flesta seriösa uppfödarna. Bor man söder om skåne eller åker på utställningar/hopptävlingar så bör man vaccinera.
2. Kaniner är kolonidjur, inte flockdjur, de trivs bäst själva och absolut inte med marsvin. Kaniner bär (alltid) på en bakterie i sina bihålor som kan orsaka lunignflammationer på marsvin (kennelhosta på hundar) enligt SVA.
3. Tycker antigen fransk vädur då det är mycket tåliga eller dvärgvädu/hermelin då de är så små och alla har jättetrevligt temperament (oftast, det finns ju såklart undantag) men fransk vädur vore nog lämpligast. Men vill man hoppa så bör man nog köpa en hermelin eller lejonhuvad kanin då det är mycket fart i dem.
4. 8v minst, 6v enligt jordbruksverket men seriösa uppfödare säljer när de är 8v.

Tack för Era svar.
Kom på lite fler frågor nu när jag surfar runt och läser.
Vad är bäst rent generellt Hona eller hane?? Honorna kan ju vad jag förstått bli lite smågrininga ibland. Medans hanan markerar revir. Hur vanligt är det att man kastrerar kaniner? Hur påverkar det dem?
Vi vill ju ha en kanin som följer med väldigt mycket. Både åka till landet och bo med oss där och även följa med i sele när vi är ute tex på picknick eller kort promenad. Vad ska man tänka på…finns det raser som är mer lättstressade eller mer lämpliga för denna typen av "aktivt liv" Lite svårt att förklara hur jag menar.
#4 Tycker hona är bäst :)
Jag tycker hanar är bäst :) Har bara haft hanar iofs ;p Men skulle aldrig klara av en grinig bitande hona..

Frågorna kommer på löpande band
hur är det med sjukdomar? Ska kaninen vara vet.besiktad innan man får hem den? Ska föräldradjuren vara vet.besiktade och kan man begära att få se intyg hos uppfödaren innan man hämtar sin kanin?
Jag skulle köpa en hane och kastrera den, då slipper ni skvättandet, mm, att kastrera en hane är inte lika stort ingräpp(heter det så?) som att katsrera en hona. och billigare att kastrera en hane, men när dom väl är kastrerade så är det ingen stor skillnad på hoan eller hane.
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus
Svårt det där med hane el hona, hanen är ofta mera humörjämn (efter tonåren), vissa hanar kan stänka kiss äv efter tonåren som luktar starkt =(
Honor tycker jag är mera personliga med sitt humör-sväng
Om du bor i Sthlm-omr har en jag en söt kaninunge kvar i kull, hona- Gullviva är vit blåögd dvärgvädur, härstmn-bevis följer..
Hon är go o framåt, barnvan, bor ute 8 veckor drygt =)
https://sites.google.com/site/krusbodatorpkaniner/
mvh e
1. Ni köper kaninen hos en uppfödare om ni vill ha stamtavla.
Vid köpet ska ni få med stamtavla/härstamningsbevis, övergångsfoder, bettfelskontroll och ev. skötselråd.
Kolla även så könet är rätt.
Om kaninmamman är vaccinerad har ungarna skydd mot detta de första veckorna, sedan får ni själva bestämma om ni vill fortsätta vaccinera.
Om ni bor i Skåne rekommenderas vaccinering.
2. Kaniner är inte flockdjur, utan kolonidjur, så de klarar sig alldeles utmärkt med att bo ensamma. Om ni vill ha två kaniner är det bästa kastrerad hane + kastrerad hona eller hona + hona, men det bästa är kastrerad hane + hona. Inte hane + hane!
Kanin och marsvin ska ni absolut inte ha tillsammans, kaniner bär naturligt på en bakterie som kan ge marsvin lunginflammation, dessutom måste marsvin bo två och två. Kaninen skulle också kunna skada marsvinen, så nej, inte kanin + marsvin.
3. Dvärgvädur eller Holländsk kanin tror jag skulle passa er väldigt bra.
4. Lagen säger minst 6 veckor, men de flesta uppfödarna har 8 veckor som mini-ålder. Jag tycker ni borde vänta med att hämta kaninen tills den är minst 8 veckor.
5. Om ni vill börja hoppa med kaninen finns de olika hoppklubbarna här: www.skafkh.se
Hoppkorsningar som är framavlade just för hoppning lämpar ju sig bra, men det går lika bra med andra kaniner också.
Hoppas ni blev nöjda med svaren, lycka till. =)
Haha, oj, jag lämnade datorn och skickade mitt svar sedan. 

Tack!
Har inte lämnat datorn sen jag skrev mitt första inlägg. Surfar runt och läser både på uppfödarnas sidor och lite annat. Tror nog det blir en hane som ev kastreras senare. Måste vi bestämma redan innan om man ska ha 1 eller 2 kaniner? Om vi köper en hane nu men sen inser att vi vill ha en till, kan vi köpa en hona senare (om hanen är kastrerad) eller måste de växa upp tillsammans för att fungera?
Dotter är väldigt svag för vita kaniner, men hur vanliga är dessa? Finns det vita kaniner med bruna ögon? (hi hi nu trillade jag inte på petitesser) först och främst ska vi ha en trevlig kanin som fått en bra start, men visst vill jag försöka uppfylla dotterns önskemål. Tanken är att hon ska få den i present nu när hon fyller år i slutet på månaden. Kanske inte att hon får den levererad men kanske ett foto åtminstonde om den nyligen är född eller så.

Kan bara svara på en av dina frågor. Du kan gott vänta att köpa en till kanin och fundera på saken. Kastrera den ni köper och lär känna den. Skaffa en hona till honom om ni själva önskar en till och tror att han skulle uppskatta det. Som jag fattat det går det lättast med en vuxen hona då som kan hävda sig lite. Kaninhanar accepterar oftast en hona på sitt revir, men inte alltid tvärtom. Därför är det bra att ni har en hane först som Hanar har lättare att foga sig efter en hona en tvärtom :-).
#7 Nej man brukar inte vet.besiktiga varken ungarna eller föräldrarna.
#12: Vit brunögd är en Godkänd färg? men inte särskilt vanlig alls.
Vita rödögda och vita blåögda är dock ganska vanliga.
Vit blåögd finns det massvis om man vill ha en dvärgvädur tex.
Rent rasmässigt kan jag rekommendera antingen dvärgvädur eller holländsk kanin.
Holländsk kanin finns dock inte i vitt, utan dessa är alltid tecknade.
Dvärgväduren finns i alla möjliga färger.
Dvärgväduren är också den ras som ligger mig själv varmast om hjärtat.
Jag rekomenderar rexkaniner, en underbar kaninras med en sametslen päls. Mysiga & framåt.
Tycker att en kastrerad hane fungerar bäst till ett barn, honor blir ju brunstiga och kan då visa lite aggresivitet och sätta ut sitt revir.
Både lejonhuvad kanin och dvv fungerar utmärkt. Har en lejonhuvad som är jättesnäll! Lejonhuvade finns ju också under ett kg, så det är väll lättare att hålla också, en dvv väger lite mer tror jag.
Rekomenderar starkt vit blåögd:) min favorit iallafall^^
#17 Det blir ju inte dräktiga om inte en hane parar sig med dem? Menar du skendräktig? eller brunstig?
Jag tycker en dvärgvädur borde passa! Men är ju svag för rexar, jättemysiga är dom! www.dragongarden.tk
Dvärgvädurar finns i alla möjliga olika färger! :)
#18, oj, menar brunstig såklart:). VAd är skendräktig??? Haha, är lite nybörjare på detta.
#17 Honor blir inte dräktiga om dom inte får träffa en hane.
Kastrerad hane och dvärgvädur tycker jag.
#20 När dom får för sig att de är dräktiga men inte är det. Allstå börjar dom att rycka päls, bygga bo osv.
Detta med att hanar är snällare än honor är inte alltid sant. Alltså en myt.
Min hane sätter sig i händerna såfort man sta ta hono
men ute är han jättesnäll.
Har haft en hona som var världens mysigaste! Hon gick fritt ute även om vi bor i en gata där det körs ganska mycket.
Man ropade bara "Frigolit, gå hem" så hoppade hon in i buren! Hon visade inte att hon var brunstig.
Tyvärr fick hon avlivas efter att hon och en hona rymde ifrån burarna och Bella bet av Friggans knäled:(.
Suffi som jag är nu märker man inte att hon är brunstig mer än att hon lägger sig för en.
Så det är helt individuellt! Vissa är sura, vissa är inte.
Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/
En dvärgvädursrex kanske också skulle kunna vara något för er? :)

Nu har vi faktiskt redan hittat en unge. Den är 5 v och bodde endast 50 m ifrån oss. Det är lustigt vad lite man vet om sina grannar. Hade ingen aning om att här bodde en uppfödare så nära. 
Kul!
Ska säga att ni kanske inte alls behöver akstrera,min hane skvätte inte en enda gång.

25# Vad bra, hoppas ni inte hämtar den ännu :)
Viktigt att ni ger ren pellets och inga blandningar om det inte ska vara som godis.
** Är det överhuvudtaget lämpligt att bara ha en kanin eller bör man ha två? Måste man i så fall ha två kaniner eller fungerar det med en kanin och ett marsvin tex?
**Jag tycker att man bör ha 2 kaniner eftersom de ger varandra sällskap och kärlek, jag ser att mina kaniner blivit gladare och tamare av en kompis men alla kaniner gillar ju inte kompisar men det är vad jag rekommenderar men man kan självklart ha ensam också bara man ger mycket kärlek och gos.
Hur stor bur har ni?
Vilken ras köper ni nu, kön?
Inne/ute? :)
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!

#26 Tack! .Nä vi väntar med kastrering till vi känner att/om det behövs. Vill inte göra några ingrepp i onödan.
#27 Nej då..vi kommer inte ta hem den förrän den är 8½ v. Mat och så vidare ska jag kolla upp och läsa mer om under tiden. Även uppfödaren kommer gå igenom detta, sa hon. :-)
Jag ser ju också helst att vi ska ha två kaniner, men vi får nog börja med en och hoppas på att den kommer trivas. Annars får man naturligtvis införskaffa ytterligare en.
Bur är ännu inte byggt men det kommer troligen bli en med måtten 130x75. Ska kika vidare på detta också. Vi kommer tyvärr få ha den "utomhus" i vårt stora förråd pga sambon är allergisk. Förrådet har fönster och så kommer jag i veckan isolera och gipsa väggarna. De som ännu inte är gjorda. I buren kommer det även finnas en "halvvåning" som den kan komma upp på. Då vi har tomt så kommer även utehage byggas upp. Har 8-10 kompostgaller vi ska bygga av bla. Sen kommer kaninen så klart få vänja sig vid sele och få följa med och vara ganska aktiv. Inomhus en stund varje dag på vintern så den kan skutta och även ute i sin Hage en stund varje dag även på vintern. Sommaren kan man flytta ut den och se till att den kan bo ute dygnet runt.
Rasen är dvärgkanin, men avlad som hoppkanin. Kan man säga så? Jag kommer få härstammningsbevis. Det innebär väl att den har känd stam, men inte får ställas ut? Uppfödaren tävlar dem i hoppning och kaninerna verkade väldigt trevliga. Och ungarna var ju bara hur gulliga som helst. Men vilka är inte det. Har träffat både mamma och pappan och båda var fina och väldigt snälla.
Hur låter detta? Är det något jag bör tänka på eller har missat?
Det finns ingen ras som heter Dvärgkanin ;) Men om hon föder upp hoppkaniner är det troligtvis en dvärgvädurskorsning. :) Det är bra att du får med härstamningsbevis, du vet du vilka föräldrarna är osv. Det du skrivit om uppfödaren osv, tycker jag låter jättebra! =)
troligtvis en vädurskorsning du får:) de brukar ligga på runt 2kg i vikt.
De är inte lika små och runda som en dvärgvädur utan större och avlånga. Ungefär som en "ful" dvärgvädur på en utställning.
Det brukar nästan bara vara vädurskorsningar och harkorsningar på hopptävlingar. Vissa vädurskorsningar är stora, nästan enorma och vissa är små. En uppfödare har några kaniner på runt 3-3,5kg men deras föräldrar är ju oxå jättestora.
Mina väduraskorsningar ligger på 2-2,6kg för de har små föräldrar och deras skelett är inte lika tjockt som de på 3kg.
Vädurskorsningar är superhärliga! Mina är små rejsare! Alf brukar hoppa en bana på ca 30sek, Glader på ca 35 för hans bana är längre och hinderna är 45cm höga, Suffi brukar vara runt 40-50sek för hon har precis börjat hoppa efter hennes kull.
Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

Haha..sp jag skrev. Menade så klart dvärgvädur 

Låter jättebra det ni planerat :)
Kom ihåg bara att utomhus bör man inte ha kompostgaller bara eftersom de lätt kan hoppa över eller komma igenom när de är små :)
De kan ju också gräva under men man märker ju om de gillar att gräva så då fixar man nät.
Jag har en jättebra utehage som är ca 2 x 2 meter minst och du kan få se bilder om du vill som är ett bra förslag :)
Rest in peace Valkyrie!
_#28 Inomhus en stund varje dag på vintern så den kan skutta och även ute i sin Hage en stund varje dag även på vintern.
_
Tänk på att kaniner är känsliga för alltför stora temperaturskillnader. En utekanin ska du aldrig ta in på vintern, eftersom den kan få värmeslag och dö. På samma sätt bör man inte ta ut en innekanin på vintern, då den inte har någon tjock vinterpäls och kommer frysa. Jag vet inte vilken temperatur ert förråd håller, men tänk på detta.

#32 Tack. Jag ser gärna bilder. Tänkte sätta sånt trädgårdsnät över utehagen. Så den inte kan hoppa ut och inget kan hoppa in. Sen tänkte jag lägga kompostgaller tex i botten också, men är så rädd att den kanske fastnar med någon tass under nätet. Hrm..
Nu när den är liten tänkte jag sätta antingen kompostgallret "dubbelt" så det blir småruter alt klä det med något annat nät tills han växt och blivit stor.
#33 Jo jag vet att man ska vara försiktig med tempskillnader. Så vi får se hur det blir. Vi ska ju isolera förrådet och ev även sätta på lite värme. Vill ju att dottern ska kunna umgås med sin kanin och kunna vara i förrådet utan frysa för mycket själv.

Zebben: Precis så är min tanke med med mina. De ska vara ute på sommaren och i uppvärmt förråd vintertid. På så sätt slipper man ha djurdoft och burskräp inne i bostaden men man har ändå ett uppvärmt ställe att umgås med kaninerna på. Dessutom kan man ta in dem i bostaden på kvällarna framför tv:n och bara ställa ut en katttoalett till dem :-). Jag märker redan nu att det inte är särskilt roligt att gå ut när det är kallt och regnigt… men där är man ju olika oxå. Jag är väldigt fryssen av mig.

Proffsigt :-)

#36 Jättefint!
Jag vill ju ha en utehage som är lätt att flytta och att även ställa undan. Hur noga är det egentligen att man har en botten på sin kaninbur? Vi kommer ju ha kaninhagen på vår tomt, inga andra djur kommer att komma in, då vi även har hund. Jag förstår ju att man måste ha något om ens kanin är väldigt grävningsbenägen.
Jag kommer inte låta kaninen sova ute, ens på sommarnätterna då jag är för rädd för kaninstölder och kaninutsläpp. Tycker det händer jämt när man läser tidiningar och pratar med folk. Oavsett var man bor.
Hur mycket vågar man låta en kaninunge vara utomhus så här i början. Hur känsliga är magarna för gräs och mängde gräs?
#38: Små ungar är ganska känsliga för gräs, eller allt nytt snarare sagt.
Jag brukar faktiskt vänja mina kaninungar vid gräs så fort de börjar smaka mat av sin mamma.
På så sätt är de inte lika känsliga.
Är ungarna inte vana får man vänja de långsamt med en pytteliten tuva till att börja med och sen öka på det.
Gällande botten i hagen så har jag aldrig haft det till mina.
Mina har inte varit särskilt grävbenägna överhuvudtaget, så jag har aldrig brytt mig om att sätta botten i.
Mina går inte ute i hagarna dygnet runt heller, utan bara dagtid.
Vi har ingen botten i kaninhagen, vilket leder till många djupa hål över hela gräsmattan! Men hon har aldrig grävt sig ut, hon gräver bara nedåt… :P

#36: Vad för typ av brädor/ reglar har du fäst kompostgallren i? ser ut att vara instoppade i skåror i träet liksom. Du har ingen ritning? Just nu har jag en hel massa kompostgaller fästa vid varandra och det blir så rangligt.
Till vår Hage har vi kompostgaller som botten, min kanin älskar att gräva så för hans del vore de ganska hopplöst att inte ha galler där XD
Men de beror också på hur kaninen är….vissa kaniner gräver hela tiden, andra inte ! :)

Det är vanliga trä som är fyrkant långa som jag gjort spår i.
De går lätt att haka av, så alla delar går att ta isär.
Jag har inget nät i botten då mina inte gräver och jag tycker detta känns mest naturligt att hoppa runt på gräs och inte på nät då de också kan fastna om man har otur.
Sedan har jag nät över :)
Rest in peace Valkyrie!