Kanin iFokus

Kanin

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 1372 ggr
[EricaDellsjo]
0

Hjälp med Chicco

Det måste vara något fel med mig
Det här handlar om Chicco (min kanin) 
Jag är så ledsen, känns som om
allt jag gör, gör honom olycklig
När jag försöker gosa med han,
vill han inte, han sprattlar jätte mycket
Jag börjar tappa greppet, ingen hjälper mig
När jag ska klappa han försvinner han fortare
än något Jag försöker få stöd av bloggare
och iFokus.se . .
alla säger att vi inte känner varandra men hur
ska jag kunna lära känna honom när han flyr
när jag ska klappa honom
Är så ledsen alltså, känns som om han
behöver en bättre ägare än mig *suck*
Helt otroligt, han skräms verkligen av mig

HJÄLP MIG! Behöver verkligen hjälp för att
inte tappa greppet av Chicco, älskar han stort *tårar i ögonen*  </3

Billikanin
0

Visst var det du som skrev till mig på min blogg, http://billikanin.blogg.se för några dagar sedan? Hur går det med Chicco nu?

[aammE]
0

Skriv inte en hel text med kursiv! Det är JÄTTESVÅRT för synskadade att se vad som står.

Valkyrie
0

Fixade till texten för de som har svårt att läsa :)

Det måste vara något fel med mig
Det här handlar om Chicco (min kanin) 
Jag är så jälva ledsen, känns som om
allt jag gör, gör honom olycklig
När jag försöker gosa med han,
vill han inte, han sprattlar jätte mycket
Jag börjar tappa greppet, ingen hjälper mig
När jag ska klappa han försvinner han fortare
än något Jag försöker få stöd av bloggare
och iFokus.se . .
alla säger att vi inte känner varandra men hur
ska jag kunna lära känna honom när han flyr
när jag ska klappa honom
Är så jävla ledsen alltså, känns som om han
behöver en bättre ägare än mig *suck*
Helt otroligt, han skräms verkligen av mig

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

Linnslins
0

Försök att bara sitta ner tillsammans med honom. Ha honom lös i det rum där du har buren, eller i en rasthage om du har honom ute. Och låt honom bara komma fram till dig. Låt honom nosa och upptäcka lite, gör inga hastiga rörelser utan sitt bara där. Ta med en tidning eller nått, ifall du blir otålig :P

Gör samma sak varje dag och börja belöna honom när han kommer fram till dig. Ge honom något han tycker är gott att äta =)

Efter ett tag kommer han nog vilja komma fram till dig och då kan du ju börja klappa honom när du belönar honom.

Fortsätt sakta framåt och låt det ta tid så att han kan lita på dig.

Kanske kan du locka upp honom till ditt knä när du sitter ner så han lär sig att det inte är farligt att sitta hos dig.

Jag är ingen expert, men det där kanske kan vara en bra början och när du känner att det fungerar bra så kan du börja träna på att lyfta =)

myolivia
0

håller med #4 ;)

Denna kommentar har tagits bort.
[BonnieL]
0

Jag redigerade bort din kursiva och feta text + tog bort svordomarna.

Hur gammal är han och hur länge har du haft honom?

[EricaDellsjo]
0

#1 jo det var jag. Det går verkigen inte bra. Hoppas det blir bättre under sommar lovet, jag är helt säker på att det ska gå bra..

[EricaDellsjo]
0

#2 förlåt!

[EricaDellsjo]
0

#4 tack, jag ska testa sitta i hans rasthage, och se hur det blir !

[EricaDellsjo]
0

#7 oj, ledsen för svordomarna!! Vi har känt varandra i 2 veckor snart och han är 5 månader. Jag måste säga att han är inte så tillbaka dragen som de brukar vara när dom kommer till ny familj, men ändå känns det fel. Vet att vi har känt varandra lite, måste nog börja inse det!

Jennymaria
0

2 veckor är ingenting! Klart att han är rädd för dig ännu, det tar tid, oror dej inte. Gör som #4 sa, det var ett jättebra tips? - skulle någon ha berättat det för mig när jag hade haft min kanin i 2 veckor, skulle allt se helt annorlunda ut nu (p.g.a att jag var så otålig med honom i början, fick jag verkligen jobba för att få honom att lita på mej senare - nu har jag haft honom i snart 1 år, och måste fortfarande ibland "uppfostra" lilla pojken… ). Ha tålamod, du belönas senare - jag vet hur du känner dig, tro inte att du är den enda "hemska" och "elaka" kaninägaren, som "plågar" och "skrämmer" den stackars kaninen som nog egentligen borde få ett bättre hemFlört

Lycka till!

[EricaDellsjo]
0

#12 tack så mycket =)

[Nalle-]
0

Kan inte annat än hålla med #12! Du har fått flera superbra tips? nu och om du verkligen har tålamod och verkligen vill så tror jag att han säkert kommer börja lita på dig :) Lycka till! Skriv gärna hur det går.

[EricaDellsjo]
0

#14 jag ska börja redan imorgon, och hör av mig om det börjar gå bättre! Glad

myolivia
0

lycka till med pojken ;)

[EricaDellsjo]
0

Tack :)

myolivia
0

#17 så lite så ;)

Valkyrie
0

Jag har haft min Diana i ca 7 veckor ( oj vad tiden går fort ) och hon blir bara bättre och bättre och det tar tid :)

Rest in peace Valkyrie!

[EricaDellsjo]
0

#19 vad skönt :)

Jag läste i min säng igår och han fick vara med. Han kom fram och luktade lite på mig, hoppade över mig och satt på min mage. Jag kunde klappa honom några få gånger för dom andra gångerna sprang han iväg och då började  jag läsa igen. Jag ska göra så idag igen! Han har blivit bättre nu faktist, han springer inte iväg i buren när jag ska ta upp han, men utanför buren kan han vara lite sprattlig, men det tar sin tid ;)

[EricaDellsjo]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte bara visa en bild på Chicco bakom soffan Förvånad hehe

LinneaJohaanson
0

Har haft min ena rex hane i ca 5 månader och vi har fortfarande saker att jobba på!

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

[Nalle-]
0

#20, Åh vad roligt! Fortsätt så, så ska du se att det snart blir bättre :)

#21, Vilken sötnos Kyss

[EricaDellsjo]
0

#22 okej, :)

#23 tack Skrattande

[EricaDellsjo]
0

Jag har en fråga till, angående Chicco såklart.

Han går ALLTID under min soffa, och vägrar sen komma ut när mina småsyskon och föräldrar är inne i vardagsrummet, men när jag är själv kommer han ut och gör glädjeskutt och får mig att skratta åt han, idag skulle jag försöka få ut honom från soffan för ungeför 40 min sen, för han hade varit där under sen 12:00 imorse och jag tänkte att jag tar in han nu så han får dricka och så, då tappade jag tålamodet helt och gick därifrån - känner han när jag blir sur? (jag ställde mig bara upp och gick därifrån efter några minuter) och en fråga till : varför går han inte ut från soffan när min familj är i närheten?

Kassy
0

# 25

Fråga 1: Djur brukar känna av vårat humör och om man tex bråkar i närheten med någon annan så förstår dom inte att man inte är arg på djuret utan kanske en människa (men det var bara ett exempel, det hände ju inte i detta fall).

Fråga 2: Kan vara för att han inte litar på dom och kanske tycker att dom låter mycket, är många eller så kan det vara för att han inte känner dom, det finns nog ganska många anledningar.

Rätta mig om jag har fel, men jag tror att det är så Glad

Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.

Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.

För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com

FijaahM
0

Jag tror att han litar mest på dig och blir skärmd/rädd när din familj kommer till honom eftersom han är mest van vid dej.. mvh fijah

Mvh Fijah! 
Fridamanheij.blogg.se

Valkyrie
0

Ville bara säga att blommor är giftiga för kaninerna, om blomman på bilden är äkta är det viktigt att han inte får i sig det, såg nämligen ut som den ligger där till honom =)

Rest in peace Valkyrie!

[Nalle-]
0

Håller med de tidigare. Säkert är det för att han inte är van vid dom och tycker att de är lite läskiga :)

[EricaDellsjo]
0

#28 det är en plastblomma :)

tack för svaren :)!

Valkyrie
0

30# Okej akta så han inte tuggar på den ändå, plast är inte heller bra =)

Rest in peace Valkyrie!

[EricaDellsjo]
0

#31 okej :)

kaningodis
0

Tror att du gått för snabbt fram + att din kanin kanske inte var den tamaste från början.

Det är stor skillnad på att få en kanin som ej är så mycket hanterad och att få en kanin som är mycket hanterad. De kaniner jag köpt som kaninungar men som tidigare inte blivit så mycket hanterade är lite fegare än de som blviit hanterade sen de var små kaninungar.

Ge kaninen tid, tänk på att den nyss flyttat och alla behöver olika tid för att vänja sig med en ny plats och person.

Ha tålamod! Förstår dig om du tycker det är tråkigt, skulle jag bara haft en kanin som var likadan så skulle jag tyckt det var väldigt tråkigt som tur är de flesta av mina kaniner kelgrisar ^^

Kastanjegårdens Kaniner

gaabriellaaa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

förlåt om jag tar över tråden lite men jag har samma problem! Dock har jag haft min kanin i snart ett år men det känns fortfarnade inte riktigt bra :( Jag kan klappa och hålla honom och sånt men det tar lång tid att fånga honom när jag ska ta upp honom osv (han har en utomhusbur men kompostgaller runt och en lucka på buren som är öppen på dagen så han kan vara ute när han vill) har provat att bara ligga på marken, men jag kommer bara fram luktar i några sekunder och går sen iväg igen. tips? någon?