Smal kanin, va göra?
Dixi har blivit vääääääääldigt smal. Känner ryggraden och revbenen otroligt mycket.
Ska jag ge henne mer hö? Morsan sa att jag skulle ge mer havre, men det hjälper väl inte?
(är borta ganska mycket så det dröjer innan ni kan få ett svar på era svar)
Dixi är ett år.
Mhv Saga (MixiDixi)

ge henne mycket pellets & frukter & massor gräs.

#1: morsan vägrar köpa pellets och jag får inte ta så mkt frukt. Gräs får hon varje dag.

#2 Köp pellets själv, köp frukt själv ?
Mvh Ellenfyrkant
Avmaska?
De blir tunna över ryggen när de har mask.
Har den inte fri tillgång på hö eftersom du frågar om du ska ge den mer? Se till så den alltid har ordentligt med bra hö. Kanske testa byta hö och se om det du har nu har dåligt värde?
Havre ger energi men det hjälper inte att få den att lägga på sig över ryggen. De får ofta bara runda magar av havre. Men är den lite slö kan havre hjälpa till så den får energi och äter mer hö. En frisk kanin med bra grovfoder behöver oftast inte pellets.

Ger bra, friskt hö. Inge fel på höet. Hm … kanske avmaskning då. Fast har lite ekonomi kris i familjen pga resa.
#5: Det kan vara "fel" på höet på så sätt att det är för lågt näringsvärde.
När jag gick tag på ett hö med mycket bättre näringsvärde behövde jag i princip inte ge mina kaniner någon pellets alls (ger någon matsked varannan dag ungefär).
Innan dess fick dem lite mer än ½dl för att hålla hullet.

#6: det är bara det att hon har mått prima av höet förut. :s
Knäckebröd ger jag till min smalis, och då håller han sej lagom tjock. Fast det är lätt att dom får dubbelhakor då, men bara man motionerar funkar det bra :)
♥
#7: Har ni haft exakt samma hö hela tiden då?
För det är inte säkert att alla påsarna (om man ex köper i djuraffär) har samma näringsinnehåll.

Ursäkta att jag snor tråden men är det något fel om man känner kaninens revben o ryggrad?
Man känner det inte så där jäääätte mycket men lite på Maja och Kajsa.
/Johanna.
Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡
Kaninblogg♥♥♥
"För världen är du någon,
men för någon är du världen."
#10: Nej, man ska känna kaninens revben och ryggrad.
Men dessa ska inte kännas för mycket, för då är kaninen för smal.
Känner man inte dessa alls är kaninen däremot lite för tjock.

#11 Okej, tack :)
Nu får du tillbaka tråden MixiDixi ;)
/Johanna.
Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡
Kaninblogg♥♥♥
"För världen är du någon,
men för någon är du världen."

#9: japp :)
Kan du skriva exakt vad du ger för mat just nu samt mängd?

kaniner blir inte tjocka av hö, det ska dom ha hela tiden.
_Dixi har blivit vääääääääldigt smal. Känner ryggraden och revbenen otroligt mycket.
_
Du har inte funderat på att ta henne till veterinären, djur tappar ju ofta vikt när de är sjuka. Särskilt om hon har varit i bra hull förut på samma kost…
Tillägg: På Arlövs KAFs hemsida står det; "Är kaninen tunn över ryggen, då kan det vara brist på E-vitamin".