Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 3175 ggr
malin--a
0

Köpavtall/kvitto mm

Ni som har uppfödningar (och säljer kaniner) skriver ni köpavtal och eller kvitto till köparen? Har fått för mej att det bara är företag som kan ge kvitto, men jag har kanske fel(?).

Eller får ni bara pengarna och så går dom?

Om ni skriver köpavtal får ni gärna skriva lite här hur dom ser ut och vad som står i dom :)

Julia-H
0

Bra fråga:D! Det har faktist även jag funderat på:)! Bra att du tog upp det:D!

Med Vänliga Hälsningar // Julia
http://Juliahallberg.blo.gg - Fotografi & Tonårsliv

R.I.P Premiums Syskonkärlek, min Charmör, du är den vackraste ängel himlen någonsin skådat.

"Livet är som en dans på rosor, ibland trampar man snett och kliver på taggarna - men fortsätt kämpa, snart kommer du upp på blommorna igen"

Zvintos
0

Hemmaskrivna kvitton ska väl i princip vem som helst få ge.
Det är ju bara en bekräftelse på att djuret är betalt.
Har själv ex fått ett kvitto när jag köpt hamster en gång.

malin--a
0

Tror jag ska skriva ngt slags kvitto på Bellas kommande ungar, men vet inte hur det ska se ut, så har ngn bild på hur ett hemmaskrivet kvitto kan se ut får ni väldigt gärna visa bild på det :)

Friheten
0

Det finns färdiga häften att köpa i bokaffärer. Med säljarens namn köpare pris osv. Du får me kopia och köparen. Väldigt smidigt. Har det själv vid blocket köp jag köper eller säljer.

Zvintos
0

#4: Är det ett kvittensblock du tänker på?
Sånt köpte jag in när jag var innebandydomare, utifall lagen själva inte hade. =)

malin--a
0

#4 Tack för tipset! :) Hur mycket ungefär kostar ett sådant häfte?

Friheten
0

Japp ninni. :)

Zvintos
0

#6: När jag köpte det kostade det väl runt 30-40kr ungefär.
Men det kan nog variera lite från plats till plats kan jag tänka mig.

malin--a
0

#8 Okej :) Vart köpte du ditt?

Zvintos
0

#9: På våran gamla bokhandel, som inte finns kvar längre.

malin--a
0

#11 Tack så mycket! :)

Hur löser man det med kvitto ifall kaninen ska tranporteras(av någon annan)? Antar att köparen oxå ska skriva på.

Friheten
0

Ja om du känner personen i fråga som ska transportera kan du skicka med blocket med din namnteckning redan skriven.

O sen att du talar om för h*n att dom ska skriva på kvittot o ta lämna en kopia och ta med sig blocket hem :P

Jag TROR att köparen ska ha orginalet och säljaren kopian.

Ida-M
0

Malin, min mamma säljer sånna häften! Ska höra med henne hur mycket hon tar. Jag ska antagligen med till hennes jobb någon gång nästa vecka.. :)

Zvintos
0

Sen beror det ju på om man vill att köparen ska behöva skriva på.
För min del ser jag bara kvittot som ett bevis på att djuret är betalt.
Då finns det ju ingen anledning att skriva på det som köpare.
Man skriver ju inte på ett vanligt mataffärskvitto.

malin--a
0

Vad skriver ni i era köpavtal? Ifall ni skriver sådana över huvudtaget :)

Zvintos
0

Jag skriver inga köpeavtal.
Av den enkla anledningen att de ändå inte brukar vara giltiga rent juridiskt.
Det ska skrivas på ett speciellt sätt för att det ska vara giltigt, om jag inte tänker helt fel.

malin--a
0

#17 OKej, funderar på att hoppa över det, och bara skriva kvitto. :)

MajaL
0

#17 De är gilltliga rent juridiskt. ^^,

När vi hade hästar som såldes så gjorde vi också köpeavtal.

Jag skriver både kvitto och köpeavtal. Ibland frågar jag bara om köparen vill ha kvitto eller så blir det lite som det blir med kvitto. Önskar köparen inget kvitto så gäller köpeavtalet som kvitto.

Köpeavtal medföljer alltid dock. Både jag och köparen skriver under och sedan får vi ett ex var som är påskrivna.

Här är en liten länk om avtal och sådant.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Zvintos
0

#19: Jag har dock hört motsatsen.
Att det inte är hållbart rent juridiskt att begränsa nya ägarens användning.
Ex att hunden inte får äta si och så, att säljaren ska ha första tjing om hunden skulle omplaceras odyl.

Linnet
0

Kvitto brukar jag inte skriva, men ett härstamningsbevis, där jag även har skrivit in dom garantier som gäller (mot medfödda fel mm.)

DEMNJA
0

#20 jag har också hört det, att det inte är bindande på något sätt. Att så fort djuret är överlämnat är det helt och hållet upp till nya ägaren. Vill de tex avla på en kanin med avelsförbud finns det inget som hindrar det eftersom ett sånt avtal inte är juridiskt bindande.

Hälsningar Anna

Medarbetare på Jättekanin ifokus

Rosågårdens kaniner

Friheten
0

Ett kvitto är bara ett bevis på att ett köp har gjorts mellan 2 parter.

Sen kan man ju såklart göra tillägg i kvittot garanti etc.. Men det görs sellan.

Då kan ett köpeavtal tecknas där garatier o allt annat som har betydelse för köpet kan skrivas.. Tex.. om djuret skulle dö pga medfött fel inom en viss tids gräns och där det kan bevisas med obduktion att djuret hade ett medfött fel. Och då¨kan man enl. köpeavtalet man skrivit få peng tillbaka eller vad man nu skriver där. Dom giltiga om båda parter skrivit under och godkänt avtalet.

Vid minderårig under 18år målsmans underskift.

MajaL
0

#20 JO, visst är det. =)

Bara målsman undertecknar och båda skriver på. Jag skriver även inhyrningsavtal på liknande vis. Det har jag även en gång haft stor nytta av att ha skrivit.

#23 Japp, precis så! ^^,

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

PrinzeZz
0

jag skriver köpeavtal, men det är mest för att bekräfta att köpet är "godkänt" från båda sidor. Köparen skriver på när denne har läst och godkänt mina punkter och jag skriver på när jag fått betalt.

De punkterna jag har på mitt köpeavtal förväntar jag mej att köparen ska följa, men blir inte eld och lågor om någon bryter mot avtalet. Det är mest att jag ska ha förköpsrätt vid försäljning, att man inte får para med en kanin med defekter och sådana grejer, igentligen är alla mina punkter på avtalet i min värld självklara saker, men tyvärr inte för andra och det är därför jag har dom.

hurvida dom är hållbara rent juridiskt sett bryr jag mej inte om, kommer inte försöka stämma någon som brutit mot avtalet ändå.

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

malin--a
0

Hm, vi får se hur det blir med köpavtalet, men kvitto ska skrivas! Tack för hjälpen :)