vad äter era kaniner ?
jag vet att det har funnits en sån här tråd,
men nu kommer en ny & fräsch tråd.
vad ger ni för mat till era kaniner ?
oscar har tillgång till pellets,hö & vatten dagligen.
ibland får han olika blandningar man köper på djuraffären,
men oftast äter han bara pellets som han får vardagligen.
Oscar brukar äta gurka & sallad.
när han är ute äter han maskrosblad & gräs.
Han är också galen i att bita av alla grenar på
våra små buskar som växer på tomten,
han gnagar alltid av dom.
Billi äter en bit äpple, salladsblad eller maskrosblad och någon gren från antingen äppleträd eller päronträd till frukost. Kvällsmat är pellets, Cuni Complete har han nu, men jag tycker att Selective Rabbit är bäst (dock säljs de inte här så jag använder Cuni som är nästan lika bra enligt mig). Fri tillgång till hö har han så klart och så brukar han vara ute och beta gräs också! :)

Jag ger mina kaniner ca ½ dl carrier pellets som de delar på, George ska dock inte äta pellets helst men han äter ändå lite ändå.
Sedan får de självklart hö och mycket grenar och blad.
Dock inte lika mycket frukt på sommaren då myrorna gärna kommer fram.
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!

#1 det låter riktigt bra ;)

Dehar fri tillgång på hö. Plexus och Nisse får en halv dl Rabbit royal var, Lingon får 1,5 dl RR han borde egentligen ha lite till men då äter han inget hö.. Nickan ska också ha ½ dl rr om dan men nu har hon bebisar på 5 veckor och som får massor med mat, försöker ge dom när hon är i hagen men ibland är hon inne så hon får mer än en ½ dl nu. :) Ibland får de grenar och nu på sommaren äter de gräs och annat som finns i gräsmattan. Varje dag får de ngn grönsak.
Mina kaniner får pellets/blandfoder på hösten och vintern och gräs, maskrosor osvpå sommaren.
Har ALLTID tillgång till vatten, hö och grenar och kvistar ;)
Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.
Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.
För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com
Ojdå, glömde frukt/grönsaker xD
Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.
Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.

#2 #4 #5 det låter ju jätte bra ;)
Mina ena får 1msk havre, 1msk RR, och 1msk av ngt foder från vet.
Min andra får samma + 1/2dl Kraft 125
#0, #5 Man ska inte ge blandfoder eller sådana blandningar som man köper på djuraffären.

#9 varför inte ?
#10 De är väldigt feta. Det är som om en människa skulle äta hamburgare/pizza och annan fet mat varje dag.
Som godis kanske 1g/v är det ok. Men inte som mat. Precis som för människor.
Mina ninisar får 1/2 dl pellets morgon och kväll (stampe).
Fri tillgång till hö och vatten och frukt eller grönsak på kvällen.
Nu på sommaren får de också maskrosblad och gräs ibland:)
Såhär ser det ut nu på sommaren.
Varsin liten morot samt pellets (chudleys rabbit royale + oxbow bunny basics/t) får de till frukost. Gräs och diverse växter får de i hagarna (de är ute från ca 8-9 till 22-23 vid bra väder).
Kvistar med blad ges varje dag, både i hagarna samt inne i buren när de tas in på kvällen. På kvällen får de även en skål med grönsaker, t.ex. morot, broccoli, kålrot. Brukar även gå ner till ängen och plocka "hö-gräs" (timotej och liknande) som de får mumsa på under natten.
Utöver det fri tillgång till hö och vatten, såklart.
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
#13 vad menas med "hö-gräs"?
Morgon:
Grönsaker som tex:
- Morötter
- Persilja
- Palsternacka
- Tomater
- Sparris
- Majs
De får även hö, vatten och grenar.
Kväll:
Mina får en blandning mellan RR och Stampe, mellan 1 msk till 1 dl beroende vilken kanin. En del får även 1 msk havre.
Sommartid:
1/2 dl Stampe pellets, hö och vatten på morgonen.
Senare på dagen äter de massor av gräs, växter och grenar i hagarna. (Vatten finns i hagarna också)
På kvällen får de hö, vatten, grönsaker och gräs.
Vintertid ser det ungefär likadant ut, förutom gräs och växter. =)
#10 De är vääldigt feta, och även om inte kaninen blir fet på utsidan så lägger det sig ett lager med fett i organen som gör att den kan dö.
Fri tillgång till hö och vatten, sen får min hona 0,25 dl pellets (Stampe) om dagen. Ibland får en grönsaksbit osv. Persilja är en stor favorit.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Självklart har de fri tillgång till vatten, hö och grenar att gnaga på. Dagtid går de på "bete" och äter gräs, på kvällen får de grönsaker och lite kraftfoder men pelletsen ska jag snart ta bort helt - det behövs inte på sommarhalvåret :)
# 9 Men asså det är inte sådant blandfoder utan bara några torkade grönsaker typ. Inte nå mkt alls, fast juag vet att det är typ som godis, används mest vintertid och knappt på sommaren..
Förutom hö & vatten får de lite Rabbfor + ca. 5 olika sorters grönsaker varje dag. :)
Mina kaniner har tillgång till pellets, vatten och hö varje dag. sen får dom oxå gräs ganska ofta. och om vi har rester av tex potatis så får dom det oxå och grönsaker och frukt..
Frukt - äpple, päron, banan, torkad papaya eller torkad ananas som godis då och då
Grönsaker - broccoli, sallad, gurka, gillar definitivt inte morötter xD
Gräs om det finns, här klipper de gräsmattorna rätt ofta så det hinner aldrig växa upp, hö, pellets och viss del torrfoder i pelletsen.
Knut får en skål med små bitar av ca 5-10 olika grönsaker (beroende på vad jag har hemma) varje kväll. Sen har han såklart fri tillgång till hö och vatten. Pellets får han sällan men ibland får han lite :)