Kanin iFokus

Kanin

Etikett: allmänt
Läst 724 ggr
bunnyheart
0

Vädurar- infektioner i öronen?

Min vän har två kaniner. Båda är lejonhuvade.

De ville ha någon vädurs ras men hennes mamma hade sagt att hon trodde att de kunde få infektioner i öronen.(?).

Stämmer det?, har vädurarna en ökad risk för infektioner i öronen?

/Johanna.

Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡

Kaninblogg♥♥♥

"För världen är du någon,

men för någon är du världen."

Emma-lundqv
0

Jag har haft vädurar i tio år och har aldrig haft problem med det, men jag kan tänka mig att risken är större för vädurar än för raser med uppåtöron

Kassy
0

Det har aldrig hänt mig eller mina kompisar & jag har aldrig hört talas om det. Min farfar födde upp vädurar vid andra världskriget & deras kaniner fick inte de.

Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.

Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.

För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com

[BonnieL]
0

Jag har heller inte haft problem med infektioner i öronen hos vädurskaniner.

bunnyheart
0

Nej mina har inte heller haft problem med öronen och jag frågade inte;har era kaniner haft det? utan är det så att de har ökat risk för infektioner?

/Johanna.

Kaninblogg♥♥♥

Zvintos
0

Tja, en liten ökad risk lär de väl rent tekniskt ha jämfört med kaniner som har stående öron.
Men sen är ju frågan också hur ofta öroninfektioner förekommer.
Bara för att de löper en liten större risk än icke vädurar, innebär ju inte det att de automatiskt kommer få infektioner.

bunnyheart
0

#5 Nej jag vet, tyckte det lät lite konstigt när Linnéa(kompisen) sa det =/

/Johanna.

Kaninblogg♥♥♥

LMTninis
0

har två vädursblandrningar och har aldrig haft några problem med deras öron iaf Obestämd

♥ Hälsningar Evelina & Finaste kaninerna ♥

~ Blogg: Laoop.tk ♥
~ Hemsida: Laoop.weebly.com ♥

Ljusta
0

Jag har nyss varit till veterinären med tre av mina vuxna Teddyvädurar och vetten gick då igenom dem grundligt. De hade alla problem med att de hade lite öroninflammation (men inte mycket), och min hane hade vaxproppar i båda öronen. Hon sa att detta ofta händer på vädurar iom att deras öron hänger ner.

Det var dock ingenting som jag hade märkt av på något sätt, och det syns inte utifrån om man inte kollar med sån där tratt som veterinären använder. Fick öronrens för hund och katt att använda på dem.

Så jag tror att det kan ligga något i det hon säger (tyvärr).

Ljustadalens kaningård

Kassy
0

# 8 Vad gör man åt de då?

Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.

Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.

För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com