Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2310 ggr
[ninnakm]
0

jag har en olydig kanin!

Hej, jag har en kaninhona på ett halv år. Hon är visserligen i tonårsperioden, men jag tycker  värkligen att hon va olydig frn dag 1. Jag vill ju ha en mysig kanin som jag kan hoppa med, men hon är grym p att hoppa men jag blir bara så ledsen/besviken, vad kan jag göra för övning/träning med henne?:)

Jennymaria
0

På vilket sätt "olydig"?

minkaninester
0

Undrar samma som #1.

MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.

" Everybody needs inspiration "

Valkyrie
0

Undrar också som 1# , vill hon inte hoppa? gör hon inte som du vill?
Allting måste man träna in så man kan inte tro att allting går på beställning så det är helt enkelt träning som gäller :)

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

[ninnakm]
0

#alla;) Hon älskar att hoppa, men hon tänker inte sitta i mitt knä, inte låta mig bära henne bara när hon vill. Jag vet mkt väl att om tonåren, men det är bara det att det har hållt på nästan enda sedan jag fick henne.

[Jodine]
0

Jag hade en hona tidigare som också var så, hon blev bara halvtam till en början och allt fungerade helt okej, förutom att jag inte fick ta i henne. När hon blev störe fick jag inte ens ta in handen i buren och ge henne mat och hon kunde inte längrevara ute. Fick höra att det berodde på hormoner, att hon fick "PMS" typ och blev extra  revirmarkerande då. Kan ju vara nånting sånt? eller så har hon bara inte blivit tam än. Om det är så kan du ju alltid försöka tillbringa lite mer tid med henne och se hur det går?

Valkyrie
0

George gillar inte heller att bli buren eller kela i knät, så har alla mina rexar varit och tycker inte det är en så kelig ras men det behöver ju inte vara rasen, alla kaniner tycker inte om att kela eller vara i knät :)
Men fortsätt träna och ett tips? är att klia bakom öronen när du har h*n i famnen för då tycker de det är skönt och blir oftast lugnare, så fungerar George :)
Men kolla vad h*n tycker är skönt när du kliar :)

Rest in peace Valkyrie!

[ninnakm]
0

okej, tack alla!:) Ska till bringa ännu mer tid med henne, hon är så otroligt fin och jag gillar henne värkligen!:)

Jennymaria
0

#4 Min Alfons är precis likadan, han vill helt enkelt inte bli tvingad till någonting. Om jag lyfter upp honom och sätter honom i famnen, biter  han direkt, men om jag sitter stilla på golvet kommer han istället själv till mej och lägger sig ner bredvid mig, så nära det bara går. Han är hur mysig och snäll som helst så länge jag har tålamod och låter honom välja själv vad, när och hur han vill göra :-)

[ninnakm]
0

#8 Okej, ja så gör hon ocks!  Men det största problemet är, att om jag låter henne välja själv, så kommer hon ta över helt…jag kan INTE klippa klorna på henne och då menar jag värkligen att jag inte kan d. Hon sprattlat, sparkar bitts, och gör allt för att komma loss, så jag kaninte nudda tassarna eller benen! snälla hjälp, jag har värkligen problem!

[Agneslundin]
0

jag har också en liten olydig kanin :) ja jag blir också besviken,ledsen och arg . han är i tonåren och jag jag har tänkt kastrera honom. det kan man ju göra med honor också :)

#9 hur gör du när du klipper klorna ?

[ninnakm]
0

#10 Lägger henne på rygg;)

[Agneslundin]
0

#10 okej , jag har fått ett tips? om att man kan lägga öronen mellan knäna så man håller dom fast liksom :) inte hårt då.
sen kan man vira in kaninen i en handuk

Kickan90
0

Lite OT! #6 än så länge är mina dvrexar keliga och de har inte bitit mig en endaste gång. Så fort jag kommer till buren så sticker de ut nosen. Öppnar jag taket så ställer dig sig upp och luktar, vill gärna vara med när man rengör buren och kryper upp i knäet när de är lösa. Kan klappa dom i buren utan att dom sticker in i boet. Vi kelar med dom 2gånger per dag och de får vara lösa väldigt mkt i våran lägenhet och på deras balkongSkrattande

Jag skulle tipsa på att du försöker kela med din kanin lite mer, om du inte ska ha henne i Avel så kanske kastrera/stelirisera henne? vissa kaniner kan bli lite lugnare då. speciellt om hon "markerar" sitt revir.
Lite svårt att säga men du kan göra precis som #12 sa vira in kaninen i en filt om hon verkligen sparkas och bits så mkt. Kanske lättare om någon annan hjälper dig också så att en håller kaninen och en klipper. Lycka Till!

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

Lady-X
0

Jag tror det är viktigt att när du ska klippa klorna vidtar de åtgärder som är nödvändiga (tex rulla in henne i handduk) så att du genomför det du tänkt och inte släpper iväg henne bara för att hon kämpar emot. Var vänlig men bestämd. Se till att du är lugn innan och bibehåller lugnet. Ha självförtroende. Din sinnesstämning smittar av sig på henne direkt. När man själv blir frustrerad över kaninens beteende så är det en anspänning som den känner av. Så släpp inte kaninen oavsett vad hon gör. Håll tills hon gett upp, då kan du släppa henne. Belöna henne när hon är avslappnad, genom att släppa henne fri då. Hon kommer sätta samband att avslappnad sinnesstämning ger positiva konsekvenser. Låter hårt kanske men det ger resultat. Min kanin har på ganska kort tid lärt sig att sprattlar han och håller på så släpper jag honom inte. Om han sprattlar så mkt att jag tappar greppet så tar jag direkt upp honom igen och tills han lugnat sig och då släpper jag honom direkt. Varje "nedsättning" i buren eller på marken måste ske avslappnat. Första gångerna jag höll honom på rygg i famnen för att klippa tovor så rev han sönder mina armar men jag höll och höll. Tillslut gav han upp och låg avslappnad i famnen och jag kunde göra vad jag ville. Han var stressad såklart men nästa gång tog det kortare tid innan han "gav upp" och nästa gång kortare tid ändå. Nu har han fattat och han mår bättre av att inte stressa upp sig. Så även om det låter hårt så vinner även kaninen i längden på att lära sig att "rätt" sinnesstämning ger vinning.

[ninnakm]
0

#12, 13 o 14 ok, tack!:) Ja, har också hört det där med öronen, och min syster hjälper till;) Jag ska göra som du säger #14 inte "ge upp" eller va "för snäll" mot henne;)

Valkyrie
0

13# George är en rexkanin, ingen dvärgvädur rex som Diana :)

Rest in peace Valkyrie!