Ändrad: Söker max-stor innebur.
Hej!
OBS! Har ändrat inlägget till att vilja skaffa en större bur, se tillägg nedan i tråden.
Alltsså söker en innebur större än L120, B60, H50.
----
(tidigare text:
Jag har en stor bur med två kaniner i (L 118x B 58x H 50), som allt oftare bråkar, just nu kan de inte vara tillsammans i samma bur.
Eftersom buren jag har är så pass stor, så funderar jag på om det kan finnas nån slags "avdelare" man kan köpa någonstans, som man kan sätta in i buren och därmed ha en "vägg" emellan de båda. Då skulle man också kunna ta bort den då och då när de kan vara tillsammans för en stund.
Har provat att tillverka en själv med hönsnät men det blir bökigt eftersom nätet får vassa ändar och så…eller om någon har förslag på simdiga sätt att göra en sådan.)
Tack på förhand!
/Maria
PS det är en innebur alltsså! :)
Du kan ta nät och sätta två träplatter vid ändarna och limma fast det i bottnen utav buren, dock ska inget lim komma ut vid kanterna så att kaninen kan äta det. sen kan du ju knyta nätet med ett kraftigt rep uppe vid taket.
har inte provat men bara ett tips?!
Lycka till.
A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på Rexkanin & Weight Pull..!
Det där var ju inte alls en speciellt stor bur.
Om du delar den på hälften så är den låååångt ifrån lagliga mått till kanin under 3kg (minsta är 100x50x50) så jag tycker att du borde köpa en till bur alt. sälja en av kaninerna om du inte har råd.
den buren du har är absolut inte stor :) ( enligt mig)
jag skulle köpt en till bur att ha ena kaninen i
Ja den får hålla måttet men du kan ju köpa en bur som är lika hög och bred och sätta den ihop med den andra buren sen kan du dela dom. Ja lagen är faktiskt att en kanin som väger max 3kg ska ha minsta måttet 100*50*50.
Hoppas att du hittar en bra lösning.
A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på Rexkanin & Weight Pull..!
Tack för era svar,
har fått höra nu av kaninkunnig att det inte är bra att dela dem om man villa tt de ska bo ihop i framtiden…
så apropå burstorlek, om det finns större burar, så kanske det vore bra att köpa en sådan så får de mer plats och kanske då bråkar mindre…
har någon som läser detta en sådan till salu? Innebur alltsså.

Har ingen bur till salu men jag har sett att de flesta zoo-butiket har STORA inneburar. I alla fall där jag bor. Större än de mått du angivit. Så det borde vara lätt att få tag på. Viktigt att de kan komma undan varandra lite. Men det vet du ju redan.

Här kan du köpa online. www.teddytassen.se klicka vidare till "innebur" (för det är innebur du vill ha va?). Såg bla en som var 180 cm lång…
(Man kanske inte får länka till butiker i forumet? Gratis reklam?).

Tycker du ska köpa en bur begagnat och bra för ett billigt pris som du har ena kaninen i och andra kaninen i din andra bur.
Sedan tycker jag du ska börja om allt från början med ihopsättningen och börja med att de få bo i burar brevid varandra och träffas på en plats sedan där ingen av de varit. Sedan får de börja träffas mer och mer om det fungerar.
Vad är det för kön? hur gamla?
Har de fungerat tillsammans förut?
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!