Vad är det för något?
Ser ut som Blomma har mjäll eller ngt? kan man behandla det? är det smittsamt?
Vill gärna ha svar
Hon kliar sej lite, fast på andra örat.
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus
Ser inte så jättebra på bilden, men kanske det är mjäll? Isåfall är stronghold jättebra! Men vet inte om veterinär måste skriva ut det(?).
♥
putt!
Hur gör man med stronghold då? Hon kliar sej mkt mer nu,
// Hanna
Det är en liten flaska som man klämmer ut innehållet i nacken direkt på skinnet. Man måste göra det några gånger, men själv tycker jag att det funkar bra.
Mjäll smittar oxå en del om jag inte har fel?
♥
ok, mjäll brukar väll inte klia?
Men funkar head and shoulder isf?
// Hanna
#5: Är inte så kunnig inom det här, men om det kliar mkt tror jag mer på skabb än vanlig mjäll. Och då bör du åka till vet.en för undersökning så du kan få Stronghold utskrivet.
Hade skabb på hunden och en katt för några år sen pga skabbiga mårdhundar som kom in på vår gård och då var vi tvugna att behandla hunden + alla katterna (även de som inte visade symptom), så antar att du bör behandla även dina andra kaniner om kaninskabb smittar på samma sätt.
Men det kan ju vara något annat också. Irriterad/torr hud, allergi, vitaminbrist eller annat. Oavsett så är det nog bäst att rådfråga veterinär. =)
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
ok, hon måste ju blivit smittad på något sätt isf? Hon har inte haft kontakt med mer en mina kaniner, ifs har jag varit på "hopptävling" men ingen av dom knainerna har det. och dom kom aldrig i kontakt.
// Hanna
Det kan vara mjällkvalster också.
Som jag förstått det kan många kaniner ha detta "latent" och att det bryter ut vid fällning och liknande.
Detta behöver dock uppsökas veterinär för, för att få medicin att behandla det med.
ok, får ringa veterinär imorgon och hoppas på att det inte kommer kosta för mycket, vad kan jag räkna, om veterinären har normaltpris?
// Hanna
Usch, vad jobbigt :( hoppas det fixar sig bra, och att det inte kostar allt för mycket att behandla.

Veterinär tar minst 300 för en undersökning, tror jag betalar 425 ;)
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
oj shit, kan dom inte bara skriva ut det endå? har inga pengar och redan lånat massa pengar av mamma och pappa igår för en annan sak,
Men ringer till en annan veterinär och hör vad jag ska göra innan jag åker till "min" veterinär, önska jag hade en veterinär i närheten som är bra på kaniner och inte tar så mycket överpris
Hört att roslagstull eller vad det heter är bra, kan man ringa och fråga vad man kan göra tills man väntar på att mamma kan beställa tid hos den veterinären man ska åka till, så det inte smittar dom andra? -.-
// Hanna

12# Man kan ju inte skriva ut något utan att de undersökt.
Du kan ringa rogslagstull eller bromma djurklinik :) Bromma rekommenderar jag varmt.
Det är tyvärr de priserna man får betala om man har kaniner och man ska alltid vara förberedd på detta och inget man kan strunta i.
Lycka till
Rest in peace Valkyrie!
Testa att behandla mot mjällkvalster innan, då behöver man inte gå till veterinären. Fungerar inte det så bör du ju uppsöka veterinär, det där ser ju inte direkt livshotande ut så det kan nog vänta. 
#14 hur behandlar man det?
SJälvklart kommer jag gå till veterinär, jag har ju 6 andra kaniner som oxå kan bli smittade, det är en stor kostnad om alla behöver bli behandlade(a) Men jag vill åka till en veterinär som kan kaniner, och jag inte får betala flera hundra för något som dom inte är kunniga på, vist det hon har värkar ju inte vara så kompliserat diräkt, det kan nog dom flästa behandla, men den veterinären som är närmast, viste inte enns hur man såg om en katt var en tjej eller kille, antar att den inte är så duktig på andra djur häller?
// Hanna
#15 Blåstjärnan är bra :)
♥
#16 njaa, har inte hört så bra från dom, och dom tar värkligen överpris:O skulle säkert få betala ifl 800kr för denna behandling som valkyre sa kostade runt 300-400 kr;)
// Hanna
#17 Jo dom är ganska dyra, men oxå den bästa veterinären jag vart hos! :)
♥
Blåstjärnan är skitdyra! :O bara så du vet.. En liten undersökning på någon minut, när vi redan visste att kaninen behövde avlivas + avlivningsspruta kostade 1700:- för oss :(

17# En undersökning hos den jag går kostar ca 400 men det är ju bara undersökningen och sedan får man betala behandligen men jag tror det är dyrare hos blå stjärnana.
Rest in peace Valkyrie!
#15 Jag vet faktiskt inte, googla på typ "mjällkvalster kanin".
ok!
// Hanna