Kanin iFokus

Kanin

Etikett: köpes-säljes-transport
Läst 1603 ggr
[aammE]
0

Importera från Finland?

Är det svårt? Jag har nämligen hittat en uppfödare i Finland som jag jättegärna skulle vilja köpa kanin ifrån, problemet är väl att det är ganska långt från Luleå till Helsingfors (hon bor 55km där ifrån) så jag har ingen möjlighet att hämta kaninen själv.

Behövs det massa papper o.s.v.? (Vet att Finland är rabiesland och därför är det svårt att få hundar över gränsen, men vet ej hur det är med kaniner…)

Finns det någon som har förslag på hur jag kan göra för att få kaninen hit? Jag funderade på om det kanske går att lösa transport från henne till Vasa och från Vasa till Umeå med färja och sedan kan jag hämta den där med buss… Någon som har ett bättre förslag? Vill verkligen ha en ifrån henne… (Det är Hermelin i färgen Blå otter, vet bara en uppfödare i Sverige som jag också ska köpa ifrån)

NaimaG
0

Finland rabiesland? Det har jag då aldrig hört. Jag kan åka till finland med min hund och tillbaka utan karrantän eller något. Finland är ett EU land och import/export är lättare då.

Skall du ha kanin från Helsingfors så är det lättast ifall du åker ner till stockholm och uppfödaren tar Viking/Silja Line färjan från Helsingfors till Stockholm och möter dig med kaninen där båten lägger ankare.

[aammE]
0

#1 Ja, det är det. Min lärare (går naturbruks - hundskötare) köpte nyligen hund därifrån och det krävdes vaccinationer och väldigt mycket pappersarbete kring det.

Tror att det blir väldigt dyrt för mig att åka till Stockolm och dessutom betala hennes resa.

NaimaG
0

#2 Jag kommer från finland och har aldrig hört talas om det tidigare. Pass, märkning, tillstånd från jbv vet jag man ska ha ifall man importerar valp samt att _från den 3:e juli -04, behöver inte en valp med dispens rabiesvaccineras.

_Kaniner skulle jag tro går under samma regel, den måste alltså vara märkt, ha pass och ha tillstånd att importeras.

Rabiesvaccination vet jag inte.

MajaL
0

Inom EU är det fri import av max 5 kaniner åt gången vet jag.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Elina.
0

Du behöver inga som helst papper för att importera en kanin från finland. Det är bara att ta över den. Du kan importera mer än 5st samtidigt utan lov.

Själv bor jag i finland, nära vasa faktiskt.
Är det susanna du vill ha djur från?
Jag har ev en idé om hur du kunde göra, pm'a om du vill veta mer.