Kissar i soffan =/
Jag fick nyligen överta en dvärgvädur, som är helt tam och jättebra och snäll på alla sätt, förutom att han kissar i soffan, hela tiden. Finns det nåt sätt att snabbt lära honom att han inte får, eller är det bara att ha ständig koll på honom när han är ute och ta ner honom så fåort han går upp i soffan? Han går ute i lägenheten och jag vill gärna att han ska kunna göra et även när jag inte är hemma, men om han håller på såhär kan han ju bara vara ute när jag ser på. Jag har lagt ut handdukar i soffan för att slippa fläckar, men han gräver i dom eller biter hål så det läcker igenom iallafall. Jag har satt ut en bajslåda men tror inte att han använder den… Han borde vara runt två år gammal, är et för sent att lära honom att bajsa och kissa på låda?

hej hej :)
nej det är inte försent för en kanin att lära sig att gå på toan :)
är han kastrerad?
Nej, inte vad jag vet. Han är på katten hela tiden och nosar och ska para sig med henne så han lär ju inte vara det. Vad jag vet har de tidigare ägarna inte gjort något alls med honom, vare sig medicinskt eller nåt annat, aldrig varit ute ur buren och så.

oj bra att du köpte honom :)
men han kan märka revir, det är kankse det ha gör ?
det gjorde min kanin förut asså kissade i soffan men när han kastrerades så slutade han :)
Ja, tydligen är det här det tredje stället han är på, men han är ju tam och så, inga problem att bära eller ta på honom alls, bara det med kissandet då.
Ja något revirrelaterat kan det ju vara men då borde han ju kissa på fler ställen, det är bara i soffan han kissar, har aldrig kissat på golvet eller på kläder osv, det är han väldigt duktig på annars.

aa jag vet faktiskt inte vad det kan vara :)
eller brukar någon av dina andra djur vara i soffan? :)
Katten är i soffan, och råttorna, de andra är djur som inte går att ha ute, spindel, fisk och fågel ;) Men jag tvättar sofföverdraget varje vecka pga hans kissande så det lär ju inte vara nån lukt kvar från katten tex, eftersom hon aldrig hinner ligga i soffan förrän han har kissat där igen =/

Jag hade samma problem när Pelle bodde i köket och lådan stod där. Jag skaffade plastade babylakan och la i soffan, men dem bet han hål på. Flyttade därefter in buren med lådan i rummet och efter det har han inte kissat i soffan en enda gång. Jag har också katt och trodde att det kanske var revirpinkande det rörde sig om, men tror numera att det berodde på att lådan var för långt bort.
Om du har möjlighet kan du kanske prova att flytta in hans bur med låda i rummet?
Hoppas det löser sig för dig.
Lotta
---------------------
www.lottasullisar.se
Buren står i vardagsrummet där lådan står, han har varit i lådan flera gånger men jag vet inte om han kissat i den eller inte så han vet var den är och kommer i och ur osv

ja jag har inga mer ideer ju :(
men kaniner vet inte om dom behöver kissa jo i ungefär 10 sek innan märker dom att dom behöver kissa, så sätt toan så nära soffan som möjligt lycka till :)
Nej inte jag heller, haha =) Men jag ska fortsätta försöka, så länge får jag försöka komma på nåt sätt att hålla honom från soffan, tills han lär sig att hoppa ner. han har ju buren precis bakom soffan så den borde han ju hinna til, tycker jag…

ja det hinner han ju till :)
du kan ju alltid lära honom typ "ajaj" det har jag gjort , min kanin får inte vara i ett speciellt rum så säger man ajaj back så går han där ifrån :) försök med det:P
Haha jag försöker, så fort jag har vänt mig om är han i soffan igen xD Det tar ju lite längre tid, eftesom an är så pass "gammal" som han är, hade han varit yngre hade det gått fortare. Men jag tragglar på, nån gång ska han ju lära sig iaf ;)