Känna ungar?
Hur Känner man lättast på en kaninhona om hon har ungar i magen? Ska man kunna känna det tydligt när hon gått ca. 3veckor?
Undrar det samma :)
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
Kan inte det där riktigt, brukar inte kunna känna ungar, min syster brukar känna någon dag innan födsel. Annars ser jag bara magen bli enorm :P

Jag har känt nån dag innan bara. På dag 29 ungefär. Bella som fick sina ungar för drygt 6 veckor sen blev stadigt rundare om magen innan, men det var först riktigt på slutet som jag kunde känna ungarna. Ebba som fick sina ungar för en vecka sen blev aldrig rundare om magen. Trodde hon gick tom, men så 1-2 dagar innan de föddes kände jag svaga rörelser när jag höll om magen en längre stund.

Har inte lyckats känna nåt efter 3 veckor utan bara några dagar innan födseln, kanske på dag 26-28.
Jag lyckas aldrig känna ungarna innan, men märker att honan är dräktig för att magen blir rundare & lite annat beteende än vanligt. Men jag vet inte, det kanske beror på Vilken ras? det är också? Hermelinbebisar är ju väldigt små när de föds tex. :)
Jag brukade kunna känna efter ca 3 veckor på min dvärgvädurshona, hon var väldigt lugn så det var lätt att känna, kan annars vara knepigt. Men jag kände det som runga bollar som rörde sig lätt ibland.
Jag gör helt enkelt så att jag sätter henne i knät, och rör med ett lätt tryck fingrarna långt bak under magen i cirkelrörelser tills jag känner något.

DÄremot har jag vid ett par tillfällen lyckats känna fosterblåsorna vid ca 10 dagars dräktighet, som små spelkulor ungefär.
har tidigast känt vid 3½ vecka, typ dag 25 eller ngt, annars så brukar jag känna dag 28-29, och då väldigt tydligt:P
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus
Det är så myyysigt dagarna just innan då man känner unagrna sådär jättetydligt :D
Jag har aldrig känt ungarna på mina honor, däremot har jag sett hur det rör sig i magen några dagar innan födsel.
Okej, tack för alla svar!
Jag tror nämnligen min hona lyckats bli dräktig igen (Tyvvär;/). Och tänkte då om jag skulle kunna känna , för att vara säker, om det är några ungar i maggen på na!