Byggprojekt på gång?
Är det någon som har tänkt bygga något till sina kaniner framöver?
Burar, hinder, hus? Dela med er av era egnaplaner. =)
Själv sitter jag och planerar över 3-fackaren jag ska bygga i sommar.
Ett fack (det understa) kommer bli till min Bj, och de andra två facken (de övre) vet jag inte än, men troligen blir det en dvv och en hermelin i varsitt. Materialet kommer vara OSB-skivor. Billigt och bra, samt att det står emot fukt och väta väldigt bra. Behövs egentligen inte ens målas, men blir ganska tråkigt i träfärgat. =P
Måtten på facken kommer vara:
1 fack = längd 240cm, höjd 70cm, bredd/djup 70cm.
2 fack = längd 120cm, höjd 60cm, bredd/djup 60cm
Då blir hela buren, med 30cm höga ben 160cm hög.
Tror det kan bli en rätt lagom höjd på de översta burarna. Den understa kan jag i princip sitta på rumpan och städa ur. =P
Dock vet jag inte än vilka färger buren ska ha.
Förslag?

Här har vi stora burbyggarplaner inför våren kan jag tala om =) Vi ska bygga om ett av hönshusen, trycka in en massa flerfackare =)) Å kaninrummet ska byggas om helt oxå! =))

Rött med vita knutar är ju alltid fint och vanligt här i dalarna 
Annars kan man ju måla i samma färg som huset eller de andra burarna :)
jag ska bygga en bur till skalman, den ska ha färgerna gul och svart tak för så ser vårt hus ut ;)
Medarbetare på Hundar.ifokus
Matilda_91: Vi har en av burarna målad som huset, men alla de andra har olika färger. =P En är röd med svarta knutar, en är röd med vita knutar, en är helvit och en är blå. =P
Men funderar seriöst på att måla om alla burar så de är i samma färg som huset. Hur ska jag göra med de redan målade burarna? Kan jag sandpappra/slipa bort färgen och måla på ny, eller måla över på något sätt? Blir lite svårt att måla över från svart till terracotta.

#1: Jag funderar också på att göra om hönshuset till kaninhus :) Men isåfall till ett stort rum och kastrera Albin eller låta Gizmo och en unge bo där, om dom skulle fungera ihop :)

#4: Jag tror du måste slipa bort färgen. Eller ha på något som typ heter "målartvätt" eller nått :P

Roligt att bygga burar ;)

JAg håller på för fullt att bygga en (lyxbur) kolla mitt album till kommande kanin till våren/sommare. Det är så himla kul
Så, nu har jag gjort en ritning på hur buren kommer se ut. =)
shit vad snyggt! ;)
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Håller som bäst på att bygga 6 nya burplatser :) Håller dessutom på att bygga ytterligare ett hinder, som torde bli klart imorgon.

Snyggt Ninni :D Ska det vara hus innuti? Och hur högt ska facken vara? :)

Jag håller på att bygga en redlåda.
Samma som i den här filmen http://www.youtube.com/watch?v=8Cv14BYah4o&NR
Kajsa_: Jajemen, det ska vara hus i. =) Men orkade inte rita dit det. =P
De översta facken blir Längd 120cm, höjd 60cm och bredd/djup 60cm.
Det understa facket blir Längd 240cm, höjd 70cm och bredd/djup 70cm.

föreslår lutande tak(såg inte ut som om det var det)

NinniH; Jag skulle gissa att du kan ta en stålborste och borsta av burarna med istället för sandpapper, innan du ska måla. Eller både stålborste o sandpapper. Målartvätt behöver du nog inte använda.. Det är inte speciellt nyttigt heller.. Starka saker.. Man måste ha gummihandskar på sig när man använder det, och sen skölja väldigt noga.. det är nog inget bra för kaninerna om det blir rester kvar i skarvar o sånt.. Nej, borsta o sandpappra, det blir bra! =) Blir jättefint om du målar alla burar i samma färg som huset. Om det terrakotta inte täcker så bra över det svarta, så får du nog bara måla en gång till..
Men det går bra ska du se! =) Good Luck!!

Jag gjorde så iaf på Dennis bur, med stålborste..
Aurora: Det ska vara lutande tak. =) Det är bara lite svårt att rita i photoshop tycker jag. =P
Hopi: Okay, vad bra. =) Då kan jag typ använda samma grejer som när vi skrapade på vårat hus för att måla om det. =) Kanske får dra ett lager vitt över det svarta först kanske.. och sen med terracotta.

NinniH; Det blir fin-fint ska du se! ;) Kan nog vara en idé att grundmåla det svarta först, som sagt.
vi vill se bilder sedan ;)
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Ska Järnsaxa få ny lägenhet, så mysigt! Här byggs bolådor, ekller åtminstone en då…Om det nu blir något lattjo i kaningården snart!
Japp, Järnsaxa ska få ny "lägenhet" till sommaren. =) Den hon har nu är bara 140*90*60. Så den är ju egentligen 10cm för låg. Sen börjar golvet svikta lite (bor 3 kaniner i 2 fackaren, har samma golv). Och hon kommer ju fortsätta öka i vikt ett tag till, så den brakar väl till slut. =P
Räknade ut priset för OSB-skivor till alla 3 burarna. Det kommer gå på 700kr, och det tycker jag är ganska rimligt för 3 burar. =) Sen tillkommer ju pris för galler/nät, gångjärn, lås m.m. Skruvar och spikar har vi hur mkt som helst, så det finns säkert några som går. =P

Iram; Kan inte du ta kort på en av bolådorna som du bygger?
*nyfiken*. Jag tar kort på min när den är klar!

Nu har jag planerat här ;D Jag har två alternativ att välja på som jag ska börja med i vår.
Den ena är att låta Gizmo flytta in i min gamla lekstuga som är ungefär 2x2.5 m när (om?) hon får ungar. Då har hon stor plats att röra sig på. Nackdelen är att Gizmo hatar att vara ensam och därför måster jag flytta med Albin så att dom iaf hör, ev. ser varandra. Tyvärr så är marken runt lekstugan inte alls jämn och fin så det blir svårt att ställa Albins enorma bur där, så isåfall måste han flytta in i en mindre bur. Men det är ju inte så kul..
Därför har jag funderat på om det skulle gå att låta en kaninunge (hona) stanna hos Gizmo. Jag vet inte om det funkar eller om det blir bråk, men jag tänkte att det kan gå om dom är på en såpass stor yta (lekstugan+stor utehage som dom kommer kunna springa ut och in i hur dom vill) Kommer ungen bli helt otam och bara ty sig till sin mamma eller kommer det bli slagsmål? Ngn som har erfarenhet?
Det andra alternativet tänkte jag ut om det nu blir så att jag inte får någon unge såld. Isåfall passar vårat gamla hönshus perfekt till kaninstall. Hönshuset har stått tomt sen våra (mina) höns dog för några år sedan. Det är stort nog för att man ska kunna ha minst två av kaninerna ur kullen där (honor). Hönsgården är också riktigt stor och där får man plats med en hel del kaninburar. Men jag är nog säker på att jag får ungarna sålda då jag redan har några som har frågat om det kanske blir ungar efter Gimzan och Albin :) Nackdelen med att ha dem i hönshuset är väl att det kommer bli jobbigt för mig på vintermorgnarna att pulsa ner varje morgon för att ge kaninerna vatte noch mat.
Skaffar jag inte ungar så flyttar Gizmo in i lekstugan och Albin kastreras (jag vet vad du tycker om det Myyris;) eller så får jag lösa det där med Albins bur och ställa den bredvid.
Jag vet iallafall att om det skulle bli ungar kvar ur kullen så har jag gott om plats för dem, nackdelen blir väl att jag får mindre tid till att umgås med alla kaninerna..
Nu är jag klar med mitt nya hinder :) Kommer dock ännu att sätta färg på det, men gör jag nån annan gång. Bara burarna kvar då..

#24 Ojsan, Jobbiga val du har ;) Men gizmo verkar vilja ha sällskap så :)

Hihi jo det a hennes förra ägare också :P Hon hatar verkligen att vara ensam :)
Annars kan ju köpa en till kanin ;P som kan bo med Gizmo om du skulle vilja ta flera kullar på henne senare igen ;)
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Hur menar du? Det går ju inte att sätta ihop en hona med min ettåriga Gizmo nu för då blir det bråk och om jag ska ta ungar börjar det bli lite brådis eftrersom Gimzan snart är för gammal för att få sin första kull :)

Jag har just varit nere i garaget och skruvat ihop buren jag köpte av NnniH! Typiskt så har jag "slarvat" bort ritningen, men fick ihop den utan problem iaf! hehe. Funderar dock på om det skulle gå att bygga om den lite.. ;) Vill ha en lucka till på framsidan.. Men det går ju att göra sen.. Testa som det är.. Men det är lite svårt att veta vart jag ska ställa toaletten.. Det är ju 2 våningar, så det måste nog tyvärr bli nere, annars blir det nog för trångt uppe.. Får se.. Hade helst velat haft toan uppe, så det blir nära.. Går ju att prova att ha det iaf. =)

Du kan ju antingen ha två eller turas om att ha toan uppe ena veckan och nere andra veckan ;) Hihii.. Kanske en bild på buren då en nin bor där? ;D

kajsa_; Ja jag kanske ska ha 2 toaletter! =) Det kanske är bäst!
Vi får väl se när det flyttar in nån nin! hehe.

Hehe precis ;D

NU har jag byggprojekt på gång Åtminstone inne i skallen. Under våren ska jag bygga en eller två sådana där klassiska trekantsburar utan ben, men i jätteformat. Honor och deras kullar ska få bo där under sommaren. Burarna blir förmodligen 1 x 2 meter till markytan, med ena änden som en bodel att krypa in i.
Har gjort en liten slarvig skiss-------------->
#34.. den ser väldigt fin ut ju!! dom kommer trivas mycket bra där inne tror jag!

Jag ska bygga ut lekstugan. Jag har en utebur som jag ska bygga ihop med lekstugan så dom kan äta färskt gräs när dom vill. Men kan man ha för stort till en kanin??
#36! absolut inte!! finns inga gränser för hur stor en bur ska vara, men det finns gränser för hur liten den får vara!
ju större desto mer trivs kaninen!
#8.. jag var inne i ditt fotoalbum och gud vilken stor bur!! vilka är måtten och ska där endast bo en kanin?! den ser iaf jätte jätte fin ut!!

Okej, för kaninerna har jätte stort nu sedan kommer dom få ännu större! Jag hoppas dom blir glada! :)

#38 Ja den är stor. Ja det är tänkt för en kanin om det inte går med två tillsammans. Måtten är 160*70*60.

Jättefint Marie! :)
jaa verkligen jätte fin!!

Tack är jättenöjd själv
men du Anneliiw, man kan inte öppna i taket eller?! för jag hade nämligen tänkt bygga mig en bur till sommaren och jag planerar att inte ha något öppningsbart tak. utan bara på långsidan. och då ska buren vara ganska hög så den är i lagom höjd!

Noa_Nisse
Nej den öppnas bara framtill med dörrarna. Jag hittade beskrivningen på denna underbara sida.
http://www.kaninsidan.se/kaninburar/kaninburar.htm Den kallas lyxig bur
ahh! va fin!! ja den ser ju verkligen lyxig ut!!
Kolla tråden "burritningen" där har jag gjort en ritning på en bur som är inspererad av din. :)