Kan han flytta ut nu?
Har en snart 4 månader gammal kanin som varit inne fram till nu. Han ska bli utekanin. Kan han flytta ut nu eller är det för kallt att sova ute? Han har givetvis ett hus med massa halm osv…
Jag skulle väntat tills vädret blev stabilare! Det kan ju bli en chock för han att komma ut rent tempraturmässigt.
//Emma

Ja det är vad jag tänker med. Vilken lägsta natt temp kan det vara för en kanin som inte är van?
Jag skulle säga runt 10 grader. Inomhuskaniner lever ju med en tempratur runt 20 grader dygnet runt och utvecklar inte vinterpäls som utekaniner gör vilket gör att dom inte klarar av samma kyla på vintern, hösten och våren som en utekanin gör.
//Emma
Det är inte någon fara, jag och många fler som bor där jag bor (Luleå, Norrland) har satt ut sina kaniner helt utan problem.

Vänj h*n så att man börjar ha kaninen ute på dagen och sedan också natten.
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
Mina väldigt välpälsade lejonhuvade är ute på helgerna dag och natt. Första helgen var de dock inne på natten men nu får de en filt om jag vet att det ska bli kyligt :)

Han får börja vara ute dagtid från och med nu, kan lägga en fleece i botten av huset och mkt halm att boa med så borde han klara sig.
Jag har en fleecefilt åt min hona som bor ute, det har fungerat jättebra både dag och natt. Många på det här forumet överdriver kaninernas känslighet, fråga på kanin-net istället, där de ofta är kunnigare. 

8# Kunnigare? Många på iFokus vet när man kan ta ut en kanin och jag tycker det ännu är lite för kallt för mina kaniner att bo ute på natten då det är ca 7 grader.
Hellre att man har de inne mer för säkerhetsskull än att släppa ut för tidigt.
Rest in peace Valkyrie!
#9 Ja, MYCKET kunnigare. Många där har ju fött upp kaniner sedan långt innan 95% av alla på det här forumet ens var födda.
Läste nu att ni bara har 7 grader, hur kan det stämma?
Jag bor i norra norrland och vi har varmare. Men hur som helst så är temperaturskillnaden inne och ute inte så stor då ändå, 12-15 grader.

Borttaget*
Rest in peace Valkyrie!
#12 Pratar om temperaturen, vilket denna tråd handlar om så det är inte OT.
Men 3 grader + eller - gör ingen skillnad, en uppfödare här har flyttat ut sin hona med ungar för någon vecka sedan och de lever och mår bra.
Taigaro bor då ute sedan förra veckan och han klarar det utan problem. :)
man får väl gå lite på känsla också, vet jag att det blir en kall natt och kanske regn så tar jag in dem bara ifall att, men de verkar inte speciellt brydda :)
Jag håller med aammE om att många på kanin-net är mycket kunnigare än här, faktiskt. men det kanske är en smaksak, jag vet inte.
iaf så tycker jag absolut att du kan ta ut kaninen nu.
vi tog ut våra innekaniner för några veckor sedan, helt utan problem. (bor i norrland).

Han ska ut nu. Såfort färgen torkat på nya uteburen
. Kul!

17# Beror ju på vilka man jämnför med ;) Hur kallt är det hos er i norrland nu? :) (lite OT kanske men jag tänker på temperatuern)
Rest in peace Valkyrie!
#19 Tror att det var 9 grader idag, Alice som bor ute verkar trivas super. 

I natt blir hans första natt ute. Har "boat" med fleece filt i botten av huset och halm uppe på. Hoppas han inte fryser. Klockan är mkt nu och kallt tycker jag men han sitter fortfarande ute i gallerdelen och kikar. Hoppas han fattar att han kan gå in och värma sig i huset
.
#19 Ja, absolut. =) Finns ju mååånga väldigt kunniga här också.
Just nu är det 12 grader ute.. så det brukar väl vara mellan 10-20 grader nu på natten tror jag.. vet inte riktigt exakt.
#21 Det går nog bra. =)
Det är bara att sätta ut, kaninerna är faktiskt inte så känsliga som många tror, även om man ska ta det säkra före det osäkra.
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Har funkat finfit för honom nu i två nätter. Tagit bort fleecefilten. Han är lycklig där ute. Gör glädjeskutt på morgonen då jag släpper ut honom på altanen
!

fin fint ska det vara (inte finfit)!