Pälskvalster
En vanlig åkomma hos kaniner är pälskvalster. Många vet inte riktigt vad det är eller vad man ska göra åt det.
Jag tänkte skriva lite om det så du lättare kan bekämpa dem själv.
Pälskvalster är ett litet kvalster djur som inte är synbart för oss människor. Oftast märker man det genom att kaninen (områdena längs ryggraden) börjar tappa päls eller har massa vita flagor i pälsen. Om man då blåser i pälsen och hittar som ungefär som mjäll ser ut eller som att översta skinnlagret håller på att lossna är det ganska stor risk att kaninen råkat ut för överdos av pälstkvalster. (Jag reserverar mig för att det kan vara något annat, men troligen är detta pälskvalster).
Detta är inget smittsamt men mar bör vara noggrannare med hygien i kaningården under denna period. Det är inte som någon sjukdom eller smittoorskad utan kommer då och då.
Detta hände en av mina kaninhanar som fick en stor kal fläck mitt på ryggen. Nu har det börjat växa ut päls men han tappar pälsen på andra ställen vid ryggraden även om den snabbt växer ut igen.
För att behandla detta, utan veterinärhjälp (som kostar otroligt mycket) finns ett par enkla åtgärder. Funkar inte någon av dessa f¨r du självklart söka veterinärhjälp. Kom ihåg att ungar mestadels är lite "flagiga", så behandla inte ungar.
Har din kanin väldigt lite pälskvalster kanske det räcker med att sprita på dem. Då rekommenderas först den 'vanliga' sårspriten, Klorhexidin Fresenius Kabi, och om kaninen klarar denna kan du ta den starkare sårspriten (den med orange ring), också Klorhexidin Fresenius Kabi. Båda spriterna finns på Apoteket.
Flusa & Switch Pour-on är andra alternativ.
Flusa köper du på Granngården. En flaska (innehåller 250ml), som är en minsta flaskan.
Flusa är till för får och nöt, som bekämpar fästingar, flugor, etc.
Jag har dock blivit rekommenderad detta till kaniner och då ska endast ytterst lite användas. Du ska använda 1-5 droppar (beroende på kroppsvikt, 1 droppe = 1kg, 2 droppar = 2kg osv), längs ryggraden 1 gång/vecka i totalt 3 v.
Om kaninen blir lite röd i skinnet när du tar på flusan är det för att flusa är ganska starkt och får INTE överdoseras.
Switch Pour-on är till för hästar, för att bekämpa flugor, löss, fästingar etc.
Jag vet inte något om Switch, mer än att det finns på Granngården det också.
Jag rekommenderar Flusa då det är det jag vet mest om.
Efter användning av Flusa/Switch bör du desinficera buren noggrannt och även de ev. andra burarna i kaningården.
Det finns ett specialmedel för detta som också finns på Granngården och som rekommenderas.
Det heter Virkon S och köps för ca 300-350kr.
Flusa ca-pris: 400:-
Switch Pour-on ca-pris: 450:-
Jag resververar mig för eventuella skrivfel. Jag har skrivit från mina erfarenheter IRL och om du har andra åsikter, skriv gärna dem men kom ihåg att jag intetagit denna fakta från Internet, utan IRL.
Jag tror att min kanin har fått pälskvalster men väldigt lite ! och jag undrar hur man ska sprita….?
Som du kanske ser är denna tråden väldigt gammal och mindes inte ens att jag skrivit den.
Jag kommer heller inte ihåg exakt hur man gör, om jag ska vara ärlig.. :$
Men om du menar med spriten tog jag en bomullstuss med sårsprit och baddade på helt enkelt.
Aha okej :) XD ska testa de tror jag…