Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 5588 ggr
Rultirulla
2

Hjälp tämja min kanin!

Jag har en han kanin som jag tog när han var 4 mån. jag vet att det är svårt att tämja dem när de är gamla men jag var såld.Skrattande Jag har honom i lekstugan på vintern och jag har galler för dörren så han inte slipper ut. när jag kommer gnagar han på gallret för att han vill ut. Jag brukar försöka få på selen men han biter sönder den. Vad skall jag göra? Jag vill gärna hålla i honom men han sprattlar så. Han biter inte för han vill inte göra mig illa så han tycker om mig men han litar inte på mig till 100 %. Snälla hjälp mig!!! För jag älskar honom sååå mycket!

Muumintrollan
0

Jag är itne så bra på att tipsa om hur man kan bli kompis med sin "utekanin" men tänker mig att du borde vara med den ofta. Prata med den så den lär känna din röst, kela med den så den känner igen din doft. Om du har nån möjlighet att släppa ut den eller gå in till den på nåt vis så "bara var med den" - sitt ner nära den och du ska se att den kommer till dig själv snart. beröm den vid varje framsteg och låt det ta tid.

Vår förra kanin var ingen "knäkanin alls". Hon var sällan eller aldrig i famnen…och det var bara på hennes villkor. Den vi har nu är världens gosegris och pussas o myser. Så kaniner är som oss på sätt o vis…..inte vill vi klänga på vem som helst….det tar tid att lära känna varann också. Nu menar jag inte att du är vem som helst för din kanin. Inte!! Utan bara att den behöver tid och att du finns hos den jättemycket!

Lycka till!

Clariiz
0

Svårt fall. Kan du visa hur kaninen bor?

Kanske du ska skita i kopplet. bygga en gång med grind å sånt skit :P tkr samma sak- sitt hos kaninen.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Tina-A
0

Vissa kaniner tycker det är väldigt obehagligt med sele, skippa den skulle jag säga. Många kaniner måste man vänja långsamt vid att ha sele på sig och det kan ta lång tid. Om han dessutom inte litar helt på dig så råder jag dig att inte sätta på honom sele eller ens försöka.

Klappa honom, ge honom godis från handen, prata med honom, gå ut till honom ofta. Det är nog de bästa sätten för då vänjer han sig vid dig.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Clariiz
0

*putt*

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

myriis
0

Han verkar faktiskt vara i  tonåren ;o Men att strunta i att vänja honom med sele skulle jag nog inte göra. Man vet ju aldrig när det kan behövs =). Försök med att ta henne när hon är lugn, och sen ge henne något gott att tugga på medans du försiktigt trär på selet =)

Tina-A
0

#5: Du tror inte det skulle vara bättre att vänja honom vid sele när han är tam och de blivit "kompisar?" :) Fast det är bara min åsikt, man får ju självklart göra precis hur man vill! Bara en tanke

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Clariiz
0

*puttar*

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

myriis
0

#5: Jaha! Läste inte riktigt hela, trodde bara att han inte ville ha sele =) Jo självklart, vänta tills ni är vänner då.

Clariiz
0

hoppas det funkar för henne

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Rultirulla
0

Tack så mcyket för svaren! Jag kan tyvärr inte visa någon bild just nu för jag har ingen men lite senare…. Jag har haft in honom i huset för att det var 35 minus grader och nu mittiallt är det som att han fått loppor! han kliar sig på allting han hittar! ibland är han hur lugn som helst och i bland hoppar han tilll så jag blir jätte skrämd!! Jag har försökt borsta honom men han tycker inte om det han vill själv klia sig på borsten! Han kan springa jätte fort och hoppa konstigt! Snälla säg vad jag skall göra!! Oskyldig

Jojsan
0

När han hoppar "jättekonstigt" så gör han troligen glädjeskutt :P

Det gör kaniner ifall de t.ex. får springa på en stor yta och tycker det är jätteskoj, då tar de som extraskutt. ser roligt ut :P

Yuriko
0

Prova att utrusta dig med massor av hans favoritgodis, och sätt dig i en Hage eller liknande (helst inte lekstugan där han brukar bo, eftersom att det är hans trygga plats där han förmodligen inte vill at du ska trampa omkring så mycket). Sätt dig ner och ha kaninen nära dig, prata hela tiden med honom, eller nynna eller så, bara så att han vänjer sig vid din röst. Lägg lite godis runt omkring dig, och gör vad som helst utom att sitta och titta på kaninen. Läs en bok eller så.

När han har ätit upp det godis du har runt dig kan du ta godis i handflatan och lägga ner handen på golvet/marken, så att han lätt kommer åt godiset på din hand. Nu kan du titta lie försiktigt på honom ibland, men undvik att stirra. Efterhand (det här kan vara väldigt lång tid senare, typ dagar, veckor.. eller bara en halvtimme, beroende på hur "otam" din kanin är) kan du röra runt på handen, och kaske lägga godis på knät för att få honom att komma upp på dig. Glöm inte att hela tiden prata eller göra något slags ljud.

Sedan kan du hålla i lite godis och gå omkring i hagen, förhoppningsvis följer han efter dig. När han är tillräckligt tam för sitta stilla i knät (som sagt, det här kan ta väldigt lång tid, det krävs en hel del tålamod!), ha hohom i knät och klappa och massera, du kommer att upptäcka vad han tycker är skönt. Belöna med lite godis när du tycker att han sköter sig bra.

Ok, jag orkar inte sammanfatta alltihop kort, hoppas att du fattade allt ^^ Ursäkta ev. felstavning och den underliga styckeindelningen, jag är för trött för att göra något åt det… hoppas det här bli till nån hjälp!

Yuriko
0

Justja, jag missade en sak; efter hand kan du minska på belönandet med godis, ge hnom godis ibland och bara ett "duktig!" och lite klappar, eller kanske en leksak, ibland.

Clariiz
0

vilka bra tips? ni ger.

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Rultirulla
0

Tack så mycket!! =) Han har börjat lita på mig! Då jag kommer så kommer han och nosar på mig först och sen börjar han springa 100 varv runt mig. Han blir riktigt andfådd! Värför gör han så?Glad

Matilda_91
0

Åh vad gulligt! Det betyder att han tycker om dig ;D

KajsaM
0

Han giller dig, och vill bli klappaf och få uppmärksamhet :D

Clariiz
0

haha då får han ju iaf. inte motions brist ;)

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Rultirulla
0

Tack så jätte mycket allihop! Han litar på mig nu! Han vill bara gosa och busa… men jag har inte vågat testa ta  upp honom. Så det återstår det. men jag är så rädd att han ska bli rädd för mig om han inte tycker om att bli upplyft.