Ritning till kaninstallet!
Hejsan!
Tänkte visa min ritning till kaninstallet! Helst skulle jag vilja ha ett omplaceringshem, men min mamma sa stopp. ("Absolut inga stora kaniner! Bara små!!")
Så, det får bli kaninuppfödning för min del. Det har mor min godkänt. ;) Jag kommer föda upp lejonhuvade dvärgvädurar i färgerna Vit bö, blå, blåmantlad och viltfärger. Ev. också havana/kanel samt zobelbrun.
Det jag kommer sträva efter kommer vara wiener och brok-fri Avel till utställning, hopp och kel. Jag hoppas att ni tycker det är okej dårå, med ännu en uppfödning. Jag vill ha era åsikter! Jag kommer börja med 1 hane och 1-2 honor för att, om det går bra, utöka. Mitt mål är en egenuppfödd unge (med föräldrar som är uppfödda på min kaningård) som får minst 95 poäng på utställning! Hoppas alla kommer stötta mig i detta men berätta era åsikter om ni tycker annat. (:
Ritningen gjord i paint, paint ville inte ssmmarbeta x) Ignorera det.
Vänliga Hälsningar Lina
Föresten, lite OT i denna tråd, men min kanin Truls är lös i magen. Det är bara som en ihopklumpad gegga.. Så ska ta bort pelletsen ett tag. Men han äter bara lite hö, för han vet inte hur man använder höhäcken! Hur ska jag göra?
Vänliga Hälsningar Lina
Skickades inte ritningen med i #0? Aja, här kommer den (antagligen…) :-)
Vänliga Hälsningar Lina
50cm i höjd i varje bur är lite lågt du bör ha 60-70cm så att dom kan sträcka ut sig och ha plats för sitt hylla.
#3 50 cm är tillåtet enligt lagen?
Vänliga Hälsningar Lina
#4 men det är väldigt lågt:) själv har jag 65cm i mina burar, då kan dom stå på bakbenen utan broblem och dom kan sitta på sittyllan utan att behöva duka.
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus
Det låter jättebra och kaninstallet ser jättefint ut.
Som du säger är 50cm tillåtet, men ja.. ju större desto bättre så jag skulle iaf välja 60 cm. =)
Angående kaninen som är lös i magen.. ta bort pelletsen och grönsakerna och låt han bara äta hö. Om han har svårt att äta det från höhäcken så kan du ju lägga en hög direkt på burgolvet. :)
Om bodens höjd ska vara 200cm så kommer inte fackburarna att bli 50cm på höjden, om du ska ha 4 våningar.
Man måste räkna in golvskivans tjocklek också.
Är den ex 1cm tjock, så försvinner 1cm på varje våning och höjden blir då inte laglig.
Jag skulle hellre ta 3 våningar, så höjden blir laglig.
Vi har 50 i höjd i våra burar, funkar super bra!
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
#8 Haha, äntligen någon som står på min sida (aa')
Vad tycker du i övrigt om ritningen?
Vänliga Hälsningar Lina
Ja folk är så överdrivna måste ja säga!
Ja tycker det ser fint ut men håller med NinniH att du kommer inte få plats med 4 burar på 200 cm om dom ska vara lagliga
Det har jag inte tänkt på.
Men då har jag ju inte plats för så många burar som jag velat ha? :/
Vänliga Hälsningar Lina
Då får du bygga högre burar, annars är det inte lagligt och då får du inte ha kaniner i burarna i alla fall!
#12 Detta har jag fårstått. Jag skulle ALDRIG göra någon för att kaninerna på något sätt ska lida. Jag kan ju säkert bygga om den andra boden om det går bra för min uppfödning! :)
Vänliga Hälsningar Lina
Du kan ju börja med ex lite mindre kaniner och inte ge dig in på en massa direkt och känna på en stund hur det är och så! Sen om du känner efter ett år eller så att du verkligen vill satsa kan du ju bygga ut eller så! Så har vi gjort!
jag tycker att du borde skaffa en eller på sin höjd två kaniner till att börja med, efter vad jag har förstått så är det din första kanin nu (?) och jag tycker att du ska börja med uppfödning när du är lite mer erfaren, jag har två kaniner sen många år tillbaka och jag känner fortfarande att det är väldigt mycket jag inte kan, men det är bara som jag tycker, gör det du känner för :)
#15 Ja självklart! Detta är aktuellt först om ca 2-3 år :)
Vänliga Hälsningar Lina
Då så då finns det mycket tid att planera!
jahap, du är tidigt ute! men det är bra att planera hihi
Jg tycker din ritning ser fin ut, och jag är inte den som håller på att burarna måste vara jättejättestora, såvida kaninen/kaninerna får vara ute ordentligt varje dag. Jag har fått mycket kritik mot att jag har små burar, men har alltid haft godkända och över det också. Jag anser att om djuren får vara ute ordentligt dagligen så behöver buren inte vara gigantisk. T.ex får min lejohuvade en bur på 115x50x65, och daglig rastning i Hage på 2-4 timmar (min mamma har henne ute en del på dagarna eftersom hon jobbar oregelbundet), oftast selpromenad och en timmes kel. :)
Så jag tycker din ritning är helt ok, och 50 cm är i minsta laget men om du ska ha små raser så tycker jag det funkar. Däremot håller jag med om att det inte blir lagligt om du skaha golv/tak osv.
Du skrev att du då inte får det antal du ville ha, men är det nödvändigt egentligen? Vad tycker du är bäst - lagliga burar med några mindre kaniner än olagliga burar med fler kaniner? ;)
Sen håller jag med #14, se hur intresset för uppfödning är ett år innan du bygger ett stall och lägger massa pengar på det. :)
Fast har man så många kaniner som det finns plats för i boden på ritningen så lär de inte få komma ut i sele och så. Så det argumentet håller inte riktigt! Tänk på att det går åt en hel del plats tillhö, halm och foder, plus en del grejer som behövs för skötseln. Så jag skulle inte knöka utrymmet så fullt med burar. Ju fler kaniner man har desto större blir också kraven på ventilation i lokalen. Det är lätt att glömma bort!