Hur gör ni på sommaren?
Förra sommaren hade jag ett par burar. Det var dålig luftkonditionering och blev snabbt stekhett på sommaren, så jag byggde en ny.
Nu är det samma problem med den andra! Blir hett som en bastu innan klockan 12 på en vanlig, solig dag.
Luckorna är dock heltäcka med nät så det är ingen risk att det inte kommer in luft.
Kaninerna får vara ute i beteshagarna hela dagen men jag hade tänkt att köpa fler kaniner i framtiden och kan inte ha det så med tanke på att jag inte har hagar så det räcker till.
Buren går inte att flytta och där den står just nu är den utsatt för sol väldigt mycket. Har funderat på att sätta upp solskydd men det finns ingenting att fästa i tyvärr.
Parasoll har jag ej råd med då våran gick sönder förra sommaren.
Jag undrar: hur gör ni med era burar? Blir det också varmt? Några tips??
Jag har en bur som är byggd som en triangel till mina kaniner som funkar perfekt, den står på backen så dom har tillgång till gräs, jag har byggt så att dom har ett litet hus att gå in i också, jag har letat så dom har skugga rätt så ofta :) Jag kan fota den när jag ej är sjuk så får du se hur den ser ut.
Denna blir absolut inte varm.
Den där byggd med kompostgaller.
#1 Tänkte mest som året-runt-bur, dvs en upphöjd bur för betesburarna har jag inget problem med, också gjord av kompostgaller 
Det är fackburen som blir alldeles för varm.

Jag läste här på kanin i fokus att man kunde fylla en flaska med vatten, lägga in den i frysen och sedan när den är fryst lägga in den i buren. Då kan kaninen lägga sig vid flaskan och på det sättet få lite kyla. :)
Aha, okej. Jag har ingen sådan bur. Jag använder mig av ett gammalt grishus istället som är isolerat och där är det perfekt tempratur till dom på vinter 
Mina burar står i skuggan hela dagarna så det blir inte varmt i dom.. så jag vet inte riktigt, du kan inte sätta burarna någon annanstans med mer skugga?
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Mina kaniner är ute nästan hela dagarna på sommaren, men när dom är inne har dom tillgång till en liten mindre rasthage, utanför garaget. (Buren är formad som en trekant, inne i hörnet av garaget, sen har vi sågat ut ett hål genom väggen och satt dit en kattlucka;) Funkar perfekt, eftersom att man kan låsa under natten som jag har eftersom att jag inte vill att dom ska va ute då och att dom inte ska få enb o inbjuden gäst) Men det är en väldigt smart lösning, enligt mig;)
brukar fylla en pet-flaska med kallt vatten och lägga in i buren :) kaninerna brukar lägga sig vid den om det blir varmt. inte alla som fattar att dom ska lägga sig vid flaskan, men du kan ju testa och se om dom fattar ;)
#3 Det har jag funderat på också 
#4 Härligt! 
#5 Den går inte att flytta, den är alldeles för stor och tung. Och har inte någon annanstans att ställa den heller. Finns bara skugga på en sida av huset hela dagen och där får den inte plats … 
#6 Vill inte ha mina ute dygnet runt. Just nu är det inga problem eftersom att jag bara har två kaniner och de går lätt att hålla koll på, men tänker senare om/när jag skaffar fler.
Har tyvärr inget garage eller så. Men jag kom på att pappa kanske ska bygga en liten bod på gården, då kan ju jag fråga om kaninerna kan få ett rum/en vägg med skugga :)
#7 Okej. Tackar :)
Ta hjälp av dina vänner om buren är för tung. Hur fick du dit den i första hand?
Den måste gå att flytta på NÅGOT sätt.
Lycka till.
#9 Min pappa och halva släkten fick bära. De frågade om jag var säker på var den skulle stå och det var jag, trodde jag …
Har pratat med mamma om det men hon blev skitsur. Tror inte att pappa skulle bli glad heller …
Du kan inte sätt upp något plank eller så, som en "mur" för solen?:) jag har min bur på gräsmattan under en vinbärsbuske, det funkar jättebra och dessutom har han massa roliga pinnar :D
/Isa
Konstigt att de blir sura för att du inte vill ha solstekt kanin i slutet av sommaren..!
Skämt åsido. Men du kan ju försöka att få dem att förstå att du inte vill ha buren på ett solställe, du måste ju få rätt till att flytta buren dit du vill.
Kanske du kan fråga dina kompisar i skolan istället?
#11 Det har jag funderat på. Tyvärr är jag heeelt värdelös då det kommer till snickeri så ska nog ta ett allvarligt snack med min far ^^
#12 De gillar inte att jag bestämmer mig för en sak och sen ångrar mig.
Jag får nog flytta den hur mycket jag vill, bara den inte syns för mycket, men det är så att jag inte orkar. Jag behöver deras hjälp och de gillar inte att bära runt på grejer :P
Känner bara tjejer och tvekar på att någon under 20 år orkar lyfta.
Men som sagt var, ska prata med föräldrarna.
Kan du inte sätta upp ett skynke för gallert? Då blir det inte fullt så mycket sol på de.
Mina bor i ett stall så mina står ju i skugga så mina får inte sol på sig, men det blir hett som i en bastu om man inte har fönstert öppet. Minsta lilla de gör sitt behöv i buren så luktar det om man inte vädrar ut.
Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/
#14 Har testat men det blir så kvavt.
Just nu är det ingen fara, de klarar sig hela dagarna även om jag inte släpper ut dem (vilket jag ändå gör) men är lite orolig för sommaren, men ev. får de vara ute dygnet runt :)
#13 Haha jag med (a) Jag tycker du ska vara tydlig med att du inte har ändrat dig för att du "känner för det", utan för dina kaniners hälsa, och att du inte kunde veta innan att det skulle bli så varmt. Hoppas de förstår:)
/Isa
Sen undrar jag också om en bur som är 98 bred, 60 djup och 60 hög är laglig? Är helt hjärntvättad av matte D så minns inte ens hur man räknar ut det …
#16 Ja, jag ska försöka. Tack för svar :)
#17 om jag i ye räknar helt fel så blir det 0,35 om man avrundar.
Vilken ras? är det du har? För en dvärgvädur tycker jag att den är i minsta laget på längden. Jag gillar mer 120-140 burar. Har själv 4st 100x50x50 i inneburar men de används bara till bebisar och de med mindre fart under tassarna.
Honorna och hanen som har mer energi än en marathonlöpare får ha 120 burar.
Mvh Emma
#18 Jag har teddyvädurar.
Jo, jag förstår det. Ju större desto bättre. Undrar bara om det är lagligt?
Mina kaniner har 2 fack var så ingen fara alls. Tänkte dock ifall jag ska vakta en väns kanin :)
0,5kvm/kanin under 3kg ska det vara.
Vet dock inte om jag räknat rätt. För 100x50x50= 0,5kvm och du fattas ju 2cm på längden men de är ju destu högre och bredare.
Mvh Emma
#20 Det är det jag haft lite problem med själv :( men det borde vara lagligt iom att den är bredare, själva bottenarean "jämnas" ut. -2 på ena sidan och +10 på andra, det borde bli ok eftersom att höjden är laglig :)
#21 sålänge djuren inte lider av det så ser jag inget fel i det. 2cm mer eller mindre tror jag inte de dör av;)
Mvh Emma
0.98 x 0.6 = 0.588
Dom är lite mer än en halv kvadratmeter så dom är godkända till två kaniner tom. (Har man en kanin själv ska den ha minst 0.5 m2 och har man två tillsammans ska dom ha minst 0.25 m2 var = 0.5)
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!