Råd ang ihopsättning av två kaniner!
Jag har en hane 3 1/2 månad som ska få en vuxen kaninhona (steril, ej kastrerad) som kompis. Kaninhonan är van att gå med andra kaniner och är snäll. Hanen är ännu inte kastrerad. Han kommer kastreras då han är 5 mån.
Ska jag vänta att sätta ihop dem tills hanen är kastrerad även fast honan är steril? Hur stor är risken annars att lillkillen hinner utveckla ett "hanigt" beteende tillsammans med henne? Jag vill inte att han ska börja försöka para sig med henne hela tiden och att det beteendet sedan inte försvinner efter kastrering bara för att han "vant sig" vid att bete sig så.
Hur introducerar jag dem på bästa sätt för varandra? Det är meningen att de ska bli burkompisar.
Första gången de introduceras så ska de vara på neutral mark :)
Innan det kan man låta de lukta på varandra genom galler och så :)
Det andra kan jag tyvärr inte svara på.
Jag skulle vänta att sätta ihop dem tills efter hanen är kastrerad.
Jag skulle också vänta med att sätta ihop dem tills hanen är kastrerad. :)
När jag har satt ihop kaniner första gången så har dom fått vara i en av våra hagar. Första gången nån halvtimme/timme tillsammans och sen om det funkat bra så kan jag ha dom tillsammans i några timmar de andra gångerna de träffas och sen efter det sätta ihop dom helt i buren. :)

OK. Tack för goda råd! Tror ni att hanen även om han nu kastreras tidigt kommer försöka para sig med honan hela tiden i alla fall? Jag vill verkligen inte att honan ska bli stressad eller att honan triggar hans "hanbeteende" så att han trots kastrering börjar skvätta och rida på allt.
Har kastrerat två hanar själv, och har vänner som har kastrerat, och deras beteende har försvunnit när vi kastrerat. Så jag tror inte att han börjar skvätta osv. ifall du kastrerar honom. Men det kan nog vara ganska olika från kanin till kanin också. :)