Skavsår på baktassarna
Hjälp! jag har så himla dåligt samvete nu! mina kaniner har fått sådana där skavsår på baktassarna. jag tror det är för att de har haft för långa klor eller något. Är det någon som vet vad man kan göra åt det? jag behöver verkligen svar för i morgon är det utställning och allt

varför svarar ingen? put put*
Vad har du för underlag i buren? Om du har för tunt underlag så kan dom få det. På men ett tjockt lager spån och halm :)
Emma
jag har tidningar underst och sen toa-lätt på, men dem springer alltid lösa på en inglasad balkongen när jag inte är hemma och där har dem en ull matta

Konstigt! Tvätta såren lite och lägg lite extra underlag (vad du nu har) och vänta till imorgon, det är mina råd men jag är ingen expert.
/Johanna.
Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡
Kaninblogg♥♥♥
"För världen är du någon,
men för någon är du världen."
ok tack :) hoppas det ordnar sig, jag har läst om att de kan få "skavsår" på baktassarna om de har för långa klor, men är det inget ni känner till? och en av kaninerna har på en tass som en vit skorpa som ramlar av om man pillar…
Toa-lätt är väldigt hårt för kaninerna att gå på, byt till spån, flis eller liknande och se till att ha ett tjockt lager strö i buren. Smörj tassarna med en fuktgivande salva (jag brukar använda Helosan eller vanlig zinksalva).
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)

Skavsår får det pga hård underlag.
Sätt halm eller spån i buren och lägg något mjukt underlag på ballkongen.
Tyvärr får du nog avdrag imorgon eller i värsta fall diskad.
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
jag tror inte att det beror på toa-lätten för de är bara i buren när de äter och bajsar och sen ligger det oftast hö ovanpå som de har rivit ner, och ullmattor är väl inte hårda att gå på? sen när de är ute i lägenheten går de på en mjuk vardagsrums matta, så jag förstår inte hur det kan bero på hårda underlag. De verkar inte ha ont på fötterna, min mamma tror att det bara är förhårdnader men de är röda.
Utställningen är en kelkaninsutställning fast det kanske inte gör någon skillnad,
Nja, nollad blir du nog inte.
Ställde min rex idag som har skavsår. Han fick iaf 92,5. Helt okej!
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
aa det är ju bra =) varför har din skavsår? upptäckte dem det? på mina niner så ser man de inte om man inte kollar under pälsen, asså det växer ingen päls på själva såret men runtom.
Precis så, det får dom när dom är på hårt underlag! Vilket mina har bestämt sig för att ha. Så dom skjuter undan all spån och halm!
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
aha, men mina HAR inte hårt underlag, är det ingen som vet något annat sätt de kan få de på? långa klor tex
jag hade spån förut men det flyger runt i hela lägenheten eftersom det fastnar i pälsen.

Läste på sveriges kanin avels förening om bedlömningen där det står typ att om det är kraftiga sår på tassarna så kan man ju i värsta fall bli nollad men säkert avdragen.
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!

Skavsår på baktassarna blir tyvärr ofta kvar lång tid. Om pälsen skavs bort på ett sådant utsatt ställe som skavs mot underlaget hela tiden så kan inte ny päls växa ut igen. Hade en fransk vädurshona med skavsår på framtassarna, hon var kal under tassarna fastän att själva skavsåret var läkt och fint. Pälsen växte aldrig ut igen :/
Stensjövallen - Belgisk Hare i viltrött
www.stensjovallen.n.nu
Sitter dom länge på samma ställe?
För isåfall kanske det är hårdare där? :)
Emma
dem ställena de brukar sitta på finns det mjuka mattor på, de sitter aldrig på golvet, dem tycker golvet är obehagligt för det ä så halt