Lämna kanin ensam hemma?
Jag måste resa bort nästa helg och vara borta fredag-söndag. Marsvinen klarar sig själva bara någon kommer och ger dom mat och kollar till dom en gång om dagen. Men vad gör jag med kaninen? Han är frigående i mitt kök och gör bus så fort jag vänder ryggen till tycker jag.. Jag har bara haft honom en månad. Kan jag ta med honom? Eller blir det för stressigt för honom? Han är lite förkyld just nu också och vill inte göra det värre av stress om det går..
Hur hade ni gjort?
Lämna honom ensam hemma går inte, då det är lag på att djuren ska ha tillsyn minst 1 gång om dagen.
Jag hade nog letat efter kaninvakt.

Du kan kanske låna ut lägenhetn till någon god vän (eller någon du litar på) som samtidigt passar kaninen som tack för lånet?
Lotta
---------------------
www.lottasullisar.se
#1 Som jag har skrivit så kommer det komma hit någon och kolla till djuren och ge dom mat osv en gång om dagen. Men det känns ändå inte bra att lämna kaninen.
#2 Känner tyvärr ingen som kan komma hit och bo här under helgen eller som kan passa kaninen. :(

vart ska du resa då? asså är det långt?
#4 Nä jag ska från sthlm till enköping, vet inte hur långt det är men tar väl nån timme med bil. Dock har jag inget körkort eller bil så kan inte direkt åka hem och kolla till dom om det är de du menade.

nja jag tänkte mer om du kunde ta med dig kaninen :). men det är nog inte så bra efter som kaninen är sjuk :)
men är det ingen som har möjligheten att ta hand om den asså ha den hos sig? :)
#6 Det skulle egentligen inte vara några problem att ta med honom. Men vill som sagt inte stressa honom och speciellt inte nu när han är sjuk.
Nä alltså om jag ska låta honom vara hos någon annan så känns det som att jag lika gärna själv kan ta honom med mig dit jag ska. Blir ju samma sak. :)

aa men det blir nog mindre stressat för honom om du lämnar honom till typ en kompis som kaniner :) annars vet jag inte vad du ska göra hihi . jag hade inte lämnat honom hemma själv iallafall hihi :)
Det låter som det bästa alternativet är att du tar med honom. Det är ju ingen lång resa. Var ska du bo/göra? Jag tänker på om du kan lösa det så att han kan ha sällskap av dig när du är i Enköping och hur han ska bo.
Stannar han kvar utan dig så tycker jag att han ska ha sällskap minst, verkligen minst, en timme om dagen och gärna tillsyn både morgon och kväll.
#9 Jag ska hem till mina föräldrar och vakta hus och djur(så lite ironiskt att jag själv fick problem med mina nu, men hade inte kaninen när jag lovade det). Så han skulle ju isåfall få skutta runt i ett rum där och vara massor med mig.
# 10 Då tror jag det blir jättebra om du tar med honom
Säkert mindre stressande för honom än att stanna hemma. Ta med något som luktar hemma (han kanske har en matta eller ett hus eller något liknande som han gillar) så blir han snabbt trygg på den nya platsen.
Då skulle jag ta med honom om det fanns plats för honom där. Och att du har en transportbur eller väska som fungerar.
Eller ha honom i bur hemma och att ngn gav honom mat o vatten varje dag.