Kanin iFokus

Kanin

Etikett: kaninhoppning-och-selar
Läst 1754 ggr
EternalWinter
0

Kaninen gillar inte selen ;3

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan jag har en Löwen kanin på 4 år nu som heter Miss Vincent och hon har alltid varit lite rädd och nervös men det är mycket bättre nu sedan Marsvinet Morgan kom in i bilden =)

Jag har haft 3 kaniner innan henne och ingen har haft problem med selen jag har även hopptränat lite med dom.

Att få på Vincent selen var inga problem alls det var först när hon märkte att hon satt fast i ett kopple som hon fick panik och började springa runt runt som en liten galning, jag tog då av henne selen och hon lugnade ner sig.

Jag undrar då finns det något sätt jag kan vänja henne vid selen och att vara i koppel utan att det blir jobbigt för henne eller ska jag bara ge upp?

Tacksam för svar =)

It's hard not to be a menace to society
When half the population is happy on their knees..

Medarbetare på Avenged Sevenfold

Linnslins
0

Jag har precis samma problem som dig, och jag får ingen rikig rätsida på det hela… =(

EternalWinter
0

Jag menar det är ju lite tråkigt för jag vill ju så gärna att hon ska få se sig omkring ute mer än när hon är i hagen liksom, dessutom behöver hon Motion =(

josefijn
0

Reagerar de då bara selen är på? Går ju att släppa dom lösa inne i huset / någon bur under uppsikt då de har selen på. Sen brukar de ofta bli lite nervösa av att vi människor år och klamar efterdom, iaf en av mina blev jätterädd då mina skor lät så mkt :P, så ha ett långt koppel, och välj kaninen med att ni går efter den, då den blir rädd ( börjar irra runt ) ta in den, och ta fast upp den i famnen en stund, klappa, sätt ner den på marken igen. Allt gäller bara på tålamod, det blir nog bra sen då kaninen blir van. :)

Ofta är ju största problemet jyst då man ska samla in kaninen för att t.ex ta upp den i famnen, men det är nog bara att öva på det så kaninen blir van.

(Bild: Jag och min aknin Brynolf under inlärningen. Han rusade upp på snöhögen, och jag hamnade och rycka i kopplet då vi skulle ner igen,. en liten kanin tar sig snabbare nerför en snöhög än en människa ;) Han blev lite virrig efteråt, men det gick nog om. :)

EternalWinter
0

Nej hon reagerar inte på selen bara på kopplet och känslan avv att sitta fast men tack för tipset jag ska pröva lite försiktigt =)

Och Brynolf vilket underbart namn =`)

josefijn
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

haha, det är ett av mina fulsöta namn ;D

På denna video märker man också att han inte gillar man tar i han - där efter hindret då jag tar upp han i famnen, såhär löser jag problemet!

( Brynolf kommer in vid ca 0:30, problemet synd vid 0:50-1:00, dock hade vi en bra dag denna dag ;)

EternalWinter
0

Ohh det ser så kul ut! Jag saknar att hoppa med kaninerna =(

EternalWinter
0

hon börjar liksom springa runt mej i cirklar  jättesnabbt tills kopplet inte räcker längre =/ eftersom hon inte verka gilla det alls gav jag bara opp

josefijn
0

#7 - hon är nog bara rädd & ovan av att inte få hoppa iväg som hon vill. Bara att göra om det, och om det och om det. Öva på att låta henne hoppa - ha henne och stanna, ta upp henne i famnen, låta henne hoppa - stanna - ta upp i famnen. :)

PrinzeZz
0

se till att ha ett långt koppel, minst tre meter. Då kan du släppa efter när hon blir stressad och hålla dej en bra bit bakom.

Träna mycket med att lyfta upp och släppa ner henne igen, Långsamma och lugna rörelser även om hon blir "galen"

detta är såklart förutsatt att hon är ordentligt seltränad.

Jag reagerade lite på ordet "marsvinet", har du bara ett marsvin? marsvin måste enligt lag hållas minst två och två, och de bör inte bo tillsammans med kaniner.

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

EternalWinter
0

Det har jag faktiskt aldrig hört förut jo att dom inte ska leva ensamma har jag hört jag känner massa som har kanin och marsvin tillsammans och det är aldrig någon som påpekat att dom inte ska bo tillsammans, både min kanin och mitt marsvin mår bra av varandra sällskap.

EternalWinter
0

#8 Tack så jättemycket för hjälpen jag ska pröva dina tips? och hoppas att dom funkar =)

PrinzeZz
0

#10 fast enligt LAG ska marsvin hållas minst två och två. Bara för massa andra har kanin och marsvin tillsammans och att ingen påpekat att det är fel betyder det ju inte att det är rätt? eller?.

EternalWinter
0

Jag sa inte att det var rätt heller, nu sa jag ju att jag inte visste att det var så.

Jag frågade dom jag köpte henne av om hon kunde bo med kanin och dom sa att det var bra så länge hon inte bor ensam vilket hon heller inte gör.

Det ända jag hört är att dom inte ska bo ensamma jag skulle aldrig köpt bara en om jag visste det från början.

PrinzeZz
0

#13 då är det ju upp till dej att se till att marsvinet får en artfrände nu då.

EternalWinter
0

Får jag fråga varför marsvin och kaniner inte bör leva tillsammans?

Jag menar mina två sitter och putsar varandra och mitt marsvin ligger ofta och sover på hennes rygg..så uppenbarligen gillar dom varandra och inte så lite heller så vem av dom far illa av att bo tillsammans?

PrinzeZz
0

#15 eftersom kaninen kan ganska lätt skada marsvinet, behöver inte vara avsiktligt, kan vara helt av misstag då kaniner och marsvin inte komunicerar med samma kroppspråk.

Hur du väljer att göra är ju upp till dej, bara det att marsvinet behöver en artfrände, vilket kaninen inte är.

EternalWinter
0

Där ser man, men ofta ser man kaniner och marsvin som sitter tillsammans och en del böcker man läser står det till och med att man kan ha kanin och marsvin tillsammans så det kanske inte är så konstigt att man tror det.

Och ja det är ju upp till mig men det var snällt att du förklara för mig. =)

emms
0

#17 I böcker läser man också att man ska ge kaniner saltsten och gnagarblandning. Och att man ska lyfta kaninerna i enbart nackskinnet.

Emma

EternalWinter
0

#18 Att man ska enbart lyfta dom i nackskinnet har jag aldrig läst.

Men nu vet jag hur läget ligger till och jag skulle upskatta om vi kan hålla oss till vad tråden faktiskt handlar om. =)

emms
0

Testa att sätta ett eller två gummiband som koppling mellan selen och kopplet. Om man då sträcker kopplet lite så blir det mycket mjukare. Jag brukar göra det första gångerna som jag är ute med dom i sele. Jag brukar också sätta på selen och dra lite lätt i den åt olika håll i mitt knä.

Vad har du för sele? H-selar kan ibland dra lite vid halsen och vissa kaniner gillar det inte alls. Om man har en kanin som är obekväm med selar så tycker jag att bogselar är bra. Dom drar vid bröstet istället för på halsen :)

Emma

emms
0

#20 Eller en bröstsele. :)

Emma

EternalWinter
0

#20 Det var ett bra tips? ska pröva det, tänkte försöka idag och se vad hon säger om det. =)

Jag vet inte riktigt vilken sele som kallas vad jag har en sådan där som sätter runt halsen och magen med ett knäppe vet inte riktigt om det om det säger något men men.

EternalWinter
0

Jag var ute med Vincent idag hon skötte sig jättebra och verkade inte det minsta nervös att sitta fast, hon bara hoppade på och kollade sig omkring, hade inga problem att fånga henne heller, pröva att lyfta uppp henne i knäet och klappa det gick bra det också men hon var mer intresserad av att hoppa runt, tack så mycket för tipsen det lär bli fler promenader framöver. =)

Emiis
0

Jag skulle föreslå att du öva med kopplet på en plats där hon känner sig riktigt lugn. Kanske inne vid buren där hon har sin bästis :) Då blir hon inte lika uppstressad. Anars kan jag bara säga öva på. Jag har två hemelin flickor och de höll på just lika dant , de kan få sånna infall än idag. Men med övning blir de både trygga med kopplet och sig själva. För när den värsta stressen lagt sig så upptäcker dem hur kul de är. Om de blir stressade brukar jag dock inte ta upp dem.. utan huka mig å prata lungt. Klappa mjukt å få dem att stanna upp… Att ta upp dem ser jag bara som att ta dem ifrån problemet. Vilket blir att nästa gång du sätter ner dem är du tillbaka i ruta ett å de blir panik igen. Bättre att lungna dem där de blir stressade å jobba ifrån den punkten :)

Hoppas de kanske kan hjälpa dig?:)

Emiis
0

Oj missa att du redan fixat de! Men de var ju jätte bra å kul :)

EternalWinter
0

#24/25 Det var ett super bra tips?! Ja min kanin har lugnat sig dock ska jag berätta vad du tipsa om för min  kompis som har samma problem som jag hade, tack så jättemycket! =)

Emiis
0

Vad bra då kanske de kommer till användning i alla fall :)

bunnyheart
0

Hade samma problem i innan med Kajsa men när hon fick springa brevid Maja så försvann hela problemet :)

/Johanna.

Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡

Kaninblogg♥♥♥

"För världen är du någon,

men för någon är du världen."

Jennymaria
0

#3 nämen herregud en sån ljuvlig bild XD