sterilisera i förebyggande syfte
tydligen är det välidgt vanligt med livmodertumörer hos kaninhonor och många vetrinärer tycker att man ska kastrera/sterilisera i förebyggande syfte…
vad tycker Du om det?
har Du låtit kastrera/sterilisera din honkanin?
har Din honkanin haft livmodertumör?
Skulle aldrig kastrera någon utav mina kaniner, dels bedriver jag Avel, men på mina kel kaniner heller aldrig. Mina kaniner är så naturliga som möjligt. Kastrering anser inte jag som naturligt.
Det är min åsikt, men säger inte att det är fel att andra gör det, bara att jag aldrig skulle göra det. Nej ingen av mina honor har haft det!
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
Jag har kastrerat en hane och kommer kastrera min hona när jag får henne. Till Avel ska man ju förstås inte göra det, men jag tror det kan vara ganska påfrestande för kaninerna att drivas av massa hormoner som de inte kan få utlopp för så jag rekomenderar kastrering. När det gäller honkaniner är det väldigt viktigt med en erfaren veterinär då det är ett relativt stort ingrepp, men vad jag vet går det oftast bra, och ibland kan de även upptäcka tumörer/inflammationer under ingreppet och hinna stoppa det i tid :)
/Isa
Jag har kastrerat en hona för att hon var väldigt aggressiv när hon var brunstig och skendräktig?. Och eftersom hon aldrig skulle ha ungar så bestämde jag mig för att kastrera henne då varken hon eller jag mådde bra av hennes aggresivitet. Nu är hon jättemysig, bara något revirbeskyddande mot andra familjemedlemmar, aldrig mot mig. Och det känns ju också bra att hon inte kan ha några tumörer i livmodern för hon är min lilla goskanin! ^^
Kram Johanna
Medarbetare på hermelinkanin och julen.
Besök gärna min hemsida, vinterstigens kaniner

Har aldrig hört om någon som fått livmoderinflammation eller tumörer men det händer säkert. Det är dock ett stort ingrepp att kastrera och kansker kan ha svårt att klara narkosen så jag skulle inte göra det.
Sterilisera är för övrigt när man bara klipper av äggledarna, så man måste kastrera för att få bort livmodern. Eller livmödrarna, kaniner har ju två :)
Det skulle inte bli speciellt många ungar om jag kastrerade mina avelskaniner.
Så nej, jag har inte kastrerat varken honor eller hanar.
Jag har kastrerat min hane och har planer på att kastrera även honan.
#4 Fast livmoderinflammation är ju en väldigt vanlig dödsorsak bland honkaniner har jag hört.
Jag har hört några som råkat ut för detta och måste då akut operera då. Men ofta kan det tyvärr vara försent när man väl upptäcker symptomen.
tack för alla svar! vetrinären jag pratade med senast sa att det inte var ett speciellt svårt ingrepp.. nu är hon en smådjursvetrinär och gör många sådana operationer så det kanske är svårare för andra?
hon nämnde att kaniner har "långa trådar som håller livmodern" och dessa är då lätta att snörpa åt blodtilförseln på och sedan klippa av.. medans på t.ex marsvin är dessa "trådar" väldigt korta och därför är samma operation mycket svårare där!
oftast visar ju kaninen inte sjukdomstecken förrän den är SJUK och då kanske det är försent..
blev iaf själv väldigt kluven i det här och funderar fram och tillbaka hur man bör göra… en förebyggande operation kostar runt tusenlappen och varken den eller om det blir några komplikationer går på försäkringen eftersom det är "självvalt". däremot så går ju den eventuella tumöroperationen på försäkringen men rent pengamässigt blir det nog samma historia (600 kr + 20% i självrisk + mediciner och annat)
går något snett under eller efter den förebyggande operationen så kan man ju aldrig förlåta sig själv, men går det så långt att hon får tumörer och inte går att rädda då önskar man ju att man gjort en förebyggande operation!
jag kommer eventuellt att kastrera Knut till hösten, för att kunna skaffa en liten tjej till honom. Har också planer på att kanske kastrera honan om det blir så att han får en liten sambo.
#7 Jag resonerar precis som du! Hur man än gör, så om det går dåligt kommer man hata sig själv. Tror ändå jag kommer kastrera henne om jag hittar någon bra veterinär, jag tycker att din verkar ganska pålitlig om hon är van vid att göra det ingreppet. Jag har hört att det är troligare att hon dör i förtid av livmoderscancer/inflammation än att hon dör under ingreppet, men det är ändå en svår fråga.
/Isa
#9 ja enligt denne vetrinären så var det inget svårt ingrepp alls och hon tyckte inte det var några större risker med ingreppet.. men så har man ändå hört om hanar som dött av kastrering och det ska väl vara ett "mindre" ingrepp? :S
bor du i skåne? isf är hon värd ett besök :)
Jag har kastrerat Muffin och ska även kastrera Nessie då hon kan vara lite väl honig ibland, hon bits inte men kan morra lite. Och vill inte att hon ska få tumörer eller något och hon bråkar med Muffin när hon är brunstig.
Johannas ser vi ingen mening med att kastrera då dom inte skvätter. Då dom är innekaniner just nu kan det bli lite jobbigt om dom skvätter :P
Och om min nya hane börjar skvätta får även han kastreras :)
Emma
#10 Ja precis, det känns som lite dubbla budskap. Mina veterinärar kastrerade min hane utan att tveka men när jag frågade om de kastrerar honor så ville de inte det.
Nä, bor uppe i Norrland :P har letat och letat men hittar ingen smådjursveterinär och man vill ju inte sätta sin kanin i händerna på vem som helst…
/Isa
Jag använder ju mina flickor i Avel, så nej. =)
Jag har inte kastrerat någon hona. :)
♥

Har en kastrerad hane och en kastrerad honkanin. Honkaninen var väldigt aggressiv under brunsten och gjorde utfall mot såväl hankaninen (som hon bor ihop med) och mot mig. Det visade sig att hennes livmoder var förstorad och inflammerad. Utöver hennes aggressivitet fanns inga tecken på att hon var sjuk, men tack vare att hon mådde så dåligt under brunsten så beslutade jag mig för operation. Det är jag väldigt glad för. Hon är nu en lugn och harmonisk kanin som aldrig gör utfall.
Jag har bara kastrerat hanar, aldrig någon hona. :)

Det är inte själva ingreppet som är mest riskabel utan narkosen. En kanin måste ha tre ggr så mycket narkosmedel som en lika stor katt. Risken är ett de dör av narkosen.
#17 Fast då har de oftast något medfött hjärtfel eller är i dålig kondition och lättstressade.
Grejen med att kastrera en hona är ju att det tar längre tid och alltså måste de vara under narkos längre än hanar. Jag tror, som sagt, att med rätt veterinär är det inte så stor risk för komplikationer/död:)
/Isa
i fall där kaninen är aggressiv mot ägaren tycker jag ändå det är ett ganska lätt val att kastrera/sterilisera.. men när kaninen (som i mitt fall) inte är ett dugg sur utan världens gosigaste så känns det som ett svårare val..!
enligt vetrinären var det iaf på marsvin inte själva narkosen eller operationen som var farlig, utan uppvaket och att dom ska komma igång o äta osv igen……..
använder mina honor i Avel, utom 2, den ena är 4 år så där vill jag inte ta risken även om hon nog skulle mått bättre av att inte bli skendräktig? hela tiden(a) den andra är 2 och hon är inte så intresserad av hanar eller värkar störa sej på att fortfarande vara heltjej;)
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus