Måste jag ha en särskild vinterbur?
Jag tycker de ser så tråkiga och små ut de vinterburar jag sett. Jag har tänkt bygga en stor sommarbur med nät i botten och ett isolerat hus till. Kan jag inte använda det på vintern oxå, värme får ju kaninen i huset i så fall. Det kommer vara tak över hela buren.
Det är lag på att vinterburar ska vara på ben. Inte direkt på marken ;) Som sommarbur blir nog den du har bra :D
Jag har själv 2-våningsbur men stänger av underdelen med en plywoodskiva och då står den på ben :) Så om bu bygger an vanlig bur och sen bygger en ramp ner och har galler runt eller lite större än buren och stänger av hagen så är det en bra vinterbur…Isolera inte buren utan bara huset och sätt vindskydd. Isolering är inte bra för kaninen på sommaren ;)
#2 Jo visst. Du kan ju ha en bur där kaninen via en trappa har möjlighet att gå ner på marken. Men lagen säger att vinterns burar ska vara upphöjda på minst 0.5m.
#4 var i lagen står det minst 0,5m? inget elakt bara nyfiken då jag hört att den lagen tagits bort.
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |
#5 Jaha, har den tagits bort nu? Det var lag på det länge i alla fall. Bygger alla mina burar utifrån det i alla fall, tycker den är bra. =)

Jag kanske är trög men klarar inte kaninen att vara direkt på marken om den är van att vara ute? Den kan ju hoppa runt i snö i selen. Bara själva huset står på fötter och är vinterbonat måste väl kaninen själv kunna avgöra om den fryser eller inte att vara ute på marken. Gör den det går den väl in i huset igen?
Säger som de andra (;
Jag har dock min bur fastsatt på väggen, ca 1m upp från marken, och där kan jag lätt sätta en ramp att gå ner på. :) Och om jag vill, kan jag bygga en rasthage runt denna vägg osv, så blir det inte så komplicerat :p
#7 Jo ett tag kan den vara ute i hagen på vintern men inte jättelänge! Har min ute i rast Hage på vintern men det är kanske 20-30min :)