Kanin iFokus

Kanin

Etikett: allmänt
Läst 2243 ggr
LinneaJohaanson
0

Trött på alla kritiseringar

Dom senaste trådarna har handlat om defekter, massuppfödare osv osv.. 
Nu har i alla fall jag tröttnat på att vad jag känner bli kritiserad för att jag har en hobby som handlar om att föda upp kaniner!
Det är inget fel med att ha väldigt många kaniner, det är inget fel med att ta bort kaniner för dåliga defekter, det är inget fel med att föda upp slakt kaniner.
Jag förstår om man har en kel kanin och den får bett fel eller behövs kastreras. Men det funkar inte riktigt om man har uppfödning. Och jag tycker det inte är naturligt och bra för en kanin att operera bort tänderna!

jag vet inte vad ni tycker, men jag tycker det har blivit dålig stämning här, och folk går och snackar skit om alla. Hur har det blivit såhär?

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

[vretenskaniner]
0

Håller helt med! Vet inte riktigt vad jag ska säga..

SaraDerek
0

Håller faktiskt med dig (er). Tycker folk börjat snacka skit osv.

Uppfödare kan inte ta hand om sina kaniner så som en person gör med 1 kanin. Man kan inte sitta och kela i 4 tim och skämma bort dom om man har 10 kaniner :P

Självklart kan man skämma bort dom med mat och få komma ut och skutta osv… Men svårt att förklara hur jag tänker :P

Men håller iallfall med dig!

LinneaJohaanson
0

Förstår vad du menar!

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

MajaL
0

#2 Missuppfattar jag dig nu? Men uppfödare kan visst ta hand om sina kaniner. Man kan inte generallisera så där… Själv försöker jag hålla mina kaniner så naturligt som möjligt och ge de ett liv så likt naturen som möjligt. Det tycker jag är det bästa liv de kan ha.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

SaraDerek
0

#3 hahah bra :P! Håller med dig i dom andra trådarna, så tänker ungefär som dig :P!

#4; Va? fattar inte vad du menar :P

MajaL
0

#5 Då missuppfattade jag dig säkert. ;)

Jag tycker det är lite oklart vad folk menar med "det perfekta kanin-livet".

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

SaraDerek
0

#6 haha ja det gjorde du nog :P Jag står och ser ur "uppfödarnas" synvinkel då jag själv är uppfödare :P

Ja det är svårt ;/

MajaL
0

#6 Jag är med uppfödare, så då är vi ur samma synvinkel då. :P

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

SaraDerek
0

#8 haha okej :D! ja det är vi då :3

Gurragg
0

Jag är själv "vanlig" kaninägare men är själv inte så blötig, alltså vi hade en kanin med överbett, jag tog bort henne istället för att behöva klippa tänderna på henne. Jag tycker faktist att man inte kan göra allt för dem och att uppfödarna därför oftast har bättre alternativ, men det är kanske svårt att alla ska tänka lika, men jag tycker också det har blivit lite så som du/ni säger här..

jahadu
0

jag tycker till skillnad från er att här är väldigt bra stämning och har inte märkt av något skitsnack eller personangrepp…

detta är ju ett forum, det är meningen att man ska diskutera och ha olika åsikter

jag har mina egna åsikter, avelstankar och min egna syn på hur ett bra kaninliv ser ut. för mig själv så tycker jag att mina tankar är ¨det optimala, men för andra kan det tyckas vara fy och skam. men sånt får man ta.

spiritedaway
0

Det är ett forum, och folk har lite olika åsikter.

Och att avliva en frisk kanin för att den bär på ett dåligt anlag eller kan bära på ett dåligt anlag är inget jag skulle göra.
Ska man då hålla tyst om den åsikten?

När det diskuteras t.ex "massuppfödare" är det ju inget man behöver ta personligt. Det är ju en allmän diskussion?

Startar man en tråd så får man alltid vara beredd på att nån inte håller med och ifrågasätter det. Tycker jag.

MajaL
0

#11 Det är inte helt hyggliga åsikter som förekommit i vissa trådar. Det är ett forum, men när det börjar förekomma personangtepp etc. så är det inte okej. Det är ungefär vad som förekommit.

Så klart man ska få säga sina åsikter, men inte kränka andras och ge sig på andra. Ser du sådant så hoppas jag du meddelar oss Medarbetare eller sajtvärden.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Linnet
0

Tycker inte heller det är dålig stämning, det är väl ingen som snackar skit om att folk inte kan ta hand om sina kaniner. Jag skrev en tråd om dom som har många kaniner, hur man kan ha tid att ta hand om dom osv. det var inget skitsnack, bara en vanlig diskussion.

Likadant med tänderna, där var det också en diskussion, där dom flesta tyckte det var riktigt att avliva ungarna och nån som tyckte det var helt fel att avliva. Men jag tror inte den personen riktigt kunde sätta sig in i vad det innebär för en uppfödare att få en kull ungar med bettfel. Alla diskuterar utifån sina egna erfarenheter.

imsuchadiva
0

Håller med #11 & 12. Det här är ett forum, där man ska disskutera.
Jag har inte sätt några personangrepp,

Men att vissa privat personer är lite för blödiga helt klart. Som min pojkväns syster, hennes kanin har bett fel, de åker och klipper tänderna hos veterinären stup i kvarten. Kaninen mår inte bra av det när han kommit hem.
Samt hans mammas hund, är lite ilsk o så, samt att de inte går att klippa den, då åker hon till veterinären typ varannan månad och söver den och klipper den där. Hunden mår dåligt flera dagar efter.

Kanske blev lite OT, men iFokus är en sajt där man ska prata/disskutera om saker. Sen om folk har delade åsikter så betyder det itne att stämningen är dålig eller att folk går till personangrepp.

MajaL
0

Som svar kan jag bara säga att personer tagit väldigt illa upp, Medarbetare har PMats. Man måste respektera andras åsikter och man måste tänka igenom innan man skriver. Vi har haft problem med vissa trådar, folk är olika och vissa tar illa vid sig. Personangrepp är även allvarligt.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

imsuchadiva
0

Jag har som sagt inte lagt märke till några personangrepp.
Kan inte dessa personer komma ut och berätta hur de känner? Så vi vet och kan undvika det i framtiden?
Folk uppfattar jag saker så olika.

pigelina
0

Håller med dej!

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

spiritedaway
0

Jag har nog också missat dessa personangrepp. Jag har letat igenom dom trådar det varit "värst" i, men jag kan inte direkt hitta några personangrepp.

MajaL
0

Jag vet inte om det just var personangrepp i de trådarna, men vi vill undvika personangrepp och det var någon som hört av sig och kände sig träffad.

Tror inte man ska räkna med att någon "träder fram" så att säga. Nog rädd att bli utskälld eller dyligt skulle jag tro.

Vad jag menar är att när man diskuterar saker så måste man tänka på vad man skriver. Det är allvarligt bara en person tar illa upp.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

spiritedaway
0

#20 men det är ju jättesvårt att skriva så att ingen någonsin kommer ta illa upp. Vissa kommer känna sig träffade bara genom att nån har en annan åsikt.

Klarar man inte av det bör man kanske inte vara med i ett forum egentligen.

jahadu
0

jag tillhör den sorten eller vad man ska kalla det, som tycker att det är helt ok med slakt och att ha många djur under förutsättning att de inte lever hela livet i sin bur. jag avlivar mina egna hoppkaniner om jag anser att det behövs. jag ser inte döden som något skamligt. jag vet att många inte tycker om mina tankar men det kan man inte heller begära. jag är lite halvt emot rasavel, andra är emot blandraser, jag anser att marsvin kan hållas ute året runt, andra tycker att jag är dum i huvudet för det.
så länge man själv vet var man står och lär sig att inte ta åt sig av minsta lilla så kommer man långt. bara att köra sitt eget race =)

MajaL
0

#22 Låter bra, saken kommer ju till när man börjar ge sig på andra.

Man måste respektera andras åsikter. Det kan räcka att man ibland påpekar att "jag respekterar dina åsikter och förstår hur du tänker" eller dyligt.

#21 Alla ska kunna vistas här utan att känna otrevlig stämning. ^^,

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Eveline
0

Man måste respektera att folk har olika uppfattningar och värderingar på saker och ting. Alla har rätt att uttrycka sina åsikter om olika saker. Vad som är rätt eller fel är ju relativt.

Jag tycker det är spännande när ämnen "eldas upp", då man får läsa folks värderingar om "känsliga" ämnen. Personangrepp kan jag inte minnas att jag sett. Ibland kan det dock kläckas av en del "onödiga" kommentarer, men det får man blunda för. Det är min åsikt iaf =)

spiritedaway
0

#23 Jo men det jag menar är att vissa tycker stämningen blir dålig så fort nån annan har en annan åsikt.

Det är ju trots allt ett forum där man ska diskutera saker.

MajaL
0

#24 Det är just de onödiga kommentarerna som inte är bra och det är de man ska tänka sig för innan man skriver. Sedan kan det vara onödigt att skriva utropstecken ibland. Det symboliserar ju att man skriker, ibland tänker man kanske på det.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

spiritedaway
0

#26 Kan du ge exempel på en onödig kommentar?

Jo klart man måste tänka på hur man skriver.

MajaL
0

#27 Självklart kan jag det. ^^,

Att säga att någon är "egoistisk" eller "dum".

Fast det närmar sig personangrepp.

Sedan är det ju generellt om man håller en agressiv ton i sina inlägg. Det tror jag dock att ni förstår. ^^,

Det är den aggressiva tonen som skapar de onödiga kommentarerna ibland.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

elinab
0

Jag tycker överlag att det är mycket bra stämning här. Att folk tycker olika och argumenterar för sin åsikt är själva poängen med ett forum.

Tycker inte det finns någon anledning att ta illa upp för att andra inte tycker precis som man själv. Ingen kan bli älskad av alla!

Självklart ska personangrepp undvikas, men jag kan inte säga att jag märkt av något sådant här.

spiritedaway
0

#28 Förstår precis vad du menar.

Ville bara säga att det är svårt att skriva så att ingen tar illa upp. Speciellt inte i ämnen som är lite känsliga.

Emelie
0

Personangrepp har inte förekommit här, och framförallt inte i tråden jag skrev angående bettfel, dock var det inte direkt bra stämning i den tråden. Personangreppen hamnade utanför i.fokus inte mindre än i en tjejs blogg, där hon "snackar skit" om mig, överdriver och säger en del saker som inte är sant.

Det har ju inte med KIF att göra, men jag vet att många läst hennes blogginlägg och reagerat, då de flesta vet att det hon skriver där inte stämmer så bra.

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Jennymaria
0

Om man vänder sig till ett forum med en fråga, borde man väl vara beredd på att få olika svar. Det är ju det som är meningen. Det är  såklart sant att alla skall vara välkomna, men om man inte kan ta argument, åsikter och debatter kanske man helt enkelt borde vända sig till nån man vet tycker lika som en själv.

Jag håller också väldigt mycket med #24 - allt är relativt. En uppfödare och en ägare till en eller två kaniner tänker såklart helt olika. Jag skulle, t.ex, aldrig sälja en kanin med "fel färg" (som jag vet att vissa av er uppfödare gör hela tiden - no offense, jag angriper ingen personligen, det var bara en kommentar, jag har i övrigt enormt stor respekt för er som föder upp och värderar era åsikter högt), eller ta bort någon med en defekt, d.v.s om defekten inte skulle orsaka smärta.

Det viktigaste borde vara att alla har klart för sig att kanin som kanin är lika mycket värda. Och det tror jag nog att alla vet :-)

Därför undrar jag om ni faktiskt tycker att det är ok att föda upp kaniner till slakt?

Emelie
0

#32 Självklart var jag beredd på att jag skulle få motargument i tråden jag skrev angående bettfel igår, men inte trodde jag att folk skulle försöka tvinga mig till att göra saker som jag redan bestämt mig för att inte göra. Och att sen börja klaga på uppfödare som avlivar djur utan att försöka med ALLT innan, är bara otroligt dumt då alla får ha sin åsikt och göra som de vill. Man klagar inte på hur folk tänker och tycker, så är det bara.

Varför skulle man inte kunna föda upp kaniner till slakt? :) Vi föder ju upp kossor, grisar och kycklingar osv. Kaniner som föds upp till slakt brukar ha det sååå mycket bättre än vad t.ex. våra grisar har det. Så jag ser absolut inget fel med det.

Låter denna text stå kvar, men hänvisar fortsatta slakt-diskussioner till produktionsdelen. Mvh MajaL, Medarbetare.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Denna kommentar har tagits bort.
MajaL
0

#31 Jag förstår dig verkligen, att det inte känns bra. Men du förstår säkert hur det blir här, som jag skrev i PMet. ^^,

#32 Detta är en fråga som bör tas på produktionsdelen, här är den OT.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Denna kommentar har tagits bort.
Billikanin
0

Håller med #29

[PinguLikesMusic]
0

Man får väl tycka vad man vill… Själv tycker jag inte om att några djur överhuvudtaget ska uppfödas för slakt (Vegetarian =D).

Jag vill föda upp kaniner (gör de inte) och om jag gjorde det skulle jag nog aldrig avliva de själv, de skulle kännas hemskt. Men sen tror jag att folk som har massa kaniner och är vana med det, kan göra det ganska smärtfritt.

Sen om man födde upp och kaninen har fel färg kan man ju alltid sälja den till någon som vill ha en kel/hopp kanin. - De är mina åsikter och jag tror inte att jag kommer bli påhoppad för det :)

MajaL
0

Tänk på att hålla slakt-pratet inne på produktionsdelen. Tack. =)

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Jennymaria
0

#33 Ledsen om det verkade som om jag anmärkte på ditt inlägg (#31), jag märkte inte det alls först - du måste ha skickat det medan jag skrev mitt :-) Det jag skrev var inte alls personligt riktat mot dej, det var meningen som en allmän kommentar…

#38 - det var DET jag menade med slaktuppföddningsfrågan - inga djur ska måsta födas upp till slakt, ju…..

(förlåt, Maja! jag slutar nu…. ^^)

alwiz
0

Vet inte riktigt vad jag ska säga… Jag ser såklart att det är många som kritiserar anndras beslut osv. Det är ju ett diskusionsfoum men vissa (pekar inte ut någon speciell nu, om någon skulle tro det^^) kanske går lite för långt ibland.
Men samtidigt så tycker jag att det inte är allt för mkt "bråk" här på kif. Fasst jag tycker att alla som skriver något kan tänka efter lite innan (även jag) man skriver ngt. Det här är ju ute på internet, vem som hellst kan komma och tycka till. Dock så tkr jag inte att man behöver låta otrevlig eller annvända fula ord riktade mot anndra som jag själv sett förekomma på sajten ett anntal gånger.
Om alla gör sitt bästa för att hålla sajten trevlig, även om det är ett ämne som diskuteras, kan man försöka att inte gå på för hårt mot anndra så att ingen tar illa upp ^^

MajaL
0

#41 Klokt talat. ^^,

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

alwiz
0

#42 hihi, tacktack ^^<3

JohannaCullenEnvall
0

Jag har inte läst hela tråden…

Alltså, jag har ännu inte förstått hela situationen om det här med dancehall och avlivning? Det jag har lyckats snappa upp är att dancehall (Emelie, heter du väl? xD) har avlivat en kanin eftersom att den hade ett bettfel, sedan hade hon fått mycket dålig kritik och någon hade gjort ett blogginlägg om det hela.

Hade någon kunnat förklara? Det verkar jättelöjligt, men stämningen känns väldigt kass här på KiF, och jag vill gärna förstå xD

elinab
0

Kort sammanfattning:

Dancehall fick en kull där alla utom en hade bettfel. Hon skapade en tråd där hon berättade att hon skulle avliva alla ungar plus mamman. Hon fick då kritik för att hon skulle avliva även mamman och ungen utan bettfel. Vissa tyckte som hon att det är rätt att avliva kaniner som är bärare av bettfel. Andra tyckte att hon borde kastrera istället.

alwiz
0

#45 han skriva före mig så raderar mitt inlägg ;)

JohannaCullenEnvall
0

#45 - Tack :)

teddybaby
0

Ja, varför är stämningen "kass"?

Folk brukar tala om envisa, omöjliga "kattmänniskor" och jag antar att vi alla är envisa kaninmänniskor. Det kommer dessvärre alltid att finnas folk som inte förstår sig på att de inte bör lägga sig i andra människors beslut. Lämna dem därhän.

Så länge vi skapar sånna här trådar så upprätterhåller vi stämningen. Glad

spiritedaway
0

Helt ärligt så är ju stämningen i helhet väldigt bra här på kif tycker jag. Tro mig, det finns värre forum ;)

Stämningen på forumet blir ju inte kasst bara för att nån diskussion blir lite väl het tycker jag.

elinab
0

#49 håller med

JohannaCullenEnvall
0

#49 - Jag upplever det som en väldigt tråkig stämning här på KiF.

spiritedaway
0

#51 Konstigt. Tycker det enbart varit några trådar och som handlat om samma sak i princip som det varit lite tråkig stämning i.

Emelie
0

Men om man tänker utöver detta som vart de senaste dagarna så tycker jag ändå att det förekommer lite för många klagomål på andra. De flesta som håller till här är trevliga och försöker hjälpa andra med peppande kommentarer osv, men det finns en del rötägg som faktiskt oftare än andra väljer att skriva negativa saker än positiva. Detta handlar inte bara om åsikter, utan även "onödiga" ifrågasättanden osv.

Jag pratar rent allmänt, och menar ingen speciell person.

[PinguLikesMusic]
0

# 40 men hur menade du när du skrev jag skulle aldrig sälja en kanin med fel färg?jag antar att man inte kan spara alla kaniner som får fel färg, då de är ganska många…

MajaL
0

Vad gäller att några av er inte upplever den trista stämningen så är ni lyckligt lottade. Har talat med många över PM och mail men också irl som slutat hänga här inne nu en period för att dessa trådar skapat en tråkig stämning enligt de.

För övrigt tycker jag som några andra ovan sa, att genom att hålla denna typen av tråd igång så upprätthålls bara denna trista stämning.

Personligen tycker jag detta är ett gnabb som egentligen både tas mellan enbart de berörda, vi andra har inget med det att göra, utom att det kan finnas personer som är nyfikna i största allmänhet.

Det blir bara som en typ av skitprat som kastas åt alla håll och kanter vilket jag personligen tycker är väldigt tråkigt att se här inne…

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

teddybaby
0

#55 word.

Emelie
0

#55 Jag håller nog med dig faktiskt .. kanske bäst att låsa alla sådana trådar och fortsätta på normalt bara?

Zvintos
0

Jag är benägen att hålla med dig Maja._
Låser denna tråden och så går vi vidare istället._

Inlägget är låst för nya kommentarer