Hur ska jag lyfta min kanin??!
Hej på er…
Vår lilla Bambi är helt omöjlig att lyfta, har testat allt…hon kom till os för bara 4 dagar sedan och då fick jag lyfta henne utan problem. Men nu, 4 dagar senare så vägrar hon!! Så fort hon märker att jag försöker få tag under bakbenen så sprattlar hon som en galning, jag är ju rädd att göra illa stackaren!! Någon som kan tipsa mig…har försökt lyfta upp henne 3 ggr igår och 1 gång idag…tror hon är arg på mig idag för hon vågar knappt komma ut ur sitt hus när hon märker att jag är i rummet. Jag pratar lugnande med henne, klappar henne försiktigt och sitter med henne långa stunder, men jag vill ju att hon ska få röra på sig mer än i buren!! Är jag för snabb eller vad kan det bero på?? Någon som kan ge tips/råd??!

Prova att hålla henne löst i nackskinnet med ena handen medan du stöder under henne med den andra, det funkar på en del kaniner.
Annars är det bara att ha tålamod och öva många gånger, korta stunder år gången. Alltså lyft upp henne klappa lite, prata lite med henne och släpp ner direkt igen.
Lycka till med henne!
Jag tycker du gör upp ett schema. Det är väldigt viktigt att kaninen både är med på att man lyfter den men ändå att den ska lära sig bli upplyft när den inte vill.
Som sagt, gör upp ett schema :) Här kommer ett förslag.
I början kanske du ska gå till kaninen 7 gånger om dagen med jämna mellanrum. Ta med något gott, t.ex grönsak eller en bit knäckebröd, varje gång. Om hon springer in i huset så låter sträcker du handen med godiset mot huset och ser om hon kommer ut. Om inte kan du lägga "godiset" på "burgolvet" och ställer dig en bit ifrån. Kommer hon fram går det verkligen bra :D Prata lugnt och tyst med henne samtidigt. Tänk inte ens tanken att sträcka in handen! Anledningen till att du inte ska lägga godiset i matskålen är för att hon kan börja beskydda den. Om det alltid handlar något gott där kanske hon snart biter dig så fort du rör vid den! (Har hänt mig)
Några dagar senare kan du göra om schemat lite. Du ska fortfarande gå dit ca sju gånger, men nu kanske du ska försöka klappa henne ca 5 gånger och så.
Några dagar senare fortsätter du "utveckla" schemat. Bara prata med henne 2 gånger om dagen, klappa henne tre gånger och försök lyfta henne två gånger.

Hm.. jag tolkade det inte som att kaninen är skygg, utan bara inte tycker om att bli upplyft?
hmm, ta kaninen "under" magen och lyft men snabbt fram med handen så fort den kommit över marken. att "fånga" den om bakbenen är nog inte så bra.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Hampus hatade att bli lyft. Men jag klappade han mer och mer och sen lyfta han en bit osv. När du har lyft upp han så sätt dig på knä och låt han krypa in med huvudet under armen. :)
Tack alla…stämmer, hon är inte ett dugg skygg utan gillar helt enkelt inte när man försöker lyfta henne…enda gången hon låtit mig lyfta henne det var från fraktlådan när hon flyttade in hos oss i fredags…men hon kommer fram och nosar nyfiket på oss alla och klappa henne får man göra IBLAND…men så fort hon backar så tar jag bort handen…hon som får bestämma…vill inte tvinga mig på henne…men lyftandet…jag tar ett löst tag i nackskinnet och försöker få under min hand för att stödja bakbenen, eftersom alla säger att det är bäst…har till och med läst att kaninen kan bryta ryggen om man inte stöder bakbenen…då blir man ju lite rädd!! I alla fall…så fort hon känner min hand under bakbenen så kör hon igång…som en propeller…det går helt enkelt inte att hålla henne…och för att inte skada henne så släpper jag naturligtvis direkt…så schemat där kanske inte är någon dålig ide…tror nog att jag ska prova det där med att hålla "under" magen…ge mig gärna fler tips…skriver och meddelar hur det går/gått…

Sprattlar kaninen så ska du försöka att inte släppa ner den, det är inte lätt jag vet, men försök ;) Kläm fast den mot kroppen så att den känner att du håller i den tills den har lugnat ner sig. Om du släpper den hela tiden när den sprattlar kommer den lära sig att den kommer loss genom att sprattla.
Jag lägger alltid en hand över öronen/nacken på Albin när jag ska lyfta honom, då stannar han och sitter still. Sen tar jag samma hand och lixom låter den glida ner på sidan under hans framtassar så att frambenen vilar i min ena hand. Med min andra hand tar jag och lyfter upp honom under bakbennen. så att dom vilar i min hand/på min arm. Medans man lyfter är det bra om varken framtassarna eller baktassarna har något särskilt fotfäste då kaninen får en väldig kraft i benen då och lätt kan skjuta ifrån och sprattla till, vilket lätt leder till att man släpper kaninen.
Hej.
Tänk på att kaninen känner sig mer orolig om du inte är bestämd. Om du släpper henne med en gång när hon börjar sprattla så vet hon att hon bara behöver göra det för att du ska släppa henne. Försök vara bestämd, men inte hårdhänt. Var inte heller så orolig för att skada henne, visst ska man vara försiktig, men man måste nog vara riktigt hårdhänt för att hon ska skadas. Den största risken är isånna fall om man tappar henne, att hon skadas. Det där tipset med schemat som Myriis skrev var bra tycker jag. Tänk på att du måste ta det lugnt i början och inte gå för fort fram, för då kan det bli ännu svårare. Är hon tam, så att problemet bara är att du inte kan lyfta henne? Om hon inte är tam, tänk på att hon måste vänja sig vid dina händer först innan du börjar med lyftandet så att hon vet att dom inte är farliga. När jag lyfter mina kaniner tar jag högerhanden på ryggen på kaninen och i samma rörelse tar jag ner samma hand under magen och lyfter upp den. Mitt pekfinger sticker fram mellan framtassarna, det känns stadigare då och om kaninen skulle börja sprattla så kan man lättare hålla kvar i den. Hela min högerarm ligger under kaninen; från mitt pekfinger mellan framtassarna och sen resten av handen och armen till baktassarna som ett stöd. Vänsterhanden har jag på kaninens rygg. Kaninen håller jag mot mig själv så blir det stadigare och den känner sig tryggare, har jag upplevt det som. Jag har inte tänkt på hur jag gör egentligen, så det är väldigt svårt att förklara. Det vore mycket lättare att visa. Hoppas du förstår att jag inte klagar på det du gör, alla gör på sitt sätt och jag ger bara mina tips? och råd för att jag tycker de funkar bra! 
Skriv gärna hur det har gått och vad du har provat! Jättemycket lycka till!
//Maja

Om det är handen under bakbenen hon inte gillar så kan du ju prova att låta henne liksom ligga på din arm? (så att hon ligger på ena armen och södjer mot din kropp, och med din andra hand ser du till att hon inte ramlar)
Hej på er…
Tack för alla bra svar…jag har dock inte prövat lyfta henne igen, ännu…jag testar ett annat sätt nu, typ schemat…så hon riktigt ska lära känna mig först, innan jag börjar bära på henne…jag har gjort en Hage åt henne som hon kan springa omkring i och så har jag suttit i den korta stunder med henne…idag var hon påväg upp i mitt knä men vände precis…så hon är väl lite "harig" ännu:-P…men hon/vi gör hela tiden framsteg..idag till och med vältade hon sig!! (alltså låg på sidan och mös) jag blev såååå glad bara av det, så det går framåt…hon är inte skygg eller ngt sånt, bara håller på sitt liksom och det vore väl konstigt annars?!…dessutom har jag full förståelse att hon inte gillar att bli lyft…skulle ju vara konstigt om ngn kom och sa att jag ska göra ngt som inte är naturligt för mig…som att flyga genom att flaxa med armarna…:-P
Tack för alla svar…
Kram/Linda