Hur högt kan en kanin hoppa??
Kan de hoppa ur en rastgård som är en meter hög ungefär??
Vad för mått på en rastgård är minimum eller mest optimal för 1-2 kaniner??
jag tror säkert att kaniner kan hoppa en meter om de verkligen vill, men de gör inte de bara sådär. De beror ju också på hur starka benmuskler de har. Om jag var du skulle jag sätta tak på hagen eftersom de kan komma fåglar och andra djur kan hoppa ner.

Om kaninen vill är det inga problem, skulle absolut ha något över då katter, fåglar och andra vilddjur annars kan komma in i buren.
Jag tycker en bur som är lika stor som ca 8 kompostgaller är bra för 2 kaniner minst då :) inte mindre tycker jag.
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
#1 #2 oj kan de hoppa så högt! 
Då lär det verkligen bli tak på!
Är 4 kvm i minsta laget då? kanske 6 kvm är bättre?

3# Lagen är ju 100x50 om du har en kanin under 3 kg.
Men jag tycker 8 kompostgaller med träramar passar perfekt, inte mindre eftersom det ändå är en rastgård där de ska kunna springa av sig.
tycker att 4 kvm är väldigt litet och det är ju inte änns lagligt om jag tänker rätt.
Rest in peace Valkyrie!

Svenska rekordet i höjdhopp är 97 cm.
Så om de vill finns det inget som stoppar dem ;)
Jag hade valt att ha kompostgaller som tak om du tänker lämna dem utan uppsikt. Om du har dem under uppsikt, är det inga problem.
MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.
" Everybody needs inspiration "
Oftast hoppar inte kaninen över hela gallret utan klättrar över. Svenska rekordet i höjdhopp för kanin är 97cm. :)

Minsta mått är 5 kvm under 3 kg.
Hur stor bur har du annars? alltså inte betesburen.
Men som rashage tycker jag du bör ha en på 2x 1 m minst :)
Sedan tycker jag man enbart inte ska ha kompostgaller då de är väldigt lätta att rymma ifrån.
Antingen köper du en begagnad från blocket eller bygger en, jag har 8 kompostgaller med träramar runt så de kan inte flytta hagen och sedan har jag ett segel över.
Rest in peace Valkyrie!

#7: Jodå, säkrar man en komposthage på rätt sätt är dem utmärkta! Visar som exempel på bilden, min jättefina *host* ritning hur jag menar ;)
Det gröna är sidorna, och det röda är det man har mot marken.
Tak kan man också lägga på om man vill.
MVH.
Louise T

Och dem orange hasparna är där som man fäster gallert, dvs. någon form av slitstarkt material.
MVH.
Louise T
#4 2x2m blir väl 4 kvm eller tänker jag fel?
#7 är det inte 0,5 kvm minsta, alltså 100x50 cm?? För 5 kvm lär ju vara 2x3m om jag tänker rätt??
http://www.youtube.com/watch?v=FEn06oA530o
endel kan hoppa riktigt högt :) Sen finns det ju de som klättrar över också. Tak är ju det bästa om kaninen inte kommer att vara under uppsikt hela tiden då det skyddar kaninen från ovälkomna gäster också :)

8# Ja det är ju bra.
Dock är inte spiralerna bra då de åker ner och gallret öppnas… bättre om man fixar dit något annat :)
Rest in peace Valkyrie!

#12: "dvs. någon form av slitstarkt material." ;)
MVH.
Louise T

13# Japp =)
Jag har påsklämmor men det är ju inomhus och absolut inte lika säkra att ha utomhus men jag har spiralerna också.
Rest in peace Valkyrie!

#14: Jag föredrar sådana plastgrejor haha. Dem är vita och man kan spänna in och ut hur man vill. Har glömt namnet på dem också 
Dem är väldigt slitstarka och hållbara!
MVH.
Louise T

15# Ja de är ju perfekta! ( lite OT kanske )
Rest in peace Valkyrie!
#15 buntband/kattstrypare ;) finns dessutom gröna sånna , om man inte vill att de ska synnas :P
#11 oj! den bara flyger!
det är väl inte så skönt för kaninen att gå på kompostgaller heller?
#15 om du menar buntband så kan man inte spänna ut sådana, de är till för att man inte ska det. :)
#18 Vid hålet där man drar igenom bandet, finns en liten "flärp", trycker man in den så går det att dra ut bandet igen.

#18: Det är den bästa lösningen, och jag tror inte det gör ont faktiskt. Jag själv kommer göra så lite längre fram och tycker det är den bästa lösningen man kan ha om man inte vill ha en annan form av rasthage.
MVH.
Louise T
#19 jaha vad trevligt det visste inte jag :)