Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninhoppning-och-selar
Läst 771 ggr
Linnslins
0

hjälp mig att välja!

Jag har sedan länge bestämt att köpa ny sele till Lisen, funderade på bogsele men de är lättare för kaniner att ta sig ur och eftersom hon har lätt för att sprattla så vill jag inte riskera något.

Så nu står det mellan en vanlig h-sele som jag har nu eller en bröstsele.

När hon har sin h-sele nu så snurrar den sig så att bandet mellan remmarna hamnar på sidan och inte på ryggen. När hon sprattlar så har det ibland hänt att hon har fått bandet mellan frambenen i stället.

Hur stor risk är det att en bröstsele kommer bete sig på samma sätt?

Tänker mest på att remmen mellan frambenen kommer att trycka mot någon av frambenen. Eller kan man få dem att sitta så pass bra att selen inte vrider sig?

Rozza
0

Låter som att den nuvarande selen är för stor. Föredrar H selar till den kanin som sprattlar. en bra sittande sele ska inte åka om kring utan sitta still oavsett om kaninen sprattlar. Har sytt mig min egen sele för att den ska passa perfekt.

Linnslins
0

Den jag har nu går att förminska, men den sitter ändå inte bra. Den glider omkring.

Jag tror att bandet mellan remmarna är för långt för det åker typ in i nacken på henne, så jag förstår att hon inte gillar sin sele. :P

Men magremmen sitter liksom bra när jag tar på henne selen, men sen åker bandet fram och där är hon smalare.

Sen så är jag ju rädd för att spänna selen för hårt också… vet inte riktigt hur hårt det ska sitta.

Rozza
0

#2 det var magbandet jag tänkte på. om du tar en säkerhetsnål och ta ihop så att bandet mellan är i rätt längd bara för och testa. den ska sitta strax bakom frambenen men får inte ta i mot så kaninen inte kan föra sig. du ska kunna ha två fingrar i mellan halsbandet och halsen och lika så med magbandet.

Linnslins
0

min sele är lite dålig. den är inte sydd, den är limmad, så den är stenhård mellan remmarna =( Kan inte göra så mycket åt saken.

Rozza
0

okej då är det nog bäst att köpa en ny. så att du vet att den passar. jag har haft samma problem då mina kaniner är väldigt små (är dvärgharar) så sytt mig en egen sele som jag mätt ut på dom först och funkar jätte bra.

Valkyrie
0

Tror bogsele skulle passa perfekt, men den är dålig om man inte väljer bra och passande storlek.

Jag håller med om att H-selarna kan glida runt lite ibland på sidan även fast jag har den ganska hårt.

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

minkaninester
0

Hur är kaninen, springig?
I detta fallet skulle jag rekomendera bröstsele, av min egen smak.
Dem sitter bättre än h-sele och är deffenetivt mycket mer skonsammare än h-selen.

Bogselen är som sagt som Johanna säger dålig om man inte väljer exakt rätt storlek. Vill man ha bogsele får man helt enkelt gå ut och mäta kaninen, mage & hals. Det enda som är lite negativt, är att när bogselen blir lite äldre, glider den gärna åt sidan.

MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.

" Everybody needs inspiration "

Valkyrie
0

7# Oj jag menade bröstsele ^^ men det stämmer in på bogselen också :)

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!