Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 216 ggr
Annaaa
0

Kaniner tillsammans?

Hej!

Jag har en liten kanintjej på 3 mån. Min första! Det går jättebra och hon gör små framsteg när det gäller tamheten varje dag.

Men nu har jag börjat fundera över det här med sällskap. Håller på med henne ganska mycket när jag är hemma, men det är ändå många timmar som jag inte är hemma. Och jag tycker att hon är lite väl stillsam för att vara en ung kanin. Är rädd att hon känner sig ensam med bara en människa till sällskap som aldrig kan leka kaninlekar lika bra som en kaninkompis. Därför föddes tanken på att skaffa kanin nr 2. Jag skulle kunna ha en till, och det skulle vara riktigt roligt! Men en förutsättning för det är att de kan samsas i samma bur.

Så nu till min fråga: Skulle helst vilja skaffa en liten hona till i så fall. Men är det rimligt att tro att de skulle kunna bo i samma bur även efter att de blivit könsmogna, eller måste jag vara beredd på att ha två burar oxå i så fall?

myriis
0

Fullt onödigt att skaffa en till kanin. Du märker om din hona mår dåligt av ensamhet. Tror den mår bra, kaniner sover ganska mycket!

Jojsan
0

vissa kaniner är mer aktiva på natten å på dan mera trötta av sig (kaniner är nattdjur). De flesta kaniner är mer aktiva på natten men vissa kan vara ännu mer aktiva än andra :)

KajsaM
0

Vissa kaniner behöver sällskap och vissa inte. Men om du vill skaffa en så skaffa en kastrerad hane. Och så kanske dom kan få ett eget rum att skutta i? ;)

myriis
0

Dem kaninerna jag haft /tagit hand om (det sträcker sig nog mot 7 iallafall..) har sovit på natten och varit vakna på eftermiddagarna!

KajsaM
0

Hampus vid eftermiddan ligger han och jäser som en höna :D ehee

myriis
0

#5 Haha xD

Zvintos
0

Njae, kaniner är egentligen inte nattdjur i den benämningen. De är som mest aktiva i gryning och skymning.

Och sen håller jag med Kajsa_. Det är olika om kaninerna vill ha sällskap eller inte, beror på individen. =) Om man vill ha 2st brukar kastrerad hane+okastrerad/kastrerad hona vara det bästa. =)

Annaaa
0

Hon har redan ett rum att skutta i, som hon är lös i när jag är hemma. Men hon skuttar inte så mycket! Blir mest sittande i sin lektunnel. Blev lite orolig för att hon inte trivs.

Clariiz
0

Mina tjer trivs jätte bra ihop, som sällskap tycker jag du ska skaffa en kastrerad hane. Mina har ju växt upp ihop men ska du skaffa en ny så tycker jag en kastrerad hane. Då får hon ju en kompis om dagarna.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

KajsaM
0

#8 Ha massa saker som hon kan sitta på, gå in i m.m :)