betesbur, bra storlek?
Till sommaren/våren planerar jag att bygga en betesbur :)
Tänkte höra vad ni tycker om dom här måtten?:)
Mobba inte min ritning, jag och paint sammarbetar inte så bra idag … :P
Hade tänkt ha ett snett tak, efter som att vattnet ska rinna ner och inte lägga sig på taket. Dock så ska bara halva delen av taket vara "tak" och halva ska ha nät som tak.
Måtten kommer bli ungefär såhär:
Längd: 200cm Bred: 100cm Höjd: 60 & 70 cm (snett tak)
Vill ej ha elaka kommentarer, utom skriv i snäll ton och försök hålla tråden borta från onödigt "kladd". _tack! :)
_
Hm. Tror det blir bra, asså du har ju tänkt bra tycker jag. (:
Däremot, kanske måtten är lite små? De är ju godkända men som betesbur, kanske ta typ längd: 300cm, bredd 150, och höjden är okej. För då får kaninen/kaninerna mer utrymme att springa av sig lite också. :)
okej, tack :)
Om man skulle göra den längre, tror du den blir svår att flytta omkring på gräsmattan eller? (a)

Om du tänker dig att du vill kunna flytta din betesbur då och då till friskt gräs så tycker jag måtten är bra. Om du däremot vill ha en permanent rasthage som står där den står, så skulle jag om jag var du bygga så stort som möjligt eftersom kaniner älskar stort utrymme att skutta runt och utforska.
Blir också mer plats för tunnlar, pallar, grenar och annat kul för kaninen. 
"You can not change the world by adopting an animal,
but you can change the world for that animal"
#3 jo, det ska mer annvändas som en betesbur då och då. Jag har stora rasthagar också så det här är mer en bur som man kan flytta runt om kaninen vill ha friskt gräs och så ;)
Men funderar på att göra måtten lite större. :P

#4 Aha, men då är det väldigt bra mått tycker jag. Man ska ju kunna flytta runt på bygget också liksom… 
"You can not change the world by adopting an animal,
but you can change the world for that animal"
#4 Jaha (: utgick från att det skulle bli rasthagar liksom, och då tyckte jag måtten var lite små, men om du ska flytta runt osv, så är nog måtten bra, ev lite lite större, typ längd 250, bredd 150 eller 100, ah du fattar. :)
Tråden kan låsas :)
tror det blir att göra hagen lite större ^^ men vi får se, det kommer nog bilder då jag byggt den ;)
bättre att göra den 250x125 (då 45x45 reglarna är 250 långa = inte lika mycket kapning)
Eller 250x250? :D
Emma
# TS, ursäkta att jag "lånar" i tråden. Undrar vilken maskstorlek Ni har på nätet i betesburen och om Ni har samma maskstorlek i botten?
Jag har minknät runt och hönsnär med ganska stora maskor som tak och botten. Skulle nog vilja ha minknät på med men rullen var så lång så att det precis nådde runt. Och ville inte behöva köpa en ny :P
Men hönsnät i bottnen är jättebra då det inte är lika hårt som minknät. Så det formar sig mer efter underlaget :)
Minknät är väl typ 1x1cm och hönsnätet jag har är kanske 2x2 eller något sådant? Större än dom "normala" rullarna ;) Dom som är typ 40-50cm höga :)
Emma