Någon som varit med om samma sak?
Vichy har nu kommit in på dag 34, och inga ungar syns till. Det konstiga är att hon betett sig precis som när hon var dräktig förra gången;
- Hon har boat både med päls och strö
- Betéendet är exakt likadant som förra gången
- Hon fick stor mage, som nu är borta
- Spenarna är svullna
- Hon har täckt för hela öppningen till bolådan med strö
osv.
Ja, skendräktig? antagligen har jag ju konstaterat, men undrar om det är någon mer som varit med om samma sak? Dvs att honan betett sig precis som när hon varit dräktig innan.
Jag vet att de kan beté sig exakt likadant när de är skendräktiga och att det inte alls är ovanligt att de är skendräktiga istället, men jag tänkte bara höra mig för.

Är du helt säker på att hon inte har ungar i magen i alla fall?
Jag fick en dödfödd kull på dag 36-37 förra våren. Kände att ungarna rörde sig där inne på dag 35. Menar nu inte att hon skulle ha döda ungar i magen, men att hon är på dag 34 och inte fått behöver inte betyda att hon gått tom…
#1: Nej, helt säker är jag inte.
Som jag sa till dig på msn förut så kanske hon fått ungar och sedan ätit upp dom..? 
Tänkte samma som #3.. :(
Eller, så har hon fått dem, jag hade en hona som boade men sedan fick hon dödfödda ungar och dem gömde hon utspritt i hela buren, i halmen och höet.. 
men kolla under spånet, jag hittade mina ungar där, och dom är mår jätte bra nu ;D
asså att dom kan ligga långt ner menar jag
Har en hona som är precis likadan :( Har parat henne flera gånger men inga ungar kommer. Hon är precis som en dräktig hona, magen blir större, gör ett fint halmbo ca en vecka innan beräknad nedkomst, sen på dag 28-30 rycker hon päls. Men inga ungar… 
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin
#5 Inget spån till kaninmammor som ska få ungar, det kan äventyra allt för ungarnas överlevnad. Man ska ha torv i botten om man vill ha något i botten. Sedan är det halm som gäller! ^^,
Mina beter sig på samma sätt som du beskriver när de varit skendräktiga.
Gått över tiden kanske annars?
Varför inte spån? Det har jag alltid i botten i både bur och bolåda.
Solbackens kaniner
#9 Det är inte bra som bottenmaterial för ungarna.
Flera olika anledningar, men dels håller det inte värmen och det blir svårare för mamman att reglera ungarnas temperatur i boet. Sedan kan vissa spån ha vassa kanter. Det kan även försvåra för mamman att hitta boet vid matning.
Man kan ju ha det i botten om man har halm ovanpå, men mamman brukar ju rumstera om en del vid bo-bygget så jag brukar ta torv istället.
Sedan hålls bottnen i boet frächare med tex. torv, spån suger åt sig och blir som en kladdig "deg" i botten och flugor mm. trivs i det.
Jag var med om samma sak i år med min hona…Jag höll koll på henne och hennes mage var väldigt svullen men nu misstänker jag att hon är ganska tjock…Och hon har betätt sej extakt som din har gjort…
Jag har aldrig haft problem med det. Tycker det håller värmen bra samt att det blir frächare med tanke på att ungarna kissar i boet.
Solbackens kaniner
#3 #4
Jo, så kanske det kan vara
Precis som Vichy då, fast hon har fått ungar tidigare.
Skönt att höra att någon mer har varit med om samma sak iallafall.
# 8 jag har inga spån, jag skrev bara spån :P Jag har jord underst och halm över :)
#10: Fast torv håller faktiskt värmen sämre än spån.
Det är därför mina älskar torv sommartid - för att det är svalare än spån. =)
# 10 asså vad är torv ? Är det typ som hhalm :P
#16: Torv liknar mer jord, om man ska jämföra det med något.
Ser ut såhär i burarna.
Hon måste ju nästan ha ätit upp dem om nu magen var stor innan.
Har du hittat blodspår någonstans? På honan (munnen eller könet) eller någonstans i buren?
Kastanjegårdens Kaniner
# 17 okeej, jag använder jord längst ner, inte torv men man kankse ska testa med torv ;D
#18: Nej, inga blodspår någonstans. :/
Vart han ni köpt torvet ?
#21: Granngården har. =)
okej, tack :)
#15 Vet, det är det som dels är bra med torvet, och boet håller sig frächare. Sedan ska man absålut inte ha bara torv, utan ett tunnt lager i botten som suger upp bara. Sedan en massa halm.
Torvet påminner också om substratet i den naturliga jordhålan.
Det handlar inte alltid om att hålla värmen i boet, utan temperaturen ska vara lagom. =)
Att spån inte rekommenderas var bland det första jag läste när jag startade min egen uppfödning. På både internet och i många böcker. Kan tyvärr inte hänvisa till vart jag läste det, det var på många ställen och i många böcker.
Sedan vet jag att vi aldrig använt det här hemma heller. När mina föräldrar och syskon hade uppfödning.
Man kan ju ha spån i botten, men jag skulle aldrig våga ha enbart spån till mina flickor när de boar. Känns alldeles för riskabelt på många vis.

Men har du kollat boet då?
Ja, självklart!