Skötsel av ung kanin
Jag ska snart skaffa kanin för första gången, en lilla tysk vädur. Har läst en del om kaninskötsel, så att jag vet hur den ska skötas om. Hittar dock inte så mycket information om hur man tar hand om en yngre kanin, alltså en som inte är vuxen.
Är det nån skillnad på hur man sköter en yngre och en vuxen kanin? Har läst att det kan skilja på hur man matar kaninen till exempel.
Ingen som vet om det är nån större skillnad? Då får jag nästan anta att det inte är det ;) Med tanke på att jag inte hittar mycket information heller.
upp till 4-5 månader brukar jag rekomendera fri tillgång till pellets.
Vad sa uppfödaren? dom brukar ha bra koll på hur mycket pellets som behövs tex,
sen så är det ingen stor skillnad på att ha en unge eller vuxen, förutom att i mellanåldern(tånåren från ca 4mån-1år så kan kaninen vara lite bitsk och sur. och kan nafsa lite mm, visa kaniner visar inget sånt där andra gör det mer.
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

Det som är viktigt är att du tar det väldigt lugnt med att ge ny mat, som nya grönsaker mm.
Ge samma mat som uppfödaren gett (samma sorts pellets och samma mängd dvs) plus hö. När kaninen blivit ungefär 12 veckor kan du börja intriducera små mängder av grönsaker. Börja gärna med lite gräs eller persilja, cm-stora morotsbitar mm. En sak i taget och ge inte en ny sort förrän några dagar senare.
Skulle kaninen bli dålig i magen så gå tillbaka till bara hö och grönsaker och börja så smått med grönsaker i liten mängd när magen rättat till sig igen, dvs torra runda "pluppar".
Selträning bör man också vänta med till runt 12 veckor. ta det lugnt i kontkaten med nya kaninen och ge henne/honom stort urymme att röra sig och utforska. Kattunnlar, pallar, grenar, aktiveringsbollar mm är väldigt roligt att leka med.
Ska du ha din kanin till sälskap så rekommenderar jag kastrering oavsett kön.
"You can not change the world by adopting an animal,
but you can change the world for that animal"

hur gammal är kaninen?
Jag tycker man inte ska ge kaninen fri tillgång, det räcker med att ge som vanligt. Jag ger min dvv unge ½ dl och det räcker gott och väl.
Låt den vara ifred i början och var inte för ivrig eftersom det är en unge =)
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
Håller med #3! :)
#4 Helst ska ungkaniner faktiskt ha fri tillgång på pellets eftersom det går åt mycket mer näring till dem än till en vuxen kanin. Anledningen till det är att ungkaniner fortfarande växer, och då krävs mycket näring & framförallt protetin för att underhålla och bygga upp ny muskelmassa osv.
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

6# alla tycker olika, men jag vet många som inte ger fri tillgång och det är många uppfödare på här inne också ;)
Rest in peace Valkyrie!
Vist kan man tycka olika om pelletsmängden, men som Emelie skrev så behöver kaninerna det för att växa och få protein mm,
Det är ungifär som att dte inte är bra för barn att banta.
Det är viktigt att vi människor när vi är barn äter så mycket som man orkar/behöver, och inte äte fömycket socker sammtidigt, och självklart äter nyttig mat.
samma med kaniner behöver en bra pellets och inte en gnagarblandning med massa onödigt socker mm
// Hanna

9# Det jag skrev var det jag tyckte och fått höra ifrån andra duktiga uppfödare och allt tycker som sagt olika.
Rest in peace Valkyrie!
Jag brukar köra på fri tillgång med pellets tills kaninen är ca 4-5 månader. Sedan minska för att hitta en pelletsmängd som passar kaninen i fråga bra ^^

Håller med Valkyrie angående pellets, ger man fri tillgång till kaniner som verkligen äter hur mycket som helst så får det följd att kaninen växer för snabbt.
Jag skulle säga max 1 dl till en kaninunge av dvärgras, vissa äter inte mer även om de får fri tillgång medans andra vräker i sig av pelletsen och struntar i höet om de får för mycket.
Det gäller att hitta en balans som fungerar, höet ska alltid vara huvudfodret.
Tack för bra svar!
Jag har inte haft så mycket kontakt med uppfödaren ännu, det är ett tag kvar tills kanierna är gamla nog. Antar att jag kommer att köpa en när den är runt åtta veckor. Har läst att det är en bra ålder. Men det borde väl uppfödaren veta. Ska fråga uppfödaren om skötsel också. Eftersom det är en lilla tysk så är den väl lite större än dvärgras.
Verkar som det mest är maten som skiljer i skötsel av ung och vuxen kanin. Sen ska man väl tänka på att vara med den ofta också kan jag tro, när den är ung, så att den vänjer sig.
Kanske är så att man får anpassa maten efter hur man märker att kaninen äter. Att ge den fri tillgång till pellets om den äter jättemycket kanske inte är nån bra idé.
#14 Även om uppfödaren säjer att du kan hämta den när den är 6 veckor(_tidigast dne får flytta ifrån mamman)
_Så be om att den får bo kvar iallafall tills den är 7 hälst 8 veckor, kaninungar kan lätt bli dåliga i magen av en förtidig flytt,
// Hanna

Tonåren tycker jag är viktig - min kanin lade i tonåren till sej med en vana att bita mej efter att jag kelat med honom (dvs. så fort jag slutade smeka, nafsade han efter mej). Jag förstod inte alls, och var jättelessen en tid - som tur hadde jag ändå tålamod, och efter kastreringen lugnade han sej (vid ca. 5 mån. ålder). Dock tror jag att jag kastrerade honom lite för sent, för jag har faktiskt fått jobba ed att få honom att sluta med bitandet…alltså råder jag dej att förbereda dej på tonåren, och KASTRERA I TID…
#12 Egentligen tycker jag inte man borde sätta upp en mängd pellets till sin kanin alls, utan faktiskt följa den dag till dag, känna igenom hullet osv, och se hur den utvecklas. Märker man att kaninen är benig som ung så bör man definitvt ge den fri tillgång, medan man om den är knubbig, kan ge den begränsad tillgång på pellets.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
#14 Bra att veta!
#16 Ok, jo, jag har läst om kastrering av kanin. Det kan säkert vara bra för kaninen. Fast man kanske inte ska göra det i onödan, eller?

17# Ja såklart man ger mer om den är benig men man behöver ju inte bestämma innan att de ska ha fri tillgång. ;)
Rest in peace Valkyrie!

#18 Finns bara fördelar med kastaktion! 
Görs det tidigt så slipper du tonåren helt och hållet samt att kastrerade kaniner blir mycket mer harmoniska, renligare och luktar inte illa. Okastrerade honor löper stor risk att få canser och inflammationer i livmodern.
#20 Nu blir det lite OT men kanske ts också vill veta detta.
Jag har ju tidigare bara haft avelskaniner (ja, några innan såklart också) men kastrering har jag aldrig ens funderat på att göra haha. Varför vet jag inte riktigt, mest för det har verkat okänt tror jag och jag inte vetat så mycket om det.
Nu kan jag verka okunnig. Men hur mycket kostar det? :)

#21 Väldigt olika från veterinär till veterinär, men jag har betalat mellan 600-750 kr för hankanin och betalade 1200 kr för min honkanin, men då blev det större operation på honkaninen pga kraftigt inflammerad livmoder.
Jag skulle gärna se att det blev lika vanligt med kastration av kaniner som katter.
#21 Hos mig kostar det 450kr för hankanin och 1690kr för honkanin, så det är väldigt stor prisskillnad beroende på var man bor. Kolla med din veterinär.
#22 & #23, tack för svaren!
Jag ska höra med veterinären här, men lutar åt att det inte blir det på min hona, men kan vara bra att rekommendera andra i omgivningen!
#24 Har man sina kaniner som kelkaniner så är ju kastration att föredra, men har man som jag bara avelskaniner så finns det inte en chans att de ska kastreras.
Om jag dock bestämde mig för att spara någon som gått ur aveln skulle jag kastrera den.
#25 Jag har haft avelskaniner innan med och vet att jag givetvis inte bör kastrera dessa, men har haft andra med samtidigt som jag hade aveln som jag inte kastrerade och de användes inte i min Avel då det var fel färg och temprament + okänd härstamning, och jag ville få fram bra dvärgvädurar med bra mantlar. Det var det jag menade med att "varför vet jag inte.." eller du fattar.
Jag har lite tänkt så - att det bästa när hon ska vara kelkanin att kastrera henne, men det lutar som sagt åt att det inte blir så då jag mycket eventuellt ska ta en kull efter henne.
Jag vet inte och har inget bestämt/planerat nu, men om faller sig bra, och om jag har hittat hem innan och givetvis hittar en bra avelspartner till henne (jag vill ju gärna ha havana), så kommer jag ta en kull. Det blir nog bara en kull, därför vill jag inte gärna kastrera, men det finns ju fördelar med det också. Så får se! :)
#26 Ja det är ju det som är så svårt. För har man en gång kastrerat så är det ju kört sen! 
Har läst på vissa sidor att man ska vänta tills kaninen är över 6 månader, ungefär. Har också hört att det är försent. Men om kaninen kommer in i tonåren vid cirka 4 mån - 1 år, så borde man ju kunna se först hur den beter sig, och sedan bestämma om kastrering. För vet inte om jag skulle vilja göra det i onödan. Men jag kan ju ha fel :P Har ju aldrig haft kanin.
Jag har kastrerat min dvv och han har blivit mkt lugnare.
Nästan lite tråkig -.-
Ok, jo, tänkte att det kan bli lite så.
Om man ska ha kaninen som bara kel och inte sätta ihop med en hona så skulle jag inte kastrera om inte kaninen var mkt jobbig! Dom kan ju bli jättetråkiga! Mina kaniner som inte är kastererade är ursnälla!!
#25: Tycker man inte behöver kastrera sin hane bara för att man inte ska använda i aveln. Min hane är huur snäll som helst (okastrerad) och har aldrig haft något problem med honom att han bitit, skyddat revir, kissat inomhus osv!

#31 - OT, ja vet, men jag undrar bara vad du menar med "tråkiga" kaniner….
Liksom, bara sitter och gör ingenting. När man försöker mysa verkar den inte "mysa tillbaka" och så. Slö och lat liksom. Inte riktigt pigg och vaken så att dom gillar att typ springa och hoppa mkt! xD

Vissa kaniner blir lugnare men vissa har kvar sitt pigga jag, men de brukar inte bli så slöa så att de inte vill hoppa. De brukar ju vilja kela & mysa mer också :) Den tiden jag hade kasper kastrerad var han hur lugn som helst men älskade att gosa men det var kanske pga lugnande medlet han fick så jag vet inte hur han skulle vara egentligen för han dog ju rätt kort där på…
Rest in peace Valkyrie!

Min vet sa åt mej att kastrerade kaniner (och då främst hanar) blir mer känsliga för/medvetna om beröring, dvs gosigare…och det har stämt in åtminstone här XD