Lite frågor om kastrering
Hej!
Jag har varit inne här ibland och kikat och bestämde mig idag för att bli medlem :)
Jag har två honor (blanding mellan hermelin och dvärgvädur), ett syskonpar på ett år. De kom till mig som omplaceringskaniner när de var runt 8 månader gamla. Då bodde de tillsammans, i en stor bur utan någonting. Inga hus, hylla, leksaker eller liknande :(
Hos oss fick dem en stor Hage, med massor av grejer (broar, aktiveringsboll, hus, sitthylla, leksaker, pallar osv.) Men efter drygt någon månad började de bråka, det blev oftare o mer allvarligare så då särade vi på dem. Antagligen blev det helt plötligt något att slåss om… Nu bor de bredvid varandra och är ute var för sig i hagen och vardagsrummet.
Nu till några frågor:
Om man kastrerar dem, finns det någon chans att de vill vara vänner då?
Molly, den ena av dem, boar väldigt mycket. Drar in ALLT hon har i buren in i huset och pysslar och donar. Det är en av anledningarna till att jag vill kastrera henne. Men är det väldigt riskfyllt att kastrera en hona? Det är ju ändå ett ingrepp så att säga…Dessutom är hon den av dem som är mest lättskrämd och den som senare kom till ro när de kom hit. Hon är inte så förtjust i att gosa eller vara i famnen (nafsar gärna) utan springer mest undan. Kan detta lugna sig i och med en kastrering eller finns det risk att det blir värre?
Ber om ursäkt för lite långt inlägg men tacksam för svar :)
/Johanna
Ingen som vill svara?

Det skulle kunna funka om du kastrerar båda, kastrering är bara fördelar då de samtidigt inte kan få inflamerad livmoder som är vanligt och man minskar många risker med canser.
Tycker absolut du ska kastrera =)
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
Tycker också att du ska kastrera, det är ingen garanti att det hjälper men chansen blir mycket större. Det är ett ganska stort ingrepp, men prata med en kanin-kunnig veterinär så är det inga problem:)
/Isa
#2 Tack för ditt svar :)
Ni som har kastrerat era honor, hur påverkas personligheten av en kastrering? Nelly är jättego, lugn, nyfiken, inte rädd av sig och så medan Molly är mer lättstressad, gillar inte att bli gosad med, smårädd och nafsar gärna. Kan hon bli lugnare av en kastering tro eller finns det risk för att det förvärras? Och kommer Nellys goa sidor att bli påverkade?
Skulle dessutom vara en bonus om de ville vara vänner igen..
Är inte så kunnig på just kastering av kaniner, men eftersom de inte ska ha några ungar så känns det som det rätta :)
#4 Det beror lite på ålder, om de är några år är det inte säkert att det blir bättre då de har invant beteende, men är de under ett år är chansen stor att de blir mer keliga och avslappnade. Just nu styrs de ju av massa hormoner de inte får utlopp för, då de inte får bli parade. Har aldrig kastrerat en hona, men ska göra det i sommar:)
/Isa
#5 De blev ett år nu i april. Nelly får gärna vara som hon är nu, och givetvis Molly också men jag tror att för hennes skull så skulle hon må bättre av att bli lite lugnare. Och inte boa så förbannat 
Siktar också på att kastrera dem i sommar om det blir som jag tänkt.
#6 Okej, jag skulle i alla fall kastrera Molly, jag tror att det skulle hjälpa:) har aldrig hört om någon som blivit värre av kastrering.
/Isa