Kanin iFokus

Kanin

Etikett: kaninungar-och-avel
Läst 5622 ggr
Rebiz
0

Klippa klorna första gången?

När brukar ni klippa era kaninungars klor förska gången ? Gör ni det bara just innan de flyttar eller flera gånger innan? Mina ungarna börjar få så vassa klor i och med att de är så små, känns som nålar! Heh :P

De är drygt 4 veckor, för tidigt för att klippa, eller spelar det ingen roll?

Zvintos
0

Jag klipper så fort de börjar bli vassa.
Men då är det mest bara den pyttelilla toppen jag tar, så att de inte är vassa längre.
Mer än så finns ju inte att klippa.
Jag ser det som en fördel att ungarna är relativt vana med kloklippning när de flyttar.
Man behöver nödvändigtvis inte klippa klon, men i alla fall "simulera" och träna den som om de skulle klippas. =)

Rebiz
1

Okej.

Det var typ så mycket jag hade tänkt, bara för att få bort den vassa spetsen. Har pillat ganska mycket med deras tassar när jag hållit i dem så de ska bli vana att man är där och tar, så kanske ska se till att "toppa" dom lite imorgon då =)

Emelie
0

Jag klipper också ungarnas klor så fort de blir vassa. Som Ninni säger så tror jag det är bra att vänja dem vid hur det känns, och framförallt att ligga på rygg innan de flyttar. Jag tränar allt sånt nästintill varje dag med mina ungar.

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Inaarah
1

Tycker som de andra skrivit.
Jag tränade alltid med mina ungar väldigt mycket hantering, dels mycket att ligga på rygg och trycka, känna och undersöka, kolla/klippa klorna osv, för att de skulle vara vana vid detta att undersökas och kloklippas så att de visste vad det gick ut på.

Sedan visade jag alltid för nya köpare hur man håller, känner, hur man ser vart och hur mycket man ska klippa osv så att de också är lite kunniga vid hantering av kaniner - från ett annat håll än det man brukar! :)