Panik, vad ska jag göra ?
Händelsen hände idag.
Det var såhär att jag kommit hem från skolan och tog ut kaninerna i rashagarna . Stampe & Tuffe som alltid brukar vara bredvid varandra i rashagarna (gjorda av kompostgaller) brydde sig inte om varandra som vanligt så jag satte upp lite hinder på andra sidan gården . När jag kom tillbaka så tog jag upp Tíndra, och hörde sedan ett högt typ pip . Jag tog ner Tíndra igen och tittade till båda hanarna . Stampe hade ett stort sår och det kom massor av blod ifrån tassen . Jag drog över honom en filt så att endast huvudet var synligt ochgick i panik till pappa som var inne i huset . Han tror att det kommer att läka av sig själv, men han kan knappt stödja på tassen och jag är värkligen i panik just nu, gråter !
Finns det någon ängel här som kan hjälpa mej ? :(
/Anna
//Anna Odenbrand
Är det ett djupt och stort sår? Hur har det uppkommit? Har du rengjort?
/Isa
#1 Såret har uppkommit då hanen bredvid Stampe bitit honom i tassen , nej jag har inte rengjort det . Det är ett ganska stort sår, täcker lite mer än halva tassen och nej så djupt är det nog inte .
//Anna Odenbrand
Tycker att du ska tvätta såret med lactasydtvål, alt. någon annan mild tvål, och vatten för att kunna se hur djupt det är. Om det är djupt så är det veterinären som gäller tycker jag. Verkar ju inte så bra om han inte kan stödja på tassen… Hos veterinär kan du ju också få smärtstillande till honom samt någon bra salva. Kan ju också hända att det måste sys, men det beror som sagt på hur djupt det är. Om det inte är djupt skulle jag rengöra och sedan avvakta ett tag (eller nej, jag hade nog åkt till veterinär direkt, men jag åker till veterinär för mista lilla så…). Om det blir infekterat, han verkar ha mycket ont eller om det inte läker så är det veterinär. Men det är svårt att uttala sig om när man inte har sett det, du skulle inte kunna fotografera och visa? Det blir lite lättare att hjälpa till då. Ja, just det, kom ihåg att hålla rent i buren också! Lycka till, hoppas att han blir bra snart! Djur har en fantastisk självläkningsförmåga så det mesta brukar bli bra, men ibland behöver de ju vår (läs veterinärens) hjälp.
Kanske decinficeringsmedel också, så att du dödar bakterierna i såret…
Tror inte att vi har något sådannt medel , går det bra med sådanna "spritservätter" & vatten ?
Jag tror faktiskt att det blir vetrinären imorgon,
Känns inte bra ifall han inte kan stödja på tassen eller något sådannt .
//Anna Odenbrand
#5 Det vet jag faktiskt inte. Tror att det är bättre att tvätta med mild tvål + vatten :) Börja med det i alla fall.
#6 okej , då gör jag det nu !
Kommer tillbaka sedan ev. med ett foto .
//Anna Odenbrand
Både olagligt och straffbart att ej ta djur som behöver vård till veterinär. Så självklart är det veterinären du ska höra av dig till i morgon som du säger :)
Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)