Kanin iFokus

Kanin

Etikett: produktion
Läst 3642 ggr
Rebiz
0

(X) Laglig avlivning?

På vilka sätt får man avliva en kanin lagligt? Eller ja, jag antar att det borde finnas någon lag, eller?

bunnyheart
0

skulle jag också bra gärna vilja veta! Vet faktist inte :)

putt

/Johanna.

Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡

Kaninblogg♥♥♥

"För världen är du någon,

men för någon är du världen."

pigelina
0

dt är ju spruta hos veterinär.

annars så ska man slå ngt stort i huvudet/nake(?) så den blir bedövad och sen avbloda, detta om den väger mer en 1 kg

Sen finns slaktpistol(tror jag det heter) vet inte hur sånna ser ut eller funkar.

Säkert ngn som kan berätta bättre^^

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

Rebiz
0

#2: Okej, men, varför just mer än 1 kg?

pigelina
0

#3 Om jag inte minns fel så är det inte lag på att man måste avbloda om den väger under 1kg, utan man kan slå den hårt i en sten eller ngt. Men själv skulle jag endå avbloda.

Rätta mej gärna om jag har fel

// Hanna

.m.m
0

Lagligt och säkrast är att ett, som redan har nämnts, låt en veterinär utföra jobbet. Eller två, be en utbildad jägare om hjälp.

Risken med att göra det själv är övervägande stor att man måste utföra "jobbet" fler än en gång för att det ska bli fullständigt. = Djuret plågas till döds.

Qepta
0

#2 Det är väl när en kanin fyllt ett år som man måste avbloda det efteråt?

Sen så finns även bultpistol som man kan avliva en kanin med.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

LinneaJohaanson
0

Nej det är över 1 kg avblodas och under 1kg behövs inte avblodning

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

Rebiz
0

#7; Men vad Är avblodning? Bara att man ska låta blodet rinna ut eller vad?

Qepta
0

#7 Ok.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

LinneaJohaanson
0

Man skär upp halsen (halspulsådern) och låter allt blod rinna ur djuret!

Rebiz
0

#10: *ryser* Okej.

LinneaJohaanson
0

Haha, är inte så farligt som det låter

pigelina
0

Önskade värkligen jag hade någon kaninuppfödare som granne här asså(A)

Vill värkligen inte stå själv och råka göra fel om det skulle bli nödfall:/

// Hanna

LinneaJohaanson
0

Nej samma här, har aldrig tagit bort någon kanin. Bara varit med och avblodat andra djur på en 4h gård där ja jobbade. Men om det blir nödfall vill man ju kunna det och inte göra det värre för kaninen!
Vi har ju Emmas farfar som tar bort kaniner åt oss, men som tex är han i spanien så om de skulle hända något nu Obestämd

bunnyheart
0

Om jag skulle avliva skulle jag ta spruta hos vet. för det känns nog mest rätt :)

/Johanna.

Kaninblogg♥♥♥

LinneaJohaanson
0

Ja alltså det beror ju på hur man ser på det.
Min åsikt är att hemma är bättre, man slipper all stress, kaniner stresser upp sig rätt lätt, plus att kaninen slipper fortsätta lida underresan. Plus att jag har hört talas om många kaniner som inte dör på en massa sprutor! Så ja tycker det är bäst, ingen stress, dom är trygga hemma, det går fort och dom känner ingenting!
Men det är bara min åsikt man får ju tycka som man vill Oskyldig

pigelina
0

Själv om det är ngt kaninen inte lider av så mycket utan kan göra det senare, tex om den får en tumör eller ngt, då väljer jag veterinär, men skulle kaninen råka bryta bakbenet(oftast vad jag vet finns det inte mycket att göra åt) Så skulle jag nog inte vilja stressa min kanin, även om det kanske inte känns bra för stunden, behöver ju kaninen inte lida mer.

Min närmsta veterinär är viserligen 4 min ifrån mej, men kanske händre på kvällen när han inte har öppet längre, skulle aldrig åka till blå stjärnan (tar 30min) alldeles fördröjt lidande enligt mej

// Hanna

alwiz
0

Jag skulle alltid i första hand välja att avliva hos vet.
Men i akutfall där man inte vill stressa upp djuret i nödfall skulle jag kunna tänka mig låta någon jägare elr liknande göra det.
Men som sagt, vet. skulle jag alltid ta i första hand. Även om det kostar lite grann så tkr jag att det känns bättre än att låta någon skjuta djuret.

MajaL
0

Som #2 säger lyder lagen.

Jag kör med "hemmametoden" oftast. Har nog inte besökt veterinär i sådant ärende faktiskt.

Känns bara som om det blir stressigt för de att åka iväg till vet. enligt mig. Jag har ca 40 minuter till veterinären också. Sedan har vant mig vid hemmametoden, växt upp med den.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Rebiz
0

#19: Vad menar du med "hemmametoden"? Avbloda?

pigelina
0

#20 ja tror hon mena det, fast innan avblodning måste man bedöva med ett slag så dne inte känner ngt.

// Hanna

LinneaJohaanson
0

Ja, men man måste ju slå dom medvetslösa först, man kan ju inte bara avbloda!

Rebiz
0

#22 & #21: Nej jag förstår det, det vore ju grymt annars O.O

LinneaJohaanson
0

Haha vi är bra på att säga saker samtidigt Glad

lillaisa
0

Uh jag skulle aldrig kunna göra så mot ett djur, även om det vore det bästa. Är alldeles för mesigOskyldig skulle också helst välja vet, annars kanske låta någon göra det åt mig så jag slipper titta på.:p

/Isa

jahadu
0

jag avlivar själv, slår i huvet, mellan ögonen och öronen. avblodar bara om jag ska plocka ur kaninen, annars kollar jag bara så att den är död, när hjärtat slutat slå så slutar ju blodet att cirkulera, vid det laget är det onödigt att avbloda och man lär ändå inte få ut så mycket blod. ska man avbloda så ser man bara till att kaninen har bedövats av slaget men att hjärtat fortfarande slår. istället väljer jag att slå hårt två gånger så att hjärtat också stannar efter en stund. att avbloda kan vara bra om man inte är så van och vill vara 100 på att kaninen inte vaknar upp, vilket den kan göra 30sek efter det första slaget.

Inaarah
0

Håller med #26..

bunnyheart
0

#16 men hur skulle du avliva de hemma? Jag skulle vilja ta sprutan för man liksom slipper skada de till döds, jag vet att de lider längre om man ger de spruta men hellre det än att skada de till döds (t.ex slår det, dunkar något i deras huvu/nacke, skjuter de m.m).

/Johanna.

Kaninblogg♥♥♥

MajaL
0

#20 Jag menade att jag brukar avliva de hemma och inte hos vet.

Och då på det sättet som många ovan redan förklarat. Håller med dig #26.

Har bara varit små ungar jag fått avliva hittills och det var något år sedan. De äldre brukar min pappa ta.

#23 Nej så grym är jag verkligen inte! Det vore rena djurplågeriet…

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

[Agneslundin]
0

jag skulle aldrig kunna slå ett djur och avbloda :( låter hemskt i mina öron ! men om man gör det på rätt sätt är den väl kanske det bästa sättet.

#26 vad menar du med plocka ur ?

djurskydd
0

Min fråga är - i vilka situationer har ni avlivat kaniner hemma, alltså varför?

Billikanin
0

Jag tar mina djur (oavsett vilket) till veterinär och avlivar, eller tar ut veterinär om djuret är lättstressat. Känns bäst för mig.

bunnyheart
0

Jag säger som "Billikanin" vi har skjutit bara när de gick fågel influensan och vi hade höns men t.ex vår cancer drabbade hund fick avlivas hos veterinären, det känns inte rätt på någon annat sätt liksom :)

/Johanna.

Kaninblogg♥♥♥

jahadu
0

#30 med plocka ur menar jag om kaninen ska användas som mat eller om man behöver kolla nåt invändigt om det har varit nå konstigt med kaninen.

#31 jag har avlivat en kanin som var så hanig så att han blev aggressiv (va redan kastrerad och varken jag eller veterinären kunde komma på nån vidare lösning) och han blev helt enkelt ohanterbar och inte alls rolig att ha o göra med. En annan avlivade jag efter besök hos veterinären, antibiotikakur, massa kämpande osv…kaninen va tvåkönad och hade sprickor på könsorganet och blödde, eftersom inte atibiotikan hjälpte så fanns det tyvärr inget mer att göra. Trots att detta var min favoritkanin så hade jag inga problem att avliva "henne" eftersom jag verkligen hade gjort allt jag kunnat för att hjälpa. Oönskade ungar har tagits bort nån gång och annars är det bara på min fd. praktikplats där jag slaktade kaniner.

Kan inte avliva en kanin utan anledning utan då ska det va att det inte finns nån annan utväg eller att den ska bli foder. Vissa kaniner har jag inte klarat av att avliva själv då känslorna har satt stopp och då har ett besök hos veterinären varit det bästa.

Känner man sig osäker på om man klarar att avliva en individ eller inte, så ska man ALDRIG försöka sig på att avliva det själv, oavsett vilket djur det gäller och hur van man är. Det kan skapa totalt onödigt lidande hos djuret, vilket enligt mig (och alla andra hoppas jag) är helt oacceptabelt. Det är lätt att det blir fel om man t.ex. tänker att "nej h*n är ju så söt" eller liknande, då har man redan satt upp en spärr inom sig omedvetet och då kan det som sagt gå fel.

Salladshataren
0

Om man inte avblodar inom två minuter kan det ge fängelsestraff upp till två år! Så tänk på det när ni avlivar själva Glad

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

[Agneslundin]
0

vad är det ni slår dom me innan ni avblodar dom ?

jahadu
0

#36 jag har använt en sån där grej man sätter upp hyller med….om ni tänker er en vanlig hylla på väggen så brukar det ju va två "trekantiga" saker under som stödjer själva hyllan….en sån.

nu använder jag skaftet till en vanlig typ "stekspade", mina kunskaper i köket sträcker sig itne så långt men ungefär ett sånt redskap iafTyst

MajaL
0

#31 Här har det mest varit ungar som varit missbildade/som mamman övergett och som inte klarade sig då ingen adoptivmamma fanns och sådant.

#34 Instämmer helt.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

[Agneslundin]
0

#37 är det metall eller trä ?

SaraDerek
0

Herregud! jag typ svimmar och spyr när jag läser "avbloda" asså xc jag ska nog aldrig mer läsa en sån här tråd o.o

lillaisa
0

Haha känner samma som #40! Blir typ illamåendeObestämd

/Isa

pigelina
0

Denna tråd hör nog igentligen inne på prudoktion(den låsta gruppen)
Där man kan disutera sånna här saker, och dom som inte vill läsa inte ska behöva, om dom råkar komma in på ngn sån tråd.

// Hanna

lillaisa
0

#42 Fast har jag väl börjat läsa en tråd kan jag inte sluta, även om jag vet att jag mår dåligt av det (a)

/Isa

.m.m
0

När man har skrivit i en tråd (denna) så kommer det ju upp en påminnelse så fort det har kommit ett nytt inlägg. Kan man radera valet för tråden på något sätt om man inte vill följa tråden längre?

riiffen
0

#44 Om du har ifokus+ kan du klicka bort trådar. Annars inte.

medarbetare på allergier.ifokus .

pigelina
0

#44 ne bara om man är plus medlem tror jag:/

Men ska se om någon Medarbetare kan flytta den till låsta delen, då kommer dom som inte har tillgång till den inte kunna läsa:)

// Hanna

.m.m
0

Ok, tack.

jahadu
0

#39 metall/stål

bunnyheart
0

#42 men hur kan man då låsa upp den där gruppen? Varför har man gruppen om den är låst? Lite mer fakta tack :)

/Johanna.

Kaninblogg♥♥♥

pigelina
0

#49 den låsta gruppen om produktion kan man få tillgång till om man PMar ngn Medarbetare eller sajtvärden.

Den är till för att sånna osm inte vill läsa om produktion(dvs då man tar hand om skin, kött, ull mm)
Där kan man oxå diskutera om sån här avlivning, och hur man gör mm.

// Hanna

bunnyheart
0

#50 okej, tack :) Men jag är väldigt dålig på förkortningar så vad menade du med "PMar"? hehe, snarare usel på förkortningar xD xD

/Johanna.

Kaninblogg♥♥♥

riiffen
0

#51 Skickar ett privat meddelande…

medarbetare på allergier.ifokus .

[BonnieL]
0

Pga att medlemmar härinne kan ta illa upp till sånna här trådar kommer jag flytta den till produktionsdelen.

Zvintos
0

#31: Jag har personligen själv inte avlivat hemma, men har fått hjälp att göra det av en duktig uppfödare.
I det fallet hade hanen brytit ryggen och det fanns inte mer att göra.
Så det snabbaste sättet var att avliva honom hemma.
Det hela gjordes med bultpistol och var över på sekunden.

Rebiz
0

Så det finns alltså ingen lag ang. hur man ska avliva en kanin? Bortsett från att man ska tabort allt onödigt lidande osv. Så vem som helst får alltså avliva en kanin hemma? Utan att den vet riktigt eller har tidigare erfarenheter?

Zvintos
0

#55: Jo, det finns en lag om hur man får och inte får avliva kanin.
L5 har jag för mig att lagen heter.
Där står vilka metoder som är tillåtna, men vad jag kommer ihåg står inget om erfarenhet eller ej.

Rebiz
0

#56: Okej, tack för svar!

kaningodis
0

Varför måste man avbloda?

Inte för att jag tänker avliva mina kaniner, har aldirgt behövt göra det heller men om jag var tvungen så skulle jag låta en veterinär göra det.

Kastanjegårdens Kaniner

pigelina
0

#58 för man kan inte vaara säker att kaninen dött av slaget, utan det är bara en bedövning.

// Hanna

jahadu
0

#58 avblodar gör man främst om man ska använda köttet, men vissa gör det också som en säkerhetsåtgärd efter att man har slagit kaninen. Vet man dock hur man slaktar en kanin (med avblodning) så vet man mycket väl hur man tar död på den med hjälp av bara slag. Avblodning är liksom "överkurs" vid det laget om du förstår vad jag menar. Personligen avblodar jag helst inte då det blir himla "stökigt" med allt blod.

[sstorm]
0

#60 är de inte lag på att man ska avbloda?

Zvintos
0

#61: Jo, jag har faktiskt för mig det att det är lag på att samtliga kaniner över 1kg måste avblodas.

jahadu
0

möjligt att det stämmer att det är lag på det.

(lagar är till för idioter, vi andra lever på sunt förnuft)

[sstorm]
0

Jag håller med om att de är totalt onödigt att avbloda om man verkligen kontrollerar att kaninen är död. Men undrade om de var lag eller bara rekomendation

pigelina
0

Jag har själv alltid hört att det är en lag, fast om jag skulle vara tvungen skulle jag gärna slippa det…

// Hanna

bunnyheart
0

Men vad gör man när man avblodar? Räcker det inte med att slå de i nacken?

/Johanna.

Kaninblogg♥♥♥

Zvintos
0

#66: När man avblodar skär man av bland annat halspulsådern.
Över en viss vikt räcker det inte att slå i nacken nej, för då räknas det enbart som bedövning och inte avlivning i sig.

bunnyheart
0

#67 okej, men hur kan det bedöva?

/Johanna.

Kaninblogg♥♥♥

Zvintos
0

#68: Antagligen blir inte slaget tillräckligt hårt att kaninen dör med säkerhet, utan risken är större att den bara blir medvetslös.
Därför räknas det nog enbart som bedövning och att en annan metod behövs för att säkrare avliva den.

Vet ej om det är så, men det är så jag tror.

bunnyheart
0

#69 okej. :)

Om man har en kanin man älskar vädigt, väldigt mkt som sedan blir svårt sjuk och man är tvungen att avliva den skulle jag inte ha hjärta att avbloda utan gå  till veterinär och låta den somna in, skulle ni våga att avbloda?

/Johanna.

Kaninblogg♥♥♥

pigelina
0

#70 beror på hur den blir sjuk, blir den mystiskt sjuk(ngn sjukdom) så går man ju till veterinären och udersöker, antingen så får man medisiner, men finns det 1% chans att den överlever och då kanske kommer ha lite ont, så avlivar jag hos vetten.

Blir det ngt brutet vill jag kunna avliva hemma.
Men kommer inte göra det förens jag har sätt hur man gör(dvs vara med en annan uppfödare som ska slakta eller så)

// Hanna

Zvintos
0

#70: Ja, det tror jag.
Jag har aldrig gjort det själv, men har lovat mig själv att gå kurs hos en uppfödare som är duktig på avlivning.
Det lovade jag mig när min hane bröt ryggen och jag fick såpass snabb hjälp av en uppfödare att avliva honom hemma.

bunnyheart
0

#71 okej :) Intressant att få veta,men jag skulle aldrig kunna döda en kanin hemma! Klarar inte av sådant!, även om jag tror du har rätt med att avliva hemma när ngt är brutet , men jag kan inte sådant ;)

/Johanna.

Kaninblogg♥♥♥

pigelina
0

Bara en fråga, en luftpistol har väll inte starkt krafft för att döda en kanin eller?(eller luftgivär)

// Hanna

Zvintos
0

#74: Ingen aning, men jag skulle inte chansa.

LinneaJohaanson
0

Jag tror inte det är själva avblodningen som jag skulle tycka vara jobbig utan att slå den medvetslös

Zvintos
0

#76: Ja, det skulle jag aldrig klara av.
Om jag blir tvungen att avliva kommer det då bli med en bultpistol.
Går hur snabbt som helst.

LinneaJohaanson
0

Ja ja har också funderat på det alternativet!
Vart får man tag på en sån egentligen? 
"Måste" man avbloda när man använt bulpistol?

Zvintos
0

#78: Ja, det tror jag.
Det är i alla fall säkrast att göra det oavsett.
Dessa har en särskilt slaktpistol för kaniner, som jag själv funderar på att investera i någon gång i framtiden.

jahadu
0

det svåra med bultpistol är att man har en mindre träffyta än om man använder sig av slag

LinneaJohaanson
0

Tack Ninni Glad

pigelina
0

Hur fungerar en bultpistol?

// Hanna

Salladshataren
0

#82 Antingen trycker man av skottet eller så sätter man slaktmasken för och slår med en hammare.

Valkyrie
0

Men om man ska avliva själv, jag skulle tycka att slå den medvetslös som skulle vara jobbigt.
Det bästa är väl om man har bultpistol.

Men tänk om någon av mina kaniner skulle bryta ryggen tex eller göra illa sig, vad ska man göra då? jag vet att ingen i min familj eller jag skulle vilja göra det.
Men jag tänkte om man inte skulle vilja åka till veterinären heller eller om det är stängt.
Ska man ringa uppfödare då eller?

Jag kom att tänka på att när valkyrie låg i sin bur andades hon tungt och jag såg att hon led och bara föll ihop. Jag har så otroligt fobi för döda djur och jag skulle verkligen inte ha klarat att hon dog i min famn eller bara veta att hon snart inte kommer finnas mer. Så jag stod vid buren och klappade henne lugnt och grät och sedan gick jag ju bakåt för jag klarade inte av det och sen vred hon på sig och dog.
Skulle jag ha avlivat henne för att slippa se henne lida?

Jag känner mig så otroligt dum för att jag inte vågade hålla i henne…

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

Zvintos
0

#84: I mitt fall så bröt ju Pelle ryggen under helgen = veterinärklinikerna stängda.
Närmsta öppna sjukhus var minst 1 timme bort om inte mer.
Så jag ringde en uppfödare i grannkommunen, som var hemma hos mig efter ca 15-20 minuter och hjälpte mig avliva honom.

Har även haft en hane som dog i min famn efter att plötsligt blivit dålig.
För honom tog det inte lång tid att somna in och jag kände att han lugnade ner sig så fort han kom upp i min famn, efter vi upptäckt att han var dålig.

Känner man att man är osäker på hur man avlivar, så bör man inte göra det.
Osäkerheten gör att risken för att det går fel ökar.
Så man bör ju få dit någon som vet vad den sysslar med.

[sstorm]
0

#85 om vi säger som i ditt fall att kaninen bryter ryggen och alla kliniker är stängda och man själv aldrig varit med eller gjort de själv. Vad skulle du rekomendera att man gör då?

Valkyrie
0

86# Ja det undrar jag också…
Skulle vilja ha bultpistol men det känns lite onödigt då jag bara har 2 kaniner och att de förhoppningsvis aldrig kommer behöva använda den.

Rest in peace Valkyrie!

Zvintos
0

#86: Att man ringer en uppfödare i närheten som har avlivat förut.
Att försöka sig på att avliva en kanin när man aldrig varit med eller gjort det tidigare, är inget jag skulle rekommendera.
Speciellt inte en vuxen som måste avblodas enligt lag.

[sstorm]
0

#88 om du inte har en uppfödare i närheten då? Jag menar de är ju grymt att låta en kanin med bruten rygg ligga och dö av smärta…

Valkyrie
0

88# Ja om det är en söndag tex, alla veterinärer har stängt och ingen uppfödare i närheten alltså en bra uppfödare =)

Rest in peace Valkyrie!

Zvintos
0

#89: Ja, då vette fasen.
Man har väl inget annat val än att försöka.
Men jag tycker ändå inte att det är något man bör göra.
För går det fel får både kaninen och en själv lida.

Så därför tycker jag att man bör ha lite koll på vilka som skulle kunna hjälpa om något skulle hända när veterinärklinikerna stängt.

imsuchadiva
0

Man kan ju alltid höra av sig till en jägare också och be om hjälp.

Valkyrie
0

Jag skulle aldrig avliva själv ändå men om det är något sätt att avliva bäst på så är det väl bultpistol eller vad tycker ni?
Känner inte kaninen något om man slår den? avblodar? tänk om den fortfarande lever?
Vad gjorde ni på avlivningskursen ni som gjorde det?

Rest in peace Valkyrie!

Salladshataren
0

Om man använder slaktmask, bultpistol eller whatever så räknas djuret som medvetslös och då känner den inte av att man avblodar den… Och när man har avblodat så är det garanterat att djuret är död.

Nej, man ska inte slå ihjäl större djur, därför finns lagen utav en anledning…

[sstorm]
0

#94 slaktmask?

Valkyrie
0

95# en mask man sätter för ansiktet typ :) ingen kravlande mask ^^

Rest in peace Valkyrie!

[sstorm]
0

#96 ja men hur ser den ut

Salladshataren
0

#96 Helt fel. Slaktmask och bultpistol är samma sak, men bara olika namn på det. Fast den vi har sätter man en kula och slår av skotten med en hammare. Man skulle egentligen kunna trycka men går ju inte eftersom den är gammal som gatan… Dagens bultpistol och slaktmask går att trycka av.

#97 Googla på det :P

Salladshataren
0

Denna slaktmask liknar vår väldigt mycket. Och dagens bultpistol ser ut såhär

jahadu
0

jag äger ingen bultpistol men kommer att köpa en. Dock kommer jag slå (i den mån det går) istället för att köra med bultpistolen just pga skillnaden vid träffytan (större vid slag), men den är ju bra att ha en om ifall att…

man ska aldrig försöka sig på att avliva om man är osäker men om ett sådant skräckexempel inträffar som att kaninen bryter ryggen och man inte får tag på nån så tycker jag utan tvekan att man ska försöka. Det krävs väldigt lite för att ta död på en kanin, inget superhårt slag utan som om man ska slå in en spik med en hammare (ett normalhårt slag…) och sen bör man ha en kniv bredvid och skära av halsen.

jahadu
0

http://www.unt.se/enkoping/uppfodare-vill-andra-lagen-348615.aspx

läs den artikeln så förstår ni vad jag menar…

Gösta som artikeln handlar om erbjuder slaktkurser. Jag själv har blivit lärd av två som har läst hans kurser och fortfarande har bra kontakt med honom.

Valkyrie
0

98# såklart vet jag hur en slaktmask ser ut men jag brukar alltid kalla mask för något som är runt ansiktet ;P så jag beskriver det som en mask

Rest in peace Valkyrie!

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.