Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 3377 ggr
[Linsenhejhej]
0

Ha kanin i smyg?

Skulle det fungera för mig att gå till djuraffären, köpa en kanin, alltid ha mitt sovrum låst och aldrig låta mina föräldrar få reda på att jag har en kanin?
Jag har pengarna som krävs.
Det har snart gått ett år sedan min kanin Tobby avled, och jag är en mycket ensam person som vill ha en kaninvän eftersom jag älskar kaniner.
Mina föräldrar är dessvärre elaka och säger nej till en kanin, men jag vill verkligen ha en!

Kram från desperat kaninlös tjej.

Linnslins
0

Helt ärligt så tror jag faktiskt inte att det kommer fungera särskilt bra. Du måste ju köpa hö och sånt där, och det kan nog bli svårt att dölja i längden. Bara för att du har pengar nu betyder det väl inte att du alltid kommer att ha pengar till det som behövs?

MajaL
0

Skulle defenitivt avråda dig från det.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

[Linsenhejhej]
0

Okej, vad trist. Rynkar på näsan Jag vet inte hur jag ska hantera det här.

kaninjosse
0

Berätta hur mycket det betyder, och de vet nog att du kan ta hand om en kanin (om du gjorde det med förra).

Ni kan ju alltid diskuttera osv, du kanske kan få den om du skaffar bra betyg i skolan? ;)

imsuchadiva
0

nej nej och åter nej.
Så länge du är under 18 år och bor hemam är det dina föräldrar som bestämmer och har största anvsaret.

[Linsenhejhej]
0

Jag värdesätter era svar!
Mina föräldrar är omöjliga att diskutera med, har försökt i ett år angående kanin. Vi får se hur jag löser det.

Inaarah
0

Avråder dig från att ha i smyg, tänk på alla kostnader som foder etc. Kommer de inte undra vart din ev månadspeng/veckopeng/barnbidrag tar vägen? 

Lycka till iaf!

[Nallegardenskaniner]
0

och vad gör du när du inte har nog med pengar att köpa?

och jag tror nog att dom kommer på dig.

för det skulle nog lukta. och när du städar buren så skulle dom nog till slut komma på dig.

sen kan du ju inte bara gå in i en djur affär och köpa en kanin :s

Avråder dig.

riiffen
0

Håller med #8

medarbetare på allergier.ifokus .

TheMe
0

Absolut inte!

"You can not change the world by adopting an animal,
but you can change the world for that animal"

[Linsenhejhej]
0

Okej.
Jag funderade aldrig på blodigt allvar att göra detta på riktigt.
Känner mig bara så maktlös.

LucyLove
0

Man får inte ens köpa ett djur om man är under… 15 eller något sånt tror jag.

Iallafall inte om inte en vuxen är med.

[Emmla]
0

Det är nog bättre om du försöker övertala dina föräldrar, varför vill de inte att du ska ha en kanin? försök få dem att förstå att du kan ta hand om en kanin och att det inte kommer att blir några problem och sluta aldrig tjata

lycka till

[Nallegardenskaniner]
0

#11 du får nog bara accpetera deras beslut ^^ dom kanske inte har ekonomin att ha kanin nu?…

Inaarah
0

Förstår dig att du känner dig maktlös! Jag har också varit i den situationen, men jobba på, ge argument och dylikt, jag önskar dig verkligen allt lycka till jag kan - såvida du inte köper en i smyg då det kan bli mycket värre sedan och alla löpande kostnader. Sedan är det nog inte särskilt smart, men fattar om du varit så desperat liksom. Men lycka till! :) <3

mystikman
0

Att gömma en kanin fungerar nog inte längden. Och så.

Du skulle kunna försöka med kontrakt :)

Mina päron var inte pepp på ny kanin när Ville avled, men jag gjorde ett kontrakt, och efter lite om och men gick de med på det.

Men vilka anledningar har dina föräldrar för att inte skaffa ny kanin?

PrinzeZz
0

en kanin kan leva upp till 10 år, jag tror inte du kan hålla dina föräldrar ute från ditt rum så länge.

Varför får du inte ha en ny kanin? någon som är allergisk?, det luktar? skräpar?

finns det en uppfödare eller kaningård i närheten kanske du kan fråga om du får ha en kanin där mot lite hyra eller om du hjälper till med städning och skötsel. Jag skulle i alla fall kunna tänka mej att hyra in någon mot lite hjälp med mina egna kaniner.

Men kanin i smyg.. näe har svårt att tänka mej att det skulla funka

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

[Linsenhejhej]
0

Tack, vad snällt allihop!
Orsakerna till att jag inte kan ha en kanin är följande:
- vi vet inte vem som ska passa den på semestern.
- mina föräldrar säger att det blir stökigt med en kanin.
- de orkar inte att åka till ett stall som finns lite längre bort och köpa hö (och hö från affären tycker de är alldeles för dyrt)

LucyLove
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ungefär så är det för oss, fast vi har kaniner.
Mamma och pappa vill sälja två stycken för att det ska bli enklare att ta med på sommaren när man åker med husbil/bil, för att det inte ska finnas lika mkt skit öveerallt och för att det blir billigare om vi säljer dom eftersom att maten kostar ju mkt. Men vi har börjat samla ihop till smådjurspensionat, jag och min lillasyster, 11 år. Vi har på bara någon månad samlat ihop till nästan 1000 kr!! :D

PrinzeZz
0

Var bor du? :)

NaimaG
0

#18 Hö från lantmännen då? Det är inte dyrt. Därifrån köper jag mitt hö. Stöckigt blir det beroende på vilket burunderlag man väljer att använda, personligen använder jag remiss och det stöckar inte ner någonting. Kaninpassning går alltid att fixa antingen i släkten eller här inne.

LucyLove
0

Jag?

Emelie
0

#18 Det finns alldelles säkert någon här som kan ta hand om din kanin under eran semester. Annars finns det massor av uppfödare som inackorderar kaninern för ca 25:- / dygn.

Om du kan bevisa för dem att det inte alls blir stökigt kanske det kan fungera?

Någon annan kanske kan åka med dig till stallet för att köpa hö? :)

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

LucyLove
0

#20 menar du vart jag bor?? =)

PrinzeZz
0

#24 nej, trådskaparen

mystikman
0

Du kan alltid kolla med grannarna om någon av dem kan passa kaninen under semestern. Eller med någon kompis. Eller så kan du dela upp skötseln. Att en granne tar en vecka, en kompis tar en vecka.
Skötsel löser sig för det mesta :)

Du kan även lova att du ska städa efter kaninen varje dag. Så att det inte är stökigt :)

Jag köper brukar köpa hö från min kompis, som köper sitt hö på någon bondgård någonstans. Om du har en kompis skulle du kunna kolla med denne om den har någon hö. Om du har en ridskola i närheten kan du också kolla med dom. (Eller så var det kanske det du menade:p)

[Linsenhejhej]
0

#25: Jag bor i Östersund, Jämtland.
#26: Bra tips?!

Tack för era tips?.

PrinzeZz
0

#27 ok, hade du bott närmre mej hade jag kunnat hjälpa till lite.

[Linsenhejhej]
0

#28: Okej, vad snällt. Det är tanken som räknas.

NaimaG
0

#29 Hoppas det löser sig för dig. Djur har ett högt värde hos oss aspergare Flört

Cornetto
0

tänk på att din kanin kan bli sjuk och du måste ringa till vetrinären m.m.. så det kommer inte funka :/

men försök övertala dom! jag övertalade min mamma och pappa,jag fick 2 stycken! men det var bara mamma jag kunde övertala..hon kom på att djur gör så att en människa mår bra, väldigt bra vän!

[Linsenhejhej]
0

#30: Tack! Ja, det har du sannerligen rätt i. Skrattande
#31: Okej. Javisst, det här med veterinärbesök på egen hand är svårt.

Valkyrie
0

Tycker du borde prata med dina föräldrar eller någon annan hur du känner det. Säg att du känner dig ensam och vill ha en livsvän! De förstår nog dig om du fäller en liten tår också mitt i allt :') Men kom ihåg att du inte får bli arg för deras svar för då kommer du nog aldirg få.
Lycka till ! :)

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

Salladshataren
0

Behövs det verkligen sju stycken personer som skriver samma svar?

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

[BonnieL]
0

Men om dina föräldrar inte vill skaffa en kanin får du tyvärr nog bara acceptera.
Det är ju trots allt deras ansvar.

LucyLove
0

Annars kan du ju hjälpa till  hos någon kompis om h*n kanske har uppfödning eller liknande :)

[Linsenhejhej]
0

Jag har inga kompisar … Oskyldig 
Så här tänker jag göra:
Jag ska köpa en kaninunge, komma hem med den, inte på något sätt dölja att vi har fått en ny familjemedlem, sätta den i sitt nya bur och ta hand om kaninungen som om allt vore som vanligt.
Jag frågade pappa ikväll vad han skulle gjort ifall jag kom hem med en kanin som jag hade fixat på egen hand. Han svarade att han inte skulle gjort något särskilt.
Jag frågade om han hade tvingat mig att lämna tillbaka kaninen, men han sade att han förmodligen inte skulle gjort det om jag hade ordnat det själv. Det är nämligen så att jag är väldigt osjälvständig, så mina föräldrar har inte så mycket emot att jag har en kanin bara jag tar hand om den själv.

Hoppas att det går bra. Snart kanske jag har en kanin!

Jonaflax
0

Har dina föräldrar sagt VARFÖR du inte får en ny kanin?

Om du haft en förut vore det ju inte så konstigt med en ny. OM du pysslade mycket med den, skötte det praktiska själv, inte tröttnade osv…

Om det var så att du inte själv tog hand om kaninen skulle jag också sagt nej till en ny.

Nu har ju jag djur för att jag tycker barn ska få vara med djur (om man har möjlighet).

Mina söner är måttligt intresserade, men det är ju jag själv som vill ha kaninerna, så jag kräver inget av barnen.

När jag var liten var jag bra på att ta hand om mina smådjur själv säger mamma. Fick kanin när jag var ungefär 8 år.

**Besök mina kaniner på hemsidan och i bloggen. **

NaimaG
0

#37 Hur är det med mat till kanin, veterinärskostnader, försäkring osv? Det kan du ju inte stå för själv.

[Linsenhejhej]
0

#39: Mat, spån och hö ska jag betala själv.
Det andra har mamma och pappa alltid stått för, de har inget emot det, tror jag, för vi har inte precis dålig ekonomi.

NaimaG
0

#40 Du kanske skulle fråga dem om den biten också först. Det är ju inte bara att skaffa utan det krävs mycket till det också. :)

[Linsenhejhej]
0

#41: Jag vet. Blir bara så ivrig, och de kan knappast neka mig detta när de får se den tjusiga kaninungen. Kyss De smälter nog. (Vet av erfarenheter, de tycker att djurungar är jättesöta.)

NaimaG
0

Har du funderat på vilken typ utav kanin du vill ha då? :)

Brumelisa
0

Jag tycker att du ska prata mer med dina föräldrar så du har/får deras stöd.

Tänk om kaninen skulle bli sjuk, då måste en kaninkunnig djurdoktor kontaktas och ev. måste besök göras hos veterinären. Det är ju oväntade kostnader. Dina föräldrar kan då tex. stötta dig ekonomiskt när sådant inträffar. Jag menar bara väl. Förstår att du längtar.

[Linsenhejhej]
0

#43: En dvärgvädur, tror jag. Eller, jag ska försöka att hitta en kaninunge som är både frisk, pigg och nyfiken. I djuraffären kan man dock inte alltid vara så säker på vad kaninerna är för raser. Obestämd

[Linsenhejhej]
0

#44: Tack, jag ska verkligen ta ett snack med dem så att de förstår hur viktigt detta är för mig.

NaimaG
0

#45 Dvärgvädurar är ganska lätta att känna igen även i en djuraffär. Raser brukar inte vara problem i en djuraffär det är dock värre med bakgrunden och kaninens genetiska led. Min Lukas kommer från djuraffär, hans bakgrund är okänd men hans ras är lejonhuvad dvärgvädur.

[Linsenhejhej]
0

#47: Okej. Glad

Inaarah
0

Har några tips? för att lättare känna igen en renrasig dvv. Självklart är detta individuellt, och de kan ärva mycket av dvv, eller enbart ha en liten del av andra eller dyl, men titta t.ex på
- hängande öronen
- liten, rund kroppsform
- hanar har ofta en bred panna om kaninen är rastypisk.

Små enkla tips?, lite kanske för att jag önskar dig lycka till och hoppas du finner rätt kanin - om du pratar med dina föräldrar och så vidare. :)

Linnet
0

#47 Nej visst känner man väl igen en dvärgvädur, men man kan ju aldrig veta om det är en renrasig, hur stor den blir osv. Tycker ofta man ser i mitt tycke riktigt fula kaniner i djuraffärer (visst det finns jättesöta också) som inte alls är rastypiska, ex. dvärgvädurar med smart huvud och spetsig nos, hermeliner med pyttelitet smalt huvud, ser ut som ekorrar.

Jag sålde en kaninunge till en tjej som jobbade på djurmagazinet här i stan förra sommaren, hon ville inte köpa en kanin där, det säger väl en del.

Chieko
0

Du kanske ska leta reda på en uppfödare istället som kan sälja en kanin till dig? Då får du ju vad du vill ha, plus hjälp och råd och kanske någonstans att ha den om ni åker bort!

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

[bebba]
0

#51 Inte många som säljer till barn(under 18 typ inte riktigt barn menmen) utan att föräldrar är med ;)

Chieko
0

#52 Sant… Men om hon pratar med en uppfödare, och uppfödaren kan ta hand om kaninen på semestrar, så kanske föräldrarna blir övertygade och kan följa med :D

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

LucyLove
0

Har du köpt en kanin än?? :D

[Linsenhejhej]
0

#54: Nej. Det fanns bara en enda kanin i djuraffären i dag, och det var en kaninunge som var rätt långhårig. Jag vill inte ha ännu en långhårig kanin, jag hade det förut och pälsvård är inget som intresserar mig så mycket. Dessutom vet jag inte om det går att köpa djur från djuraffären själv när man bara är 14 år.
Jag ska försöka att få mina föräldrars tillåtelse, genom att till exempel lova att jag ska sköta skolan (har skolvägrat flera gånger i veckan en lång period nu), eller något annat.
En sak är säker; jag tänker inte ge upp. ;)

LucyLove
0

Tjata inte för mkt,  då kmr du aldrig få! Om du inte e ett tjatproffs som jag ee ;) Haha xD

Inaarah
0

#55 Bra inställning - att vägra ge upp menar jag. :)
Och du, lycka till med att gå i skolan osv (: kände nu att det lät lite ironiskt, men det var faktiskt inte ironiskt menat :>

[Linsenhejhej]
0

#56: Tack, ska komma ihåg det. Fast å andra sidan är jag en rätt skicklig tjatare (jag mutar med olika saker helt tills de säger ja!) Flört

#57: Tackar! Glad Snällt av dig.

Valkyrie
0

Lycka till med allt :) hoppas det går bra i skolan och så :)

Rest in peace Valkyrie!

[Linsenhejhej]
0

#59: Tack så hjärtligt. Oskyldig Glad

Valkyrie
0

Har du lyckas övertala? såg din bur tråd :)

Rest in peace Valkyrie!

LinneaJohaanson
0

Tycker du ska köpa kanin av uppfödare istället för djuraffär
Just för att du för veta vad det är för kanin, och kaniner från uppfödare är oftast trevligare.

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

[Linsenhejhej]
0

#61: Jag har inte pratat mycket med mina föräldrar om det än, så jag har inget säkert svar på det. Ju mer jag förbereder mig, desto lättare är det är att övertala dem. Jag är nästan helt säker på att jag kommer att lyckas övertala dem till slut, annars kommer jag ta till drastiska metoder (vägra att gå till skolan "därför att jag är så ensam och vill ha en kanin" m.m). Som svar på din fråga, nej, jag har inte övertalat dem än.

#62: Jag håller fullständigt med om det. Uppfödare är mycket bättre att köpa kanin hos än djuraffärer.
Djuraffärer är så sjukt gräsliga ibland. Jag vill gärna köpa en holländsk kanin från till exempel Nirs'Ors.

Valkyrie
0

63# Är du ensam i skolan? Vet hur det känns och då är det skönt att ha en kaninbästis. Valkyrie var min bästa vän och henne kunde jag ju prata om allt med även om hon kanske inte förstod. Tyvärr dog hon i februari pga förstoppning men nu har jag 2 kaniner (nya vill jag inte säga då valkyrie fortfarande finns hos mig) som jag hoppas jag kan få lika bra relation med.
Tycker synd om dig som känner dig ensam, berätta för dina föräldrar hur du känner det…
*kram*

Rest in peace Valkyrie!

[Linsenhejhej]
0

#64: Ja, jag är ensam i skolan och även hemma. Hela tiden.
Trist att din kanin Valkyrie har lämnat jordelivet.
Ja, jag ska berätta för mina föräldrar hur jag känner det.
Kram.

Valkyrie
0

65# Nej vad jobbigt :( det är bara att skriva till mig på johanna_msn@hotmail.com om du har lust att prata om det. Här på iFokus lär man känna så otroligt många kompisar som har samma intresse och det har även jag gjort. :)

Rest in peace Valkyrie!

[Linsenhejhej]
0

#66: Okej, tack! Glad

Fick nyss reda på att det är åldersgräns (18 år) för att köpa ett djur från djuraffären. Då funkar det inte att gå dit själv, alltså.
Fast jag vill ju inte köpa från djuraffären ändå, helst en uppfödare.

mystikman
0

Jag tycker att du kan ju lägga upp ett kontrakt fortfarande. Börja fundera lite hur det blir med det. Jag körde med mamma-kan-vi-inte-göra-ett-kontrakt-och-om-jag-bryter-det-så-ska-jag-ge-dig-hela-min-månadspeng-metoden. Fungerade rätt bra, och på så sätt är det ju skriftligt att det är DU som sköter allt.

Jag hoppas verkligen att du får din kanin. Min kanin Ville, han var verkligen min allra bästa vän.

Och jag tycker inte att du ska skolvägra. Det är mest du själv som förlorar på det.

LucyLove
0

Det är inte bra att skolvägra, det är ju ungefär som att skolka och du kmr efter i skolan. Allting kommer ju fram på t.ex utveckligssamtal!
Och man får ju inga vänner om man inte går till skolan eftersom att det är där vännerna finns!! Jag tkr det är lite överdrivet och rent av dumt att inte gå till skolan! Gå till skolan, skaffa kompisar så kmr du må bättre. Kanin kan man ju ha iaf!! Jag har fullt med kompisar men ändå har jag 4 kaniner som jag inte skolvägrademig till! Det gäller att inte tjata så mkt att dom tillslut blir arga och då får man ingen kanin, hur mkt pengar du än har!!

[Linsenhejhej]
0

#69: Jag skolvägrar inte därför att jag är lat. Jag är livrädd, har ångest och blir behandlad som en femåring i skolan.
Jag har diagnosen Aspergers syndrom, så att skaffa vänner är för mig lika lätt som att simma i lava.

#68: Tack för ditt tips?. :)

[Linsenhejhej]
0

Jag är så glad nu! Skrattande

1. Jag ska få en kanin i sommarlovet, om jag går till skolan resten av läsåret.
2. Jag ska köpa kaninen hos en uppfödare, och inte i en djuraffär.
3. Jag behöver inte att betala.

Förstår ni att jag är lycklig? Oskyldig
Det var inte svårt att övertala pappa. Det tog ungefär en kvart.

gickan87
0

#71 så skönt att det löste sig till slut för dig :)

Och grattis till den nya kommande kaninen Skrattande

MVH Erika :)

[Linsenhejhej]
0

#72: Tusen tack. Skrattande

pigelina
0

Grattis:)

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

Valkyrie
0

Gud vad skönt, Grattis!
Förstår dig att du inte vill gå till skolan om du mår dåligt över det och så :( Men lycka till med skolan! Kram :)

Rest in peace Valkyrie!

[Emmla]
0

vad roligt! jag blir glad för din skullGlad jag hoppas jag att det går bättre med kompisarna framöver!

riiffen
0

Stort grattis! ^^

[Linsenhejhej]
0

Tack så mycket! Skrattande

Brumelisa
0

Vad bra att det löste sig. Grattis. Du får berätta hur det går med din kanin framöver.

[Linsenhejhej]
0

#79: Tack! Ja, självklart ska jag det. Glad

Cornetto
0

Grattis!

övertalade min mamma förra året på sommaren för att få kanin(er),pappa gick igentligen inte med på det. Mamma gick att övertala för att hon kom på att man mår bra av djur, en djurbästis alltså :)

har två teddy dvärgvädurar Oskyldig

#80 Lägg ut bilder när du fått kaninen också!

alwiz
0

VAd roligt, grattis ^^<3

Vad då fula kaniner med spettsig nos? En blandraskanin behöver väll inte vara ful??
I din beskrivning tycker jag att du pekar ut min kanins utseénde ganska bra; "inte alls är rastypiska, ex. dvärgvädurar med smart huvud och spetsig nos" det stämmer ganska bra på min kanin. och jag kan d å säga att jag inte tkr hon är ful, hon är jättefin :( + att blandraskaniner är lika mkt värda, och dom kan vara jättefina dom med.

Valkyrie
0

Jag skulle inte låta bli att köpa kanin på djuraffär pga utseendet. Jag skulle inte göra det pga att de inte alltid har det bra där, säljs för tidigt och de som jobbar där har oftast ingen erfarenhet om kaninerna.
Om det var bra skulle jag kunna tänka mig köpa men jag tycker inte något har med utseéndet att göra och jag tycker att många kaniner där är otroligt fina på sitt sätt och då menar jag inte i jämnförelse med hur rasen igentligen ska se ut. Alla är lika mycket värda tycker jag :)

Rest in peace Valkyrie!

emms
0

#82 Hon menar att det inte är några "fina" dvärgvädurar som säljs i djuraffärer. Dom som har spetsig nos och smalt huvud är inga "fina" dvärgvädurar då dom inte ser ut som en renrasig dvärgvädur ska. Dom ska ju ha kort och tjockt huvud.

Emma

emms
0

#84 Men dom är såklart lika söta ändå ;D

Emma

Rozza
0

#82 tror att många som håller på med utställning och Avel tänker annorlunda. man ska inte betona ful men att alla kaniner som är blandras och ser ut annorlunda från ras idealet är fula. Ne tror ful kan vara massor av saker men behöver inte betyda att djuret i sig är ful snarare tvärtom om man bortser utställning och Avel. Alla djur är fina på sitt sätt tror jag alla kan hålla med om.

#0 Skickade ett PM (meddelande här på sajten) till dig men har inte fått svar.

alwiz
0

#84, 86 Ja, jag förstår det. Men jag tycker inte man ska använda ordet "ful" efter som att man då kan ta det som jag gjorde det; negativt. Ursäktar om jag var lite otrevlig, men blev lite upprörd då min egna kanin faktiskt ser ut som beskrivningen, och då känns det inte så kul att höra att det är "fult" även om jag kanske fattade fel. ;d

Inaarah
0

#87 Hihi, förstår hur du kände lite när jag följt konversationen! ;)
Jag hade i början en dvärgvädur med spetsigt huvud och fick till mig att det var "fult" och inte rastypiskt etc. Men sedan när jag började föda upp, till Avel och utställning, ändrade jag min uppfattning och jag själv skulle nog kunna skriva liknande men det är givetvis inte fult, men man kan ju bli lite upprörd. <;

#0 Grattis iaf till kaninen! :) <3
Hoppas det löser sig i skolan med och det är ju inte så långt kvar till sommarlovet nu. :)

alwiz
0

#88 haha, ja nu skrattar jag faktiskt lite år mig själv :P jag upppfattade nog det hela lite fel :P det var liksom för att det stämmde så bra in mot min kanin som jag reagerade ;d men annars hade jag nog inte brytt mig så mycket ;)

Rozza
0

#87 Alla måste ju börja någonstans min första kanin var en blandrasare som också faller in på beskrivningen köpt på djuraffär. Och älskade henne hon var snygg men så långt i från ras typisk som möjligt. men det är inte alla som börjar sitt kanin intresse med en 95 poängs utställnings djur som är tänkt för Avel. ne förstår vad folk menar med "ful" men jag har själv varit där och vet att det är skillnad på en utställnings kanin och en kanin utan papper. dock finns det ju undantag har själv hittat en märkt kanin på en djuraffär här där jag bor som jag med lite stök fick till samtavlan till och ställde ut men bra poäng trots allt.

Sorry om detta är lite OT men tycker man inte ska döma kaniner med ordet ful för alla har olika smaker och tur är väl det.

alwiz
0

#90 ja så är det ju =)
min kanin är ju inte rastypisk, det vet jag. Hon är en så kallad hoppkorsning och hon ska ju se ut sådär. och det är ingen djuraffärskanin och inte min första kanin heller, så då tkr jag att "ful" är fel ord. En jätteduktig hoppkanin kan behöver ju inte vara renrasig, och den är väll inte "ful" för det. Nog för att det inte var "ful" på det sättet som det menades, men ändå. ;)

Rozza
0

#91 jag visst är det så hopparna ska ju helst vara lite udda eller vad man ska säga. sen om det är ens första eller ens 10:onde är ingen skillnad det är ju min kanin och huvudsaken att jag som ägare tycker om den. Jag tycker om alla mina kaniner och går inte efter "fin" på papper utan på hur dom är och hur min smak har själv lite svårt för runda former på kaniner så som dvärgvädur och hermelin men jag har såna i alla fall men har ändå hittat något jag gillar i dom.

felicialittorin
0

Tror inte alls att det kommer gå bra, man måste ju köpa hö och mat och sådant, de kommer ju att se kaninen någongång.. Och jag tror att dem märker om du gömmer kaninen.

riiffen
0

#96 Läs igenom hela tråden ;)

imsuchadiva
0

Vad roligt, grattis :)
Har du redan bestämt vad det ska bli för ras?

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.