Wiener el. mantlad?
Hej! En sak jag har funderat på är hur man vet om det är wiener eller mantlad? Jag menar, jag har sett många bilder på kaniner som ser precis ut som mantlade, fast det står att dem är wiener. Jag är ganska förvirrad. Jag vet att wiener kan se ut nästan hur som helst, men om du får en unge som ser nästan precis ut som en mantlad, men hur vet du då om den är wiener? Hur ser en "äkta"mantlad kanin ut? Alltså teckningen. Haha, jag är väldigt förvirrad. (:
Vänliga Hälsningar Lina
Det bästa är ju alltid att kolla vad föräldrarna har för färger. Det är så att en kanin som är manteltecknad ALLTID måste ha en förälder som också är det (eller åtminstonde Scheck, Brokad, Dalmatiner eller någon annan teckning som styrs av K anlaget). Vet man då t.ex. att mamman är manteltecknad så vet man att ungen troligtvis också är det, om den har mycket vitt på sig.
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
Tack för snabbt svar! (:
Man blir rätt förvirrad när man tittar på uppfödarens hemsida och så ser det ut som en mantlad men så står det viltgråbrokad wiener ^^. Tillexempel.
Vänliga Hälsningar Lina

Fast en kanin kan ju vara manteltecknad och även bära på wieneranlaget. Om man parar en manteltecknad kanin med en vit blåögd, så blir ju en del av ungarna manteltecknade, men dom är ju även wienertecknade. Ofta har en manteltecknad och wienertecknad kanin fläckiga eller vita öron.
Står det då som du skriver viltgråbrokad wiener, så betyder det att den är både brokad/manteltecknad och även wienertecknad/wienerbärare.
Jag har en hona som är både brokad och wienertecknad och nu har hon en kull med en vit blåögd hane, en unge är wienertecknad, två vita blåögda och tre är brokade och wienertecknade.