(S) Dvärgvädurshane 7 månader
Tyvärr måste jag och min sambo till slut erkänna för oss själva att vår pollenallergi inte funkar med att ha kanin.
Liljedals Opal, som han heter kommer från Liljedals kaninuppfödning (hans föräldrar Stjärnonas Aida och Saharahs Angelo finns att se på deras hemsida). Han är svart med bruna ögon. Alldeles nyligen var vi hos veterinären för att göra en mindre hälsokoll, då tyckte vet att han var fin i hull osv, Opal är alltså så vitt vi vet frisk. Han föddes den 17 oktober 2009 och än så länge okastrerad. Just nu är han innekanin. Härstamningsbevis finns såklart!
Till sättet så är han helt fantastisk, alla som träffat honom blir helt sålda på hans sociala och orädda sätt. Vill vara med mest hela tiden och är lycklig så länge han får springa fritt, gärna sitter han under skrivborden och sover medan vi spelar eller surfar. Opal har ett stort behov av att få närhet och kärlek, om han inte får det springer han runt benen på en och nafsar försiktigt i byxorna (om de är stora). Eller så börjar han helt enkelt gnaga på något som han inte får bita i… Dock har inte några egentliga olater, de enda gånger han gör något dumt är om han inte får tillräckligt mycket kärlek och närhet.
Opal kan också komma på kommando, snurra runt och nej, det borde inte vara några som helst problem med att lära honom mer. Han är otroligt intelligent och tycker att godis är värt att kämpa för ;) Till exempel har vi sett honom öppna gaderobsdörrar som stått på glänt, flyttat på kompostgallersgrindar och han är en liten ögontjänare, hoppar bara upp i sängen när vi inte ser på.
Kloklippning är helt okomplicerat på framtassarna, har honom i knät och mutar med lite godbitar emellan medan jag är lugn och bestämd. Baktassarna är känsliga, så där är han lite jobbigare, är man bestämd och visar att man inte kommer sluta så finner han sig snabbt i saker.
Med honom följer det en innebur med lagliga mått, utebur som vi själva fick med när vi köpte inneburen, klotång, transportbur, kattunnel och allt foder etc som vi har kvar.
Det går inte en dag som vi inte skrattar åt hans små upptåg, blir rörda av hans tillit och förundras över att en så liten varelse kan ha en sådan stor och fantastisk personlighet. Vi är väldigt måna om vart han hamnar. Ett krav är att han inte ska behöva sitta i sin bur hela tiden, det gör honom olycklig och destruktiv. Helst ska han vara helt frigående.
Opal finns i Linköping, transport går säkert att ordna om det rätta hemmet dyker upp, vi har bil. Om ni vill så får ni gärna hälsa på innan ni bestämmer er, det skulle vara mycket uppskattat!
Om ni är intresserade så mejla på: tove.e.bengtsson@gmail.com
Kommer lägga in ett par bilder så jag skulle uppskatta att ni väntar med att kommentera (om ni nu vill det) innan jag säger till 
#5 Be inte om ursäkt för bilderna, tvärt om är det jättebra att man får se några bilder om man är intresserad. ^^,
Vildigt fin och söt! =)
#6 Tack så mycket, han är vår lille ögonsten! Var riktigt svårt att inte ta med mer bilder kan jag säga ^^
Vad fin han är! Tråkigt att ni måste sälja honom!
#8 Tack! Det tar verkligen emot, men det kan inte hjälpas, speciellt sambons allergi har blivit sämre :/
Föresten så måste jag säga att din Billi är supersöt, önskar att vår lille nin hittar ett sånt fint hem som din kanin har (kollade lite på din blogg)!
Puttar för min fina nin!
#10 Tack, det värmer! Skulle gärna tagit hand om honom om jag haft tid och plats!