Kanin iFokus

Kanin

Etikett: bur-och-aktivering
Läst 6057 ggr
zezagena
1

Tips! Tvåvåningsbur på Djurmagazinet..

de har nedsatt pris just nu, 995 kr mått 116x 65 x92

Ferie XL brukar kosta ca 1700 tror jag. Jag for iväg o köpte en fast jag eg inte gillar dessa så mkt, tänker olja den o byta vridgrej + sätta nät under..

lillaisa
0

Jag har hört att de är ganska tunna och gjorda av ett trä som kaniner gillar, så många gnager sig ur buren?
Om det inte stämmer tänker jag iaf köpa en jag med!:)

/Isa

zezagena
0

Jo, har en likn sedan tidigare, rätt dåligt trä o fått laga den o sätta gnagskyddsbräda+ metallskydd. Efter det har den klarat sej bra =)Haft den gamla i snart 2 år i ur o skur o, en hane har gnagit en del på utsidan för att ta sej in =)

Hade tänkt köpa en rymlig betesbur men passade på när så bra pris, man kan ju oxå ha den inne o sätta galler till tak istället..=)

MajaL
0

Någon som har bild, kan ha varit så att jag såg den i stan idag? Såg trevlig ut. Men har någon en bild så vet jag om det var den jag såg. =)

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Valkyrie
0

3# en vanlig trixiebur är det :P

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

zezagena
0
MajaL
0

#4 Aha! =P

Så bara en våning men med botten med Hage. =)

#5 Tog bort bilden eftersom den inte fotats av dig utan kom från google.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

zezagena
0

Kallas inte det tvåvånings..=)

De hade oxå smådjursele med koppel för 49.. röda o svarta

vilken reklamnisse jag är.. nu ska jag ge mej :D

ps  Gå in på djurmagazinets sida så hittar ni fotot ds

[Djurlinnea]
0

Man kan fynd mycke på djurmagazinet ibland :) Som i vintras köpte jag en begagnad transprotbur för 70 kr…Helt oanvänd!Dom nya kostade 299 kr ;)

lillaisa
0

#2 Hur gör du när du sätter in gnagskyddsbräda? :)

/Isa

[aammE]
0

De där burarna är inte lagliga på höjden, bara så att du vet.

Valkyrie
0

10# Jo för dvärgraserna ska höjden vara 50 och för 3-5 kg ska de ha 60.

Rest in peace Valkyrie!

Zvintos
0

#11: Nej, det stämmer som #10 säger att den inte är laglig.
Båda våningarna måste ha lagliga mått, vilket innebär minst 100cm.
Och eftersom denna enbart är 92cm innebär det att antingen ena eller båda våningarna är för låga.

Valkyrie
0

12# oj tänkte inte på att det är 2 våningar. Borde de verkligen få säljas då? :O

Rest in peace Valkyrie!

[bebba]
0

Men man kan ju om överdelen är 50 använda underdelen till Hage?

Zvintos
0

#14: Om man sätter en Hage runtomkring och har den underdelen öppen kanske det kan funka, förutsatt att övre våningen är 50cm.

spiritedaway
0

Haha då annonserar dom den som kaninbur igen..Ja vad ska man säga!

Linnet
0

Det finns väl ingen sitthylla heller men det kan man kanske sätta dit själv då. Gillar inte alls dessa burar, känns inte som att det är nån kvalitet alls, sen måste man ju sätta nät i botten på rastgården, som ju är väldigt liten, mina betesburar är ju minst dubbelt så stora.

zezagena
0

#17 Sitthyllor finns väl sällan i uteburar man köper färdiga..?

Det är ganska lätt limma/spika ihop en sitthylla dock  =)

Själv är jag glad för buren men tänkte ej till på höjdmåtten,  tror att överdelen är lite högre, hoppas åtminstone 48..

Tänker dock ej dela av den till 2 el så, äv Hage till ska det bli till honan med ungarna som får inviga buren om nga veckor när de kan flytta utomhus =) Kan försöka komma ihåg sätta ut de exacta måtten för er som vill veta =)

#2 Min trixi  1.40 bur (vet ej höjd på bodelen (!) där min lejontjej bor med Hage har jag varit tvungen satte jag/skruvade jag dit bräda tvärsöver så hon inte skulle gnaga sej ut, fick ju stänga in henne när hanen var o sprang utanför hagen o då gnagde hon som tokig =)  Den brädan går ju att byta ut o håller inte ihop buren  =)

E

ps både Skogsstjärnans och Teddytassens säljer dessa "olagliga burar" ..  ds

Zvintos
0

#18: Det är många fler än enbart teddytassen och skogsstjärnan som säljer denna typ av bur.
Så varför du var tvungen att nämna just dessa två förstår jag inte. =)

zezagena
0

Det är de två seriösa kaninuppfödare som jag själv känner till som säljer denna buren  =) Finns säker många fler som du säjer o den finns förstås på många djuraffärer/zoohandlare oxå.

Tycker själv buren verkar bra, just därför har jag köpt den o till bra pris enl mej o det var det denna tråden startades för /ville jag tipsa om  =)

De två kaninuppfödare jag nämnde respekterar jag högt =)

# 10 Bra att påpeka måtten som knappa på höjden o ej godkända då enl lag men ville då nämna att respekterade seriösa uppfödare rekomenderar o säljer denna förutom zooaffärer o att den trol rätt ok då. Hoppas ingen tagit illa vid sej av det..

Zvintos
0

#20: Jaha, jag tolkade helt tvärtom att det mer var en varning.
Så det var därför jag funderade varför du "pekade ut" dessa.
Men då vet jag att det var helt tvärtom. ^^
Så kan det bli över internet när man inte hör tonfall utan bara har text att läsa. =)

alwiz
0

Fick ett reklamblad från Djurmagazinet i brevlådan här om dan. Såg den där buren men tänkte inte på att det var bäggevåningarna i höjden :P
Undrar varför dom inte skrev höjden två gånger, en gång för varje våning? ;s

zezagena
0

#21 jo det blir lätt missförstånd när men ej hör röst/ton/mimik.. man läser lätt in saker själv =)

Sofias blogg är jag beroende av o vilka foton hon tar =) just nu har hon en ljuvlig kull efter Lilly Skrattande

zezagena
0

#22  ska nog sätta ihop den i helgen så kan jag mäta de exacta höjd-måtten på varje del om du vill veta..

spiritedaway
0

Någon som har den buren som skulle tänka sig att mäta höjden på den övre våningen?

Har nämligen kontaktat djurmagazinet angående detta och fick det här till svar:

Hej.
Ursäkta att vi inte svarat. Det har tagit lite tid att reda ut vad som gäller.

Vi har kollat upp detta och butikerna har information om vad som gäller.
Vi har tagit kontakt med vår leverantör som när vi beställde dessa bedyrade att de var godkända.
Rekommendationer finns att ställa buren på en ram av trädgårdssten på en höjd av 10 cm.
Med ett betesnät i botten undviker man att djuret gräver sig ut samt att träsockeln inte drar åt sig vatten och därmed håller längre.
I andra fall står leverantören för en träsockel som eftermonteras. Som sagt. Ta kontakt med butiken så hjälper dom dig."

Så man kan alltså få något extra till buren för att höja buren lite. Men det hjälper ju inte om inte översta våningen är minst 50 cm ändå i höjden.

Så ni som har buren får gärna kika så jag vet vad jag ska svara till dom i nästan mail.

Valkyrie
0

23# Jag läser också hennes blogg :D (lite OT, jag vet) ^^

Rest in peace Valkyrie!

spiritedaway
0

putt. Nån som har ett svar till #25?

skitte
0

#27 48 cm..

//Ellen

spiritedaway
0

Ok så båda våningarna är alltså för låga?

skitte
0

#29 Ja, jag får det iallafall till 48 på båda våningarna.

//Ellen

spiritedaway
0

fast det kan väl inte riktigt stämma eftersom buren bara är 92 hög.

Har du mätt inuti buren?

skitte
0

Klantiga jag..;)

Övervåning: 47 cm

Nedervåning: 45,5 cm

Fast det blir ju 92,5 cm. Men det blir nog inte helt exakt.

//Ellen

spiritedaway
0

Okej. Men då är båda för små ändå. Tack för hjälpen. Då ska jag skriva ett nytt mail till dom och se vad dom svarar den här gången :P haha.

Adal
0

jag tittade på denna idag oxå men kom på att om man gör om taket så att det blir lite högre så funkar det på övervåningen.

Bottenvåningen där kan man sätta en hög "list" mellan ramen och gallret man sätter på i botten.

Då blir det bra där med…