Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2271 ggr
Sweetiis
2

Hur får man sin kanin tam?

undrar hur man får sin kanin tam, har en lejonhvad dvärvädur(hane), haft den i ca två veckor nu(han är 10 veckor). Han tycker det är kul att vara ute och skutta omkring i vardagsrummet men han är inte lika intresserad av oss(jag å min sambo). När han kom till oss lät vi han vara i sin bur första dagen men hade buren öppen. Vi lyfte ur honom några gånger och kelade lite. Men nu är han väldigt ivrig när man kommer hem då kommer han fram,och är framme och nosar och vi har kunnat kela lite med honom. I helgen var vi bortresta och när vi kom hem verkade han inte lika intreserad längre, när man öppnar man buren kommer han ut men han vill inte dirket att man klappar på honom och är inte jätte intresserad av kela, får inte riktigt röra honom.  Han blir inte glad när vi lyfter honom, då sprattlar han för fullt. Svårt att veta hur man ska göra, är vår första kanin. Han är jättesöt och vi gillar honom mycket! Glad

Inaarah
3

Lite svårt när man inte ser själv hur kaninen beter sig.
Men sluta med att lyfta kaninen, utan sätt er på huk och prata med honom lugnt och locka med en godisbit. Kommer han ut när ni öppnar buren är det en bra början - men gör inga närmanden mot kaninen utan låt honom komma till er. Tillslut kommer han nog komma fram - om inte annat för godisbiten (godisbit definierar jag här som en mycket liten bit banan, inte bra att ge mycket av då det innehåller mycket socker, en liten morotsbit, äppelbit eller dylikt i små mängder).

Fortsätt så tills han sjävmant kommer fram, sätt er ner då och prova att lyfta upp försiktigt i famnen, beröm med klappar och liten godisbit återigen, upprepa flera gånger osv.

Håll på så och gå successivt fram. Detta kan upprepas ett par ggr dagligen med ett par timmar emellan. Var också tydliga med att visa er kärlek och respekt för honom!

Tålamod är nyckelordet - och lycka till!