Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 1176 ggr
SysterP
0

Överviktig kanin + tips på aktivering?

Hej!

Jag har en innekanin som blivit rätt fet och slö. Nu har hon dessutom väldiga problem med magen, nattavföringen fastnar i rumpan och hon har nu efter flertalet duschar blivit röd i stjärten.

Jag har surfat runt för att hitta information om detta och ser att det kan handla om hennes foder. Jag städar lätt ut allt jag kan om jag bara vet hur. Läste någonstans att man ska byta foder långsamt. SNÄLLA HJÄLP MIG!!

Och just det, har någon tips? på hur man kan aktivera en latmask? Släpper ut henne men hon lägger sig bara å slöar då också…?!

[Agneslundin]
0

vad har du för foder?

SysterP
0

Jag har dessvärre gett henne vanliga foderblandningar från affären… :o(

[Agneslundin]
0

byt direkt till ren pellets (om du menar gnagarblandning) ! finns på granngården :) sen kan man ge rabbit royal (tror det hette så)  men det är lite fett i det har jag för mig :)
är nog därför hon är slö, kan vara vitaminbrist eller liknande :)

[BonnieL]
0

Skippa foderblandningar helt och kör på enbart hö, vatten och grönsaker.
Om hon inte klarar att hålla hullet på detta kan du ev. ge någon tesked ren pellets av bra märke.

Sen får du försöka aktivera henne mer. Gå ut i sele, bygg en stor Hage av kompostgaller och lägg in grenar, stubbar, tunnlar, hus, bollar m.m.

Ändrade din rubrik till en mer passande.

alwiz
0

Ta bort pelletsen, ge mycket hö.

Ta ut henne i sele ofta och låt henne springa omkring och nosa.

Det där om att hon blivit röd i rumpan lät ju inte så bra ..
Har det blivit kal hud eller? bild?
Om  hon inte tvättarsig kan kisset fräta på huden och ge hudinfektion efter ett tag.
Tycker du har gjort rätt i att rengöra henne i rumpan om hon varit smutsig, har du torkat henne ordentligt efteråt? Man kan blåsa med en hårtårk på lägsta efekt från lite längre håll för att torka om det inte blir helt tort av handuk.

[Wera]
0

Tänk på rubriken, caps lock = SKRIKA/otrevligt…

Ta bort hennes foder och låt henne bara äta hö. Sedan när hon blivit bättre i magen kan du börja ge henne liiite pellets (från ex. Granngården) och öka den allt efter som.

[Agneslundin]
0

kaniner ska alltid ha fri tillgång till hö :) så dom har lite och tugga på

[BonnieL]
0

#7: Hö ska de ha fri tillgång till så att tarmarna ska kunna fungera och för att tänderna ska kunna slipas ned på rätt sätt.

[Agneslundin]
0

#7 japp :)

SysterP
0

Tacktack!! :o)

Hö har hon alltid fått, likaså fräscht vatten. Det står att man inte ska byta maten tvärt, ska jag ändå bara ta bort hennes mat nu och förlita mig på grönsaker och hö?

Sele skall inhandlas snarast, har en som har blivit för liten…

Ang. det röda i stjärten så är det svårt att förklara, på ett litet område är det kal hud och precis runt urinröret är det ilsket rött - tro jag det när avföringen sitter fast där jämt. Finns det något man kan smörja med för att det ska gå över eller det är bara å fortsätta med duschen och fönen? tips? på bra schampoo att använda, nu har jag bara använt ljummet vatten men det är inte helt lätt att få det rent med bara det…

riiffen
0

Hur gammal är kaninen i fråga? Om hon fortfarande växer så tycker jag inte att du bara ska ge henne hö & vatten, utan också en bra pellets i lagom mängd.

medarbetare på allergier.ifokus .

SysterP
0

Jag vet inte exakt hur gammal hon är eftersom hon har hittats ute, skulle tippa på att hon är omkring 4 år till sommaren…

riiffen
0

#12 Jaså, då har hon ju vuxit klart :)

medarbetare på allergier.ifokus .

SysterP
0

Då ska maten väck med andra ord, puh -  det känns hårt… Men hon måste bli bra!!

Linnslins
0

Det finns ju bollar som man kan stoppa in matbitar i så hon får jobba lite för maten.

Jag brukar göra egna av tomma toarullar. Jag viker in kanterna och klipper två hål så att grönsaker eller pellets kan ramla ut när hon puttar på rullen.

Det kanske kan få henne motiverad till att röra på sig lite mer och inse hur kul det är? =)

Inaarah
0

#15 Om det funkar & hon fattar grejen, ja - det tror jag. (:

emms
0

Att hon är röd där nere kan också betyda att hon är brunstig :) Men om det inte går över bör du uppsöka vetrinär :)

Låt henne hoppa omkring mycket och ge bara hö+grönsaker.

Emma