Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 1538 ggr
[Emmla]
0

Vilken ras och teckning har Teddy?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en liten kanin som fyller 8 i år, hon är köpt från djuraffär och jag vet inte Vilken ras? eller teckning hon har. När jag var liten (jag fick henne när jag var 6) så trode jag att det fanns en ras som hette dvärgkanin så jag trodde hon var en sån, nu så tror jag att hon är en hermlin och dvv blandning. Men jag vet inte riktigt och teckningen skulle kanske kunna vara brokad, men jag vet ingenting om färger så nu undrar vad ni tro?

Jag säger till när ni kan kommentera jag ska bara lägga till några bilder.

[Emmla]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En på på huvudet

[Emmla]
0

nu kan ni kommentera :)

Zvintos
0

Färgmässigt så är hon viltfärgad.
Funderar på om det är en synvilla eller om det är brunt på insidan av ena örat på bilden i inlägg #1.
Hon skulle kunna vara svart otter brokad, även om jag nog tror att hon är white svart brokad.

Raserna så ser det ut att kunna vara en korsning med dvärgvädur och hermelin i.
Om det finns något mer är svårt att säga.

[Emmla]
0

#3 ok, brun är hon inte så det är nog en synvilla, men jag undrar också om hon är rex för pälsen är väldigt kort så hon skulle kunna vara det

Zvintos
0

#4: I sådana fall är hon nog white svart brokad.

Rex är hon inte. =)
Dels är hennes päls rak och även hennes morrhår.
Rexade brukar ha både krullig päls samt krulliga morrhår, om jag inte minns helt galet.

[Emmla]
0

aha, ok jag trodde det var att pälsen var kort men det är nog jag som har fel hehe

[Emmla]
0

men vänta lite..viltfärgad? det är väl typ gråbrun?

[Emmla]
0

Rex

Här kan ni läsa om den fantastiska rexen.

Rexen skiljer sig lite från de övriga kaninraserna därför att deras päls har en annan uppbyggnad än de andra kaninerna. Rasens päls är "plyschlik" och är väldigt tät, hårstråna ska vara 15-20 mm och vara raka. 1919 framavlades Rex i Frankrike. Men det dröjde till 1924 innan rasen blev godkänd.

det här hittade jag i en artikel om rex här på forumet

Zvintos
0

#7: Nej, jag syftar inte på viltgrå.
Med viltfärgat menar jag den grupp färger som har viltzoner.
Dock vet jag inte riktigt om white svart tillhör viltfärgat, men den har åtminstone samma viltzoner.

Zvintos
0

#8: Fast om du kollar på bilderna i tråden så ser du ju hur pälsen ska se ut.
För mig är det inte likt pälsen som din kanin har alls. =)
Utan din ser ut som en helt vanlig normalpälsad.
Har själv haft en hona vars päls ser ut att vara väldigt lik dins.
Hon var också bara en vanlig normalpälsad hona.

Inaarah
0

Gissar på samma färger som NinniH och hon är inte rexpälsad vad jag kan se.
Tippar på att det är en blandning av dvärgvädur och hermelin, om man kollar på kroppsstorlek ser det ut som en dvv, och kroppsformen som en hermelin enligt mig. Öronen är lite lång för att vara hermelin men är nog ett mellanting av hermelin och dvärgvädurs-längden. Bara gissningar detta alltså. Möjligt att hon har någon annan ras i sig, med tanke på huvudformen..

[Emmla]
0

#9 #10 #11 ok :)