Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 2135 ggr
Chieko
0

Oväntade kaninungar

Jahapp. Nougat som skulle åkt till stockholm idag, kom till mig igår är nu mamma. Vad 17 ska jag göra??!!??!!

Dom ligger helt öppet i en gallerbur som hon lånade för en natt

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

TheMe
0

Vi har kommit så långt som att Nougat (som skulle kommit till mig idag) med ungar nu då, stannar hos Chieko tills vidare. Det går ju absolut inte att flytta henne nu.

Finns möjligtvis någon duktig uppfödare i Göteborg som skulle kunna hjälpa oss att ta hand om Nougat med ungar? Jag känner ju att jag har ansvar för den här kaninen då jag lovat att ta hand om henne, men bor i Uppsala och nu behövs akut hjälp på plats!

Dvärgvädurshanen som skulle bott hos Chieko kommer till mig idag eftersom transporten redan var ordnad och stackars Chieko kan ju inte sitta med alla kaniner.

11 kaninungar är det. Mamman är rexpälsad, japantecknad gul/svart gotlandskanin och strax under året. Pappan okänd då förstås. Och hon kommer från "omplaceringshemmet" i Göteborg som hade satte ut annonser om att hon skulle sälja djuren som levande reptilfoder.

Ingen information alls därifrån om att Nougat skulle vara dräktig, men jag misstänkte det igår när jag fick se nytagna bilder på henne.

Men tanke på den stressade situationen som mammakanin befinner sig i samt att hon fått så många som 11 kaninungar och varken byggt bo eller dragit päls så vet vi inte om de kommer klara sig.

Men chansen blir ju helt klart större om någon med erfarenhet kan hjälpa oss och mammakanin med ungar!

"You can not change the world by adopting an animal,
but you can change the world for that animal"

TheMe
0

Jag kommer hjälpa till så mycket som jag kan på avstånd. Och jag tar ansvar för Nougat när ungarna blivit stora nog för nya bra hem, om de nu överlever dvs.

Men som sagt behövs praktiskt hjälp på plats, nu!

TheMe
0

Kan någon Medarbetare ändra i rubriken till:

"Akut! Kaninungarungar i Gbg"

Tack på förhand.

Linnet
0

Om hon inte har plockat sig så måste du göra det, annars fryser ungarna ihjäl. Så bruakr jag göra om honorna boat dåligt eller inte alls. Hade också en hona som födde helt utan bo, en unge var död då jag hittade dom, två rejält nerkylda, dom dog senare, men fyra klarade sig.

TheMe
0

#4 De bor inomhus nu, men det kanske inte gör någon skillnad.

Chieko är som sagt på väg till Stockholm men skulle be en kompis som kan kaniner att titta till kaninmamman.

pigelina
0

Kan hjälpa om det är något som behövs,

Man kanske kan skicka päls på posten, om hon accepetrar(honan) så är en av mina honor skendräktig? och gjort jätte stort bo med päls, kan ta pälsen från boet isf, har endå tänkt spara den om den skulle behövas ngn gång:)

Bara säja till om ni behöver ngn hjälp med ngt!

Bor lite utanför gbg

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

Valkyrie
0

5# Ja men ni måste bygga ett bo om inte hon har gjort det, ta päls ifrån mamman eller från någon annan kanin. Det är säkert hennes första kull så hon vet nog inte vad hon ska göra… Hoppas det går bra!

Skogsstjärnanskaniner.info.se har uppfödning i göteborg, ring henne!

Tyckte också det såg ut som hon hade ungar i magen…

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

Linnet
0

#5 Nej, ett bo med päls måste dom ha oavsett om dom bor inne eller ute, dom är ju helt nakna. Sen fyller ju pälsplockandet även en annan funktion, att spenarna är lättare för ungarna att hitta, när mamman är kal på magen. Lägg henne på rygg och ryck loss päls, det brukar inte vara så svårt.

TheMe
0

#8 Självklart, tänkte bara att det kanske inte var lika akut inomhus som ute. Vet inte hur lätt det är att plocka päls på en rexkanin heller… Känns inte bra det här och jag kan ju inte göra ett dugg eftersom jag bor i Uppsala.

TheMe
0

Chiekos kaninvana kompis tar hand om Nougat med ungarna under tiden Chieko är borta och hon kommer även hjälpa till framöver.

Men goda råd får ni gärna fylla på med här. Nu ska jag åka iväg till Stockholm och möta upp Chieko med kaninen Blixten från samma oseriösa "omplaceringshem"…

Valkyrie
0

Testa att klipp päls eller fråga någon ni känner med lång päls som kansek kan skicka eller ge lite? I värsta fall får man väl lägga i lite bomull. Men gör ett bo som ni sätter de i. Sedan är det u lag på bolåda, ni kan sätta in en transportbur.

Rest in peace Valkyrie!

pigelina
0

var det den japantecknade rexen som fått ungar? tyckte det såg ut som den var dräktig.

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

Linnet
0

Men varför ska nån skicka eller ge päls, när man kan ta päls från mamman????

Valkyrie
0

13# Kanske för att det är svårare att ta päls ifrån en korthårig rex, tänkte om det skulle bli akut om de inte fick tag i päls från henne ?

Rest in peace Valkyrie!

LinneaJohaanson
0

Det är inte jätte lätt att plocka rex päls. Den är så väldigt väldigt kort och sådär. Jag har gjort detta försök, och det gick inte för mig. Men jag kanske bara är dålig?

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

Valkyrie
0

15# ja det är otroligt svårt eftersom den är så kort. Men annars får man väl kanske klippa bort lite men det bästa är ju om man kanske känner någon som har päls att ge.

Rest in peace Valkyrie!

Linnet
0

OK jag förstår, har ju aldrig haft nån rex.

Linnet
0

Hur har det gått med ungarna??

Rafflan
0

Antar att ni löst det, annars har jag rejält med päls. Min skendräktiga hona fyller typ burens varje hörn med päls ;)

Valkyrie
0

19# Jag tror de inte fått tag på så mycket i så fall eftersom rex 'r svåra att få päls ifrån… tror det skulle vara bra om du kunde ge =)

Rest in peace Valkyrie!

Rafflan
0

#20 kan plocka ihop de som min andra hona inte hoppat sönder får vi se vad ts svarar ;)

Linnet
0

Fast det har ju gått två dagar nu, så dom måste ju ha löst det.

Rafflan
0

#22 det jag tänkte, men dem kanske bara löst det som en akut lösning, vem vet ;)

TheMe
0

Alla ungarna och mamma Nougat mår bra hälsar Chieko. 10 småttingar är det. Så jag tror att det har fixat till sig med bo osv.

Tack alla som vill hjälpa till!

Rafflan
0

Okey, skönt att höra att allt löste sig :D

lomsen
0

ta ej päls från annan hona, hon kan döda dem då, men ni gör som ni tycker är bäst, bara liten varning!

Gör som linnet säger tycker jag och myket halm och hö ev, varmvattenflaska eller "grislampa"!

Huvudsaken hon matar dem om de ändå är varma eller?

grattis kan man väl kanske ej säga fast jag älskar ju kaniner så jag viskar det iaf!Flört

Lycka till!

Chieko
0

Hejsan! Jag har varit runt utan datorer i sthlm, sitter i uppsala idag… Imorgon åker jag hem till småttingarna och lämnar då en utförlig rapport!

Mamma Nougat mår bra, ungarna mår bra och enligt pappa gör dom gångar i höt. Inga uppgifter om att någon dött än så dom verkar väldigt tåliga!

Jag längtar väldigt massa hem till dem, även om mammsen svor en del ;) Jag har marsvin på nåder, kaninerna fick stanna MAX en månad… Men men, hon är ingen djurhatare så det löser sigf, bara jag blir av med alla sen!

/Karin

Valkyrie
0

27# skönt ändå att allt hände hos dig och inte hos omplaceringshemme ;)

Rest in peace Valkyrie!

Chieko
0

Jag gör en ny tråd när jag tagit kort på dom små. Alla 10 lever fortfarande, efter 4 dygn i denna värld.

/Karin