HJÄLP!! Det krisar sig!
Jo, nu är det så att jag har en kanin som heter Freya hon är en dvärgvädurslöwen på ca ett trekvarts år.. Jag älskar henne mycket men absolut INTE hela tiden.
Visst hon är söt och gullig.
Men när man ska ta upp henne ur buren då går vreden lös! Hon bara hoppar undan, morrar och bits så att jag får djupa sår!
Nu har jag verkligen tröttnat på detta och jag undrar om ni har några tips? så att jag kan få henne att bli av med denna ovana?
Och så var det en mindre viktig sak, hon kastar sig alltid över matskålen och bits vad ska jag göra?
Tacksam för svar<3 MVH Jenny
Hur gammal är hon?
Ca ett trekarts år hon har hållit på ganska länge.
jag menar trekvarts år^^
Kan vara tonåren.. har själv haft honor som varit lika dana..

Ge inte upp hoppet. Puma var vid den här tiden förra året riktigt jobbig. Hon var pubertal, brunstig och skendräktig?. Sedan tror jag att hon på något vis kände sig otrygg och rädd också. Det gick inte att lite på henne. Hon bets ofta.
Jobba på att vara tydlig med kaninen. Om du bestämmer dig för att flytta på matskålen, gör det, trots angrepp. Visa att det är du som bestämmer vad som än händer. Bygg upp ett förtroende. Straffa aldrig kaninen för sitt beteende. Då måste du börja om med att bygga upp förtroendet.
Ta bara upp henne när du själv känner dig lugn och stabil. Kela och tala mjukt. Använd gärna godsaker så att kaninen vet att något gott väntar när du närmar dig.
När Freya är lugn i buren, klappa henne och småprata. Buren är hennes hem och hon måste förstå att du inte förstör för henne, eller att du gör läskiga saker när du lyfter henne därifrån.
(Puma har mognat och blivit mycket tryggare och är en riktig myspumpa, men hon har även fått ungar och har numera sällskap av två döttrar vilket även gör sitt för humöret.)
Lycka till!/L
Ja,vad gjorde du? Men det är väldigt tråkigt eftersom jag skulle vilja pyssla med henne lite mer och plus att hon skulle behöva få sina klor klippta snarast som möjligt…
Låter som att hon vaktar sitt revir, kan nog vara tonåren och/eller brunst.
#5 tack så mycket ska testa det!
#7 Mmm, jag vet men det känns som om det inte kmr bli bättre…