Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 2269 ggr
Chieko
0

Mata kaninen med vad?

Hejsan.

Nu har jag Blixen hemma, efter helgen kommer jag börja leta ett nytt hem till honom. Men fram tills att han åker måste han ju få bra mat! 
När jag var mindre fick kaninerna hö och pellets, samt på sommaren grönt utifrån + någon morot med blast och så. Men jag antar att det inte funkar så bra…

Vad ska jag ge honom i grönsaks/grönhetsväg? Hur mycket pellets om dagen? Hö jämt är en självklarhet :)

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

PandaFish
0

Mina kaniner äter 2 msk pellets var och det håller dom hullet på :) Har dock en hane som är överaktiv och han får 1 dl för annars springer han av sig allt. Men bara han håller hullet så spelar det egentligen ingen större roll hur mkt du ger :) Börja med 1/2 dl och öka eller ge mindre om du tycker att det behövs.

I grönsaks väg brukar mina kaniner få två grönsaker per dag det är lagom :) Dom brukar få morötter,broccoli,selleri,gurka,tomat,spenat,kålrot,rädisor och paprika :)

Sandra Eriksson, Örebro Läns Kaninhoppare

www.sherlocksgard.weebly.com

[Laauraa]
0

Min kanin brukar få 3-5 sortes grönsaker varje dag, fast i mindre mängder(regelbunden tid på kvällen ) och 1/4 dl pellets på morgon. Följ råde som #1 skrev:) Grönsaker som jag brukar ge är morot, palsternacka, kålråt, rotselleri, själkselleri,persilja,dill,morotsblast, lite broccoli, lite sallad, tomat, kålrabbi, endiver, fänkål, rädisor,lite gurka, lite röd paprika, bladspenat. Puh! Det var nog allt det! Det finns alltså mycket att välja mellan!

PÅ dommaren kan du också ge grönt från naturen, bla. gräs, maskrosblad hallonblad och mycket mer!!! Ibland kan man ge små bitar av frukt, tex banan eller äpple.

Chieko
0

Kaniner verkar inte vara lika tåliga som marsvin… Men men, morot, paprika och gurka finns hemma iaf, även om han själv tyckte att vitkålen var godare än gurkan (den slank dit innan någon hann säga nåt, men det vara bara lite). Konstigt, marsvinen ratar lätt vitkålen för superduperGurkan ;)

/Karin

Inaarah
0

Jag brukade göra morotsringar och små äppelbitar och lägga i en liten skål ena kvällen, andra kvällen tog jag lite lite broccolibitar med lite sallad och gurka, varierade lite så. Sedan om du har möjlighet så kan du ge blåbärsris - vilket mina kaniner fullkomligt älskade! Päron i små små bitar likaså banan fungerar bra också, sedan givetsvis fri tillgång till hö vilket du skrev och gärna pellets om du har möjlighet, annars funkar nog varierade grönsaker och hö bra tills vidare. :)

[Emmla]
0

Äter era kaniner tomat? blev lite förvånad för mina två har aldrig ens vågat smaka.

jag ger lite större bitar grönsaker/frukt ungefär varannan dag tex ett salladsblad eller ett halvt äppelskrutt (jag delar alltid så att de får en halva var)

Chieko
0

#4 Halva vår trädgård består av blåbärsris ;) Fast det är ju inte så utslaget än och då tycker iaf inte marsvinen att det är lika gott…

Kaninis får lite morot ikväll och kanske en paprikabit imorgon så överlever han nog :) Hö som sagt: fri tillgång. Och 1/2 dl pellet på morgnarna.. Det blir bra det!

/Karin

riiffen
0

Mina kaniner äter ca 0,5 dl Rabbit royale / dag och kanin.

Sen får dom lite blandade grönsaker på morgonen (RR på kvällen), tex morot, gurka… osv. Dom får även lite torkade örter / brännäslor eller liknande när jag har det hemma. :)

medarbetare på allergier.ifokus .

TheMe
0

Tänk på att bara ge pellets i början, om du inte fick med en startpåse av den sorten han är van vid sedan tidigare.

Kaniner blir lätt lösa i magen vid plötsliga foderbyten eller om man inte är väldigt försiktig när man introducerar nya grönsaker tex.

"You can not change the world by adopting an animal,
but you can change the world for that animal"

Chieko
0

Jag fick med en påse pellets. Ska jag skicka med lite med Nougat också?

/Karin

TheMe
0

#9 Ja, jättegärna! Jag kommer till Stockholm kl 11.05 imorgon. Ringer dig när jag är där.

Hoppas allt går bra på din resa!

"You can not change the world by adopting an animal,
but you can change the world for that animal"