Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 6821 ggr
Per-Drutten
1

Mjällkvalster

Hej Hej !

Jag tror att min ena lilla plutt har fått mjällkvalster.Rynkar på näsan

Är detta något som jag kan bota själv eller måste jag ta honom till en veterinär ? Vad kan det kosta ?

Hur lätt smittar det till min andra kanin ?

Dom går i egna burar brevid varandra, däremot så var dom tillsammans för ca 10 dagar sedan. Tänkte försöka få några små kaninungarGlad

Då trodde jag att han höll på att tappa vinterpälsen men sen såg jag en bild på mjällkvalster och då blev jag nästan säker på att det är det.

Tacksam för alla tips?.

//Margita

Per-Drutten
0

Är det ingen som vet något Mjällkvalster ?Rynkar på näsan

Zvintos
0

Jag skulle då tro att det lär krävas veterinärvård.
Ingen aning om vad det kan kosta, då det brukar kunna variera från veterinär till veterinär.

alwiz
0

Håller med NinniH ;)

kaningodis
0

Vart såg du bilden?

Det smittar väldigt lätt till andra pälsdjur därav bör alla pälsdjur som har behandlas.

Stronghold är superbra, tar bort allt med en behandling (droppar västka i nacken) och medlet verkar i kaninens omgivning dvs man behöver inte rengöra och desinficera buren dock så är det väl ingen nackdel om man skullle göra det. Ett annat stort plus är att det verkar mot nya angrepp i ca en månad efter bahandlingen. Nackdelen är att det blir ganska dyrt om man har flera kaniner samt att det måste skrivas ut av veterinär.

Sen så finns det Flusa som man droppar i naken på kaninen, dock skall behandlingen uppepas några gånger samt att buren måste desinficeras noggrant. Flusa går att köpa på Granngården men om du har få pälsdjur som ska behandlas så blir det nog billigare med stronghold.

Kastanjegårdens Kaniner

malin--a
0

Var satt kvalstret? Är det i nacke/och på rygg så är det nog mjällkvalster, ja.

Stronghold är jättebra isåfall precis som kaningodis redan har skrivit!

Lycka till :)

Lurvas
0

Använder man Stronghold så har jag för mej att det även tar innälvsparasiterna.

Råttliv på Runnavägen

Han gjorde inget särskilt, men han gjorde det mycket bra.

kaningodis
0

#6 Ja, det stämmer! Det verkar mot många olika parasiter.

Kastanjegårdens Kaniner

Kristall
0

Jag rekommenderar också Stronghold, det hjälper mot allt verkar det som, och väldigt enkelt att använda. (:

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Jetaime
0

#8 Är det som ett lags schampo eller "puder" eller nått? Asså jag har inte nått sånt på mina kaniner, man blev bara nyfiken :)

Linus-the-bunny
0

Linus hade det. Hon mjällade ner  överallt :s

vetten sa att jag kunde tvätta henne och det gick bort :)

Lurvas
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#9 Det är ett flytande medel som man droppar i nackskinnet på kaninen.

www.freewebs.com/ullab3lla

Råttliv på Runnavägen

Han gjorde inget särskilt, men han gjorde det mycket bra.

Jetaime
0

#11 Jaha okej.. typ som loppmedel till hund och katt, som går in i huden?

gnagarlover
0

prova att bada med hexacil först, finns där det finns hästgrejer.det är ett schampo som tar det mesta.sedan stronghold om inte det skulle hjälpa.

malin--a
0

Stronghold hjälper även en månad efter behandling om jag inte har helt fel :)

Per-Drutten
0

Hej Alla och tack för att ni har svarat.

Bilden hittade jag på djurkliniken roslagstull hemsida.

Det mesta sitter i nacken på honom.

Jag fick ett snabbt svar från en av uppfödarna som jag köpte kaninerna av och hon tyckte att jag skulle använda ohyreschampo och salisylsyrevaselin, blev jag inte av med det på denna väg så tyckte hon att jag skulle ta honom till en veterinär.

Så nu kör  vi på denna kur så får vi se vad som händer.

Obestämd

Yadakaninungen
0

Har 12 kaniner som fått mjällkvalster, dom fick StrongHold och en salva att smölja de irriterade områdena med :) Allt som allt fick på 2750 kr.. Inte det roligaste men vad gör man inte Tungan ute *Säger hon som hoppas på att pappa pröjsar*

gnagarlover
0

jag fick bort mitt med hexacilschampo för 75kr